۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۶۰۲۳
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

حیات ایمانی متوقف بر داشتن بصیرت سیاسی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که حیات ایمانی متوقف بر داشتن بصیرت سیاسی و اجتماعی است، تجلی تشخیص تقوای سیاسی را در ولایت‌شناسی و ولایت شناسی را بدون شناخت ولی و ولی‌شناسی را بدون شناخت مسایل سیاسی اجتماعی ممکن ندانست.
آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی در نشست تخصصی راهکارهای ارتقای سطح سیاسی طلاب که صبح امروز با حضور معاونان تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی نور قم برگزار شد به تبیین اهمیت نقش بصیرت و بینش سیاسی و اجتماعی در تقویت ایمان، عمل صالح، کمال اخلاقی و قرب حقیقی خداوند پرداخت.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، سکوت افراد در فتنه را به سبب بی‌بصیرتی و نداشتن ‌بینش کافی دانست و تصریح کرد: کسب علم و تقوا تنها وظیفه اصلی روحانیت نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که با سواد و متقی بودن برای مطلوب شدن یک روحانی کفایت می‌کند؛ بلکه روحانی مطلوب شاخصه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها علم است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: لفظ شهادتین باید از عمق جان طلاب برخیزد و واقعاً به خدا، پیامبر و ولایت ایمان داشته باشند؛ سطح سواد و آگاهی‌های طلاب باید بالا رود و فقه و عدالت را با هم تحصیل کنند که همه فعالیت‌های طلاب در راستای عدالت به سرانجام رسد.
 
وی با اشاره به نقش بینش و بصیرت اجتماعی در مطلوبیت یک روحانی، داشتن تقوای صرف را برای داشتن بینش سیاسی و اجتماعی کافی ندانست و اظهار داشت: چه بسا طلبه مجتهدی که درجات بالایی را طی کرده و واقعا هم پرهیزگار است، اما به سبب ضعف در بینش سیاسی و اجتماعی، به جای خدمت به اسلام، خیانت کند.
 
آیت‌الله کعبی با بیان این‌که حیات ایمانی متوقف بر داشتن بصیرت سیاسی و اجتماعی است و طلاب تنها نباید به تحصیل اکتفا کنند، تصریح کرد: روشن‌بینی و تیزبینی متوقف بر داشتن بصیرت سیاسی و اجتماعی است و افراد تیزهوش هستند که رگه‌های خیانت و فتنه را به خوبی شناسایی می‌کنند.
 
وی خودخواهی و هواپرستی را ریشه نداشتن بصیرت و ثروت و قدرت را از عوامل سقوط عنوان و اظهار کرد: پیشه کردن تقوای سیاسی و اجتماعی و نه تقوای فردی برای تشخیص حق از باطل تنها راه نجات است؛ تجلی تشخیص تقوای سیاسی در ولایت‌شناسی و ولایت شناسی بدون شناخت ولی و ولی‌شناسی بدون شناخت مسایل سیاسی اجتماعی ممکن نیست. 
 
این عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که تقوای افراد بدون شناخت دچار تخطئه است، برخورداری از بینش دینی جامع، شناخت سیاست دینی، شناخت مکر، فریب و حیله‌های دشمنان اسلام، شناخت زمان و محیط پیرامون، جریان‌شناسی، آشنایی با مبانی انقلاب اسلامی، آشنایی با ولایت فقیه، مکتب ولایت فقیه و ولایت‌پذیری را از جمله راهکارهای ارتقای بصیرت سیاسی برشمرد.
 
آیت‌الله کعبی موضوع سیاست را کسب قدرت، حفظ و توسعه آن عنوان کرد و با اشاره به انواع سیاست «سیاست شیطانی، سیاست حیوانی و سیاست اسلامی» از نظر حضرت امام خمینی‌(ره)، ادامه داد: جداناپذیری دین از سیاست ریشه در شناخت جامعیت دین دارد و در بصیرت سیاسی منظور از دین، سیاست دینی و نه مطلق سیاست‌ورزی و سیاسی‌کاری است.

وی ابراز داشت: سیاست شیطانی مبتنی بر مکر، فریب و حیله که هدفی جز قدرت ندارد و سیاست حیوانی که تنها به فکر مسایل مادی ملموس مردم و برقراری امنیت است ملاک نیست؛ بلکه سیاست از منظر امام‌(ره) سیاست وظیفه‌محور و تکلیف‌محوری است که هدفی جز جلب رضایت الهی، تحقق حاکمیت دین و تحقق بندگی خداوند متعال و رسیدن به قرب الهی ندارد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که تقوا پایه سیاست دینی است و هرکسی که به دنبال شناخت سیاست دینی باشد، مردم را به خدا جذب می‌کند نه به خود و قدرت را محور نمی‌داند، هشدار داد: طلاب مواظب باشند قدرت و مسایل پیرامون آن محور اصلی بصیرت سیاسی نشود و به نام راهکارهای ارتقای بصیرت سیاسی وارد درگیری‌های حزبی، سلیقه‌ای، محلی، صنفی و قومیتی نشوند.
 
وی گفت: در بصیرت سیاسی باید اشخاص را برای اسلام جذب کرد نه برای خود، محل، منطقه، شخص و مجموعه‌ و بینش را به گونه‌ای تقویت کرد که سبب رشد حاکمیت اسلام شود؛ گام صحیح برای شناخت سیاست دینی آن است که انسان حب نفس نداشته باشد که اگر حب نفس داشت و وارد سیاست شد نشانه بی‌بصیرتی است و ممکن است پنجاه و یا شصت سال بعد انسان را بدون این‌که بفهمد بر زمین بزند.
 
آیت‌الله کعبی شناخت مکر، فریب و حیله‌های دشمنان اسلام را از دیگر راهکارهای افزایش بصیرت سیاسی دانست و تصریح کرد: برخی پس از پنجاه سال گفتن قال الباقر و قال الصادق به سبب قدرت‌طلبی و اسلام‌خواهی برای خودT در برابر حوادث سکوت می‌کنند و افرادی هستند که در حوزه علمیه قم درس خوانده‌اند و عنوان اجتهاد و مرجعیت را یدک می‌کشند، اما نه در قم بلکه در انگلیس و آمریکا زندگی می‌کنند و با دلارهای آمریکایی زنده‌اند.
 
وی با بیان این‌که شناخت مکر، فریب و حیله‌های دشمنان اسلام از ویژگی‌های ممتاز مراجع و فقها در طول تاریخ بوده است، از این‌رو هیچ‌گاه زیر بار ظلم، استعمار و استبداد نرفته‌اند، اضافه کرد: امروز آمریکایی‌ها و انگلیسی برای ایجاد فتنه مذهبی و جنگ سنی شیعی پول خرج می‌کنند و دنبال ایجاد شبکه‌ای از مسلمانان معتدل و میانه‌رو برای ترویج اسلام آمریکایی هستند یعنی شبکه‌ای از مسلمانان که در برابر منافع استعمار تسلیم هستند و باید مراقب بود.
 
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تیزبینی و هوشمندی، آشنایی ویژه با تاریخ سیاسی اسلام، تاریخ سیاسی معاصر ایران و تاریخ تحولات و برخورداری از تفکر بسیجی و روحیه جهادی، داشتن سامانه منظم اطلاع‌رسانی به هنگام و به موقع و داشتن قدرت تجزیه و تحلیل سیاسی و افزایش آن از طریق مطالعه و برگزاری جلسات تجزیه و تحلیل را از دیگر راهکارهای ارتقای بصیرت سیاسی عنوان کرد.
 
وی همچنین خواستار تدریس دو واحد درسی جریان‌شناسی و دو واحد درسی شناخت ریشه‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه شد و با اشاره به اعتبار فوق‌العاده اجتماعی روحانیت در میان مردم، هشدار داد: سیاسیون برای رسیدن به اهدافشان با ظاهرفریبی خود را به روحانیت نزدیک می‌کنند، روحانیان باید تیزبین و هوشمند باشند.
 
آیت‌الله کعبی در پایان سخنان خود با ارایه تعریفی از تفکر بسیجی، به کارگیری تمام ظرفیت و توانمندی فکری، ذهنی، عاطفی و رفتاری در خط اسلام ناب محمدی، حرکت مخلصانه برای جلب رضایت الهی، مبارزه با هوای نفس و دنیاگرایی و منافع شخصی، کم هزینه، بی‌ادعا و پرکار بودن و داشتن روحیه صبر و استقامت و تحمل سختی‌ها و ناملایمتی‌ها را از ویژگی‌های تفکر بسیجی و روحیه جهادی برشمرد. /920/پ202/ج

ارسال نظرات