۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۱۱۴۳۳۳
به همت موسسه فهیم؛

نشست روش شناسی فقهی قم و نجف برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت شناخت روش دقیق در فقه پژوهشی گفت: روش فقهی امام خمینی(ره) یک روش ناشناخته و نیازمند تامل جدی‌تر در حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، استاد حوزه علمیه قم در نشست علمی بررسی روش شناسی فقهی قم و نجف که شامگاه شانزدهم مهرماه مقارن با با شب مبلاد امام رضا(ع) در موسسه فهیم قم برگزار شد، گفت: ما با چند گونه گرایش در پرداختن به مسائل فقهی روبرو هستیم و تعدادی از فقها به عنوان نمادهای این اندیشه ها و گرایش‌ها شناخته شده‌اند.

وی با بیان این که برخی از فقیهان با تطبیق قواعد تلاش می‌کنند تا قرائن را جمع آوری و حکم را پیدا کنند اما برخی فقیهان با تحلیل موضوع و پرداختن به جنبه های گوناگون حکم صادر می‌کنند، ادامه داد: امام خمینی(ره) از افرادی است که فقه را به صورت تحلیل تاریخی و فلسفی مورد مداقه قرار داده و به همین دلیل می بینیم در مسائل مختلف، بسیار دقیق ورود پیدا کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که امام خمینی(ره) بعد از انقلاب اسلامی ایران گرایش جدیدی را پیگیری کردند و فقه منطبق بر واقعیت را مورد نظر قرار دادند، افزود: ایشان از افرادی است که فهم دقیق او در استنباط ناشناخته مانده است و موطن تحلیل او نه فلسفه و نه تاریخ گذشته به تنهایی، بلکه از خاستگاه واقعیت به سمت فقه آمده است.

این محقق و نویسنده حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز در قم شاهد یک دور تشویش روش شناختی هستیم و نمی‌توان انکار کرد که در این دوران گذر، روش جدیدی که بتواند غالب شود نداشته‌ایم.

وی یکی از مشکلات شکل نگرفتن یک مدرسه علمی در قم را پیگیر نبودن روش یک استاد از ناحیه اساتید عنوان کرد و گفت: در طول این سال‌ها اساتید برجسته‌ای آمده‌اند اما به دلیل شکل نگرفتن حلقه شاگردان، مکتب فقهی از حیث روشی شکل نگرفته است، ولی در نجف درس‌های کمی در حال برگزاری است لکن عمده این درس‌ها با محور روشی آیت الله خوئی است.

وی در پایان ضمن پاسخ گوئی به سوالات مخاطبان تاکید کرد: روش فقهی امام خمینی(ره) یک روش ناشناخته است که نیازمند تامل جدی تر حوزه‌های علمیه است. /909/پ203/ع

ارسال نظرات