۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۱۱۶۵۵
استاد خارج فقه حوزه علمیه خواستار شد؛

ارائه پاسخ روشمند به شبهات وارد شده در حوزه حجاب و عفاف

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که تردید در مستثنای «الا ما ظهر» در مساله پوشش زنان صحیح نیست، خواستار ارایه پاسخ علمی و متقن به شبهات وارد شده در حوزه حجاب و عفاف شد.
حجاب و عفاف


آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که کارشناسان حوزوی باید به صورت دقیق و شفاف به شبهات وارد شده در حوزه حجاب پاسخ دهند، گفت: اگرچه شبهه پیرامون چادر مشکی در گذشته و در زمان حضرت آیت‌الله بروجردی هم مطرح بوده، اما پاسخ‌گویی به آن ضروری است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به شبهه قاب شدن صورت زن در صورت استفاده از چادر مشکی و ورود صورت به حیطه «ما اظهر» و ضرورت پوشاندن آن به این دلیل، تردید در مستثنای «الا ما ظهر» در مساله پوشش زنان را صحیح ندانست و با بیان این‌که در «ظَهرَ» وجه و کفین استثنا شده و کسی نمی‌تواند در آن شبهه‌ای وارد کند، اظهار داشت: استثنا شدن حجاب امر واضحی است و کسی حق ندارد و نمی‌تواند درباره مستثنا تردید کند.
 
وی با بیان این‌که استدلال فقهی قوی بر حکم حجاب و استثنا شدن آن مترتب است، تصریح کرد: از آیه شریفه «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنها» که می‌فرماید زن مسلمان بدن خود را اظهار نکند، می‌توان نتیجه گرفت شبهه‌ای که درباره چادر مشکی مطرح شده، مستثنا را نشانه گرفته است.
 
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی خطاب به کسانی که اصل حجاب را قبول دارند با بیان این‌که هرگز نباید دنبال ایجاد شبهه باشند، اظهار داشت: افرادی که در دل خود شک و تردیدی نسبت به بحث چادر و رنگ آن دارند، شبهه را به اضافه و مازاد می‌گیرند و گاهی به ما دون می‌آورند که معلوم می‌شود، این انگیزه‌ را از پیش داشته‌اند.

وی با بیان این‌که اضافه کردن و کم کردن نوع پوشش اسلامی برای آن است که اصل مسأله را به صورت شبهه بیان کنند و آن را سبک بشمارند که این قضیه از گذشته بوده است، گفت: افرادی که در حوزه حجاب و عفاف ایجاد شبهه می‌کنند، دل محکمی نسبت به احکام ندارند.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به چادرهایی که از آن به چادر شب یاد می‌شود و از سوی زنان ایرانی در گذشته استفاده ‌شده است، گفت: اصل حجاب چادر شب بوده که جلوه را نشان نمی‌داده است، اما به محض این‌که در استفاده از چادر مشکی، کمی جلوه نمایان شد، برخی شبهه کردند.

وی با بیان این‌که در پاسخ به شبهات وارد شده به چادر مشکی باید گفت که «الا ما ظهر منها» همان مستثنا است، ابراز داشت: رنگ مشکی چادر در عرف پذیرفته شده و تغییر آن صحیح نیست.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: چادر لباس رایج و معمول جامعه مسلمان ایرانی و کیفیت رنگ مشکی آن نیز امری طبیعی است؛ بنابراین اگر عرفیت چیزی در یک حد، کیف کار قرار گیرد، کسی در کمیت آن بحثی نخواهد داشت. /920/ت302/ع

ارسال نظرات