۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۱۱۵۹۰۹
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه :

با وجود نظام بانکی ربوی هیچ یک از طرح‌های اشتغال به سرانجام‌ نمی‌رسد / کشور دچار آنارشیزم فرهنگی شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که هرج و مرجی بدتر از نظام سرمایه‌داری غرب در بازار کشور حاکمیت دارد به اختلاس سه هزار میلیاردی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اختلاس چند هزار میلیاردی در بعد اختلال فقه خرد نیست بلکه در بعد اختلال فقه نظام است.
همايش فقه سياسي و نظام سازي اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن اراکی، نهم آبان ماه در همایش فقه سیاسی و نظام‌سازی اسلامی به تبیین نقش فقه سیاسی در نظام‌سازی اسلامی پرداخت و نظام‌سازی را نیازمند ارایه الگوی نظام در سطح تئوری و اجرای آن دانست.

وی با بیان این‌که ارایه تئوری نظام یک کار تحقیقی، پژوهشی و اگر نظام اسلامی باشد استنباطی است، بر استنباط تئوری نظام تأکید کرد و افزود: فقه اسلامی فقهی است که از کتاب و سنت با روش‌های علمی معین و ویژه و منطقی استنباط ‌شود.

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس و رییس مجمع اندیشه اسلامی قم تصریح کرد: دو گونه فقه خرد و فقه کلان از کتاب و سنت استنباط می‌شود، باید این دو گونه فقه را از یکدیگر جدا کنیم تا راه برای استنباط تئوری نظام هموار شود و پس از استنباط برای نظام‌سازی اسلام این تئوری را از منابع فقه استخراج کنیم.

وی با بیان این‌که مسایلی که در فقه خرد در طول دوران تشریع و پس از آن تا به امروز مطرح شده در فقه اسلامی بررسی شده و از منابع دینی پاسخ این مسایل ارایه شده است، گفت: فقه کلانی که در کنار فقه خرد وجود دارد مورد نظر نظام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اراکی در ادامه نظام مالی و بانکی کشور را اسلامی ندانست و با بیان این‌که نظام بانکی کشور بر مبنای فقه کلان تبیین نشده است، افزود: اصول نظام بانکی می‌گوید تراکم ثروت باید بر چه مبنا انجام شود و گردش ثروت در جامعه بر چه مبنایی شکل گیرد.

وی با بیان این‌که هرج و مرجی بدتر از نظام سرمایه‌داری غرب در بازار کشور حاکمیت دارد به اختلاس سه هزار میلیاردی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اختلاس چند هزار میلیاردی در بعد اختلال فقه خرد نیست بلکه در بعد اختلال فقه نظام است.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی در گردش ثروت کارکردی مانند نظام‌های ربوی وجود دارد این نظام بانکی اصلا نظام بانکی نیست بلکه بدترین نظام بانکی در دنیا است؛ چراکه آن رباخوارانی که ربا می‌خورند این‌گونه رباخواری نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که هر طرحی امروز برای ایجاد اشتغال در جامعه پیاده شود سودی نخواهد بخشید، تصریح کرد: در نظام بانکی کشور ثروت انبوه شده و آن ثروتی که باید در گردش کار و بازار برود و اشتغال ایجاد شود انجام نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اراکی گفت: مشکل نظام، نداشتن تئوری نظام اسلامی است؛ بنابراین به نظام بانکی اسلامی، نظام پولی اسلامی، نظام اقتصادی اسلامی، نظام قضایی اسلامی و نظام فرهنگ اسلامی نیاز داریم و این کار فقه نظام و کار فقه کلان است.

وی به نظام شهرسازی کشور هم ایراد گرفت و آن را اسلامی ندانست، اما توضیح داد: آنچه مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید و پافشاری دارند و می‌فرمایند باید نظام‌سازی شود و یا تئوری نظام‌سازی باید استخراج شود، نظر به فقه کلان دارد؛ بنابراین باید به فقه کلان روی آوریم.

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس و رییس مجمع اندیشه اسلامی قم افزود: فقه خرد اساس فقه کلان است و نباید آن را سبک شمرد و احکام آن را بی‌ارزش تلقی کرد؛ فقه کلان و فقه خورد در هم تنیده‌اند و فقه کلان را می‌توان از منابع فقه خورد استنباط کرد، اما دو گونه فقه هستند و باید با دو نگاه استنباط شوند.

وی همچنین با بیان این‌که در نظام سیاسی کشور آنچه جامعه را تبدیل به پیکر واحد در بعد سیاست می‌کند فقه سیاسی است، گفت: جامعه را باید به عنوان یک انسان کلان نگریست که دارای یک اراده است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: آن اراده واحدی که پیکر یک جامعه را تبدیل به پیکر واحد می‌کند اراده سیاسی است و جامعه در نتیجه ورود اراده سیاسی به جامعه‌ای که همسان تصمیم می‌گیرد و همسان عمل می‌کند، تبدیل می‌شود؛ جامعه‌ای که دچار حاکمیت اراده‌های متعدد شود، جامعه آنارشیست است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اراکی با بیان این‌که فساد، اخلال به نظم اجتماعی و از کار انداختن اراده واحد است، ادامه داد: بهترین واژه‌ای که برای ارایه وضع فرهنگی جامعه می‌توان پذیرفت آنارشیزم فرهنگی است، صدا و سیما، وزارت ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی محکوم به آنارشیزم فرهنگی هستند.

وی تصریح کرد: پیوند فرهنگی جامعه بر روی طرح واحدی که هدف آن مشخص باشد و تمام پیوندهایی که فعالیت‌های فرهنگی را متصل می‌کنند مکمل هم و در جهت واحد باشند تئوریزه نشده است؛ اگرچه بسیاری از مدیران افراد با اخلاص و با ایمانی هستند، اما نخستین شرط مدیر موفق، شناخت صحیح اهداف نظام است.

رییس مجمع اندیشه اسلامی قم با بیان این‌که استنباط نظام چیزی فراتر از استنباط احکام فرعی در یک حوزه خاص است، بر شناسایی حوزه فقه کلان و بازشناخت آن از حوزه فقه خرد تأکید کرد و خواستار استخراج فقه کلان نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شد. /920/پ201/ع

ارسال نظرات