۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۱۲۰۱۰
کارشناس ارتباطات تاکید کرد:

توجه به مخاطب کودک و نوجوان در ساخت سریال‌های ماه رمضان

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با اشاره به توصیه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، تشکیل ستاد معارف صدا و سیما شامل اساتید و اندیشمندان حوزه برای ممیزی و بررسی مسایل اعتقادی و دینی صدا و سیما را ضروری دانست.
كودك و تلويزيون


حجت‌الاسلام سیدعلی آتش‌زر، منتقد سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به توصیه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، تشکیل ستاد معارف صدا و سیما شامل اساتید و اندیشمندان حوزه برای ممیزی و بررسی مسایل اعتقادی و دینی در قالب‌های مختلف مانند مصاحبه، میزگرد، فیلم و سریال را ضروری دانست.

وی با بیان این‌که چنین ستادی به نوعی در غرب تشکیل شده است، افزود: هر فیلم یا سریالی که در غرب تولید می‌شود از یک پشتوانه پژوهشی برخوردار است که نه تنها فیلم‌نامه‌ها را سامان می‌دهد، بلکه مطالعات وسیعی را پیش‌روی بازیگران می‌گذارد.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تصریح کرد: باید توجه داشت که تشکیل ستاد معارف صدا و سیما تیر دو دم و دو لبه است که اگر برای آن به نحو صحیح کارشناسی و برنامه‌ریزی نشود، تأثیر عکس خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که ساختار هنری خلاقیت می‌خواهد و باید تا حدودی فیلمنامه‌نویس‌ها و کارگردان‌ها در یک عرصه وسیع دارای ابتکار و خلاقیت باشند، گفت: نباید به صرف کارشناسی دینی بسنده شود و تنها تعدادی کارشناس محتوایی را در مسایل هنری به کار گیریم.
 
حجت‌الاسلام آتش‌زر سه ویژگی را برای کارشناسان دینی و کسانی که می‌خواهند بر فرآوردهای هنری و رسانه‌ای تلویزیون نظارت کنند برشمرد و اظهار داشت: کارشناسان دینی باید در مفاهیم دینی بسان یک مجتهد و به مثابه یک کارشناس قوی مسلط و آشنا به متون و روح دینی باشند و اقتضائات هنری، زبان هنر و درام را بشناسند.
 
وی با بیان این‌که رسانه برای خود اقتضائاتی دارد و باید ساختار آن به درستی شناخته شود، افزود: اگر کارشناسان و ناظران رسانه‌ای و هنری فاقد هر یک از این سه ویژگی باشند، ممکن است نظارتی انجام شود، اما در نهایت محتوا به سرانجام مطلوب نخواهد رسید، بلکه سرمایه موجود را به مخاطره می‌اندازند.
 
این کارشناسان علوم ارتباطات ادامه داد: ممکن است یک مفهوم بسیار خوب اما با یک میزانسن بد، پیامی عکس را به مخاطب ارایه دهد و حتی ساختار یک فیلم، بسیار دینی هم باشد، اما اگر در این میزانسن‌ها به درستی به کار نرود، عکس محتوایی که در نظر است به مخاطب القا شود.
 
وی نگاه کوتاه مدت به سریال‌های ماه رمضان را مشکل اساسی صدا و سیما برشمرد و ابراز داشت: سریال‌های ماه رمضان در یک پروسه کوتاه مدت ساخته می‌شود، در حالی که فیلم‌نامه‌نویسی و ساخت فیلم و به ویژه برنامه‌های دینی و سریال‌های معارفی ماه رمضان نیاز به زمان دارد.

حجت‌الاسلام آتش‌زر با بیان این‌که انبوه‌سازی و ساخت سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی دقیقه نودی توهین به شعور مخاطب است، بر توجه به نوع مخاطب در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های ماه رمضان و به ویژه مخاطبان کودک تأکید کرد.

وی افزود: متأسفانه در ساخت برخی برنامه‌های دینی، صرفا به نوع ترکیبی و معمولی آن بسنده شده و در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های متناسب با این اقتضای سنی کار خاصی انجام نمی‌شود، اگرچه مخاطبان کودک و نوجوان به لحاظ دینی بسیار قابل اعتنا هستند و می‌توان ماه رمضان را در این گروه سنی به خوبی نهادینه کرد.
 
این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: اگرچه برخی از پویانمایی‌های ترکیبی و مذهبی که برای غیر ماه رمضان ساخته شده و در این ماه مبارک پخش می‌شود واقعا مغتنم هست و جای تقدیر و تشکر دارد، اما برنامه‌ریزی برای ماه رمضان در حوزه مخاطب کودک و نوجوان کمبود بسیار بزرگی است که نادیده گرفته می‌شود. /920/ت302/ع

ارسال نظرات