کلان پروژه فلسفه مهدویت پژوهی در دستور کار قرار گرفته است
حجتالاسلام حسین الهینژاد، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: امروز به دلیل نبود سامانهای برای تنظیم روابط پژوهشی در حوزه علمیه با مشکلات زیادی روبرو هستیم که مهمترین آن اتلاف وقت و سرمایه و انجام کارهای موازی است.
این پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید سامانه ای جامع یا مرکزی قوی و یا نشریهای وزین به معرفی کارهای علمی انجام شده بپردازد تا محققان بتوانند موضوعات بکر را انتخاب کرده و یا از نتیجه تحقیقات دیگران در پیشبرد عرصه تحقیق کمک گیرند.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: پژوهشهای مهدوی باید عمیق و پر محتوا و به همه جوانب مساله توجه داشته باشد و بتواند مشکلی عملی یا علمی را در جامعه برطرف کند.
وی بر انجام پژوهشهای مساله محور تاکید کرد و گفت: اگر در تحقیق نگاه مسالهای باب شود و تحقیقات موضوع محور کمتر مطرح شود، در عرصه کاربردی برد بیشتری پیدا خواهد کرد.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در عرصه مهدویت این مشکل پژوهشی به شکل جدیتری وجود دارد و آن به دلیل نگاه فرهنگی صرف به مقوله مهدویت تا یک دهه گذشته است.
این محقق عرصه مهدویت اظهار داشت: مهدویت در طول سالهای گذشته پیوسته در میان مردم با شور و حرارت و کارها فرهنگی و سطحی مطرح شده است و کمتر این مساله در میان مردم با شور و شعور و عقلانیت لازم طرح شده است، از این رو مهدویت از نظر پژوهشی دارای مطالعات عمیق و بنیادین کمتری است.
وی با بیان اینکه امروز خیلی از موضوعات مختلف مهدویت در عرصه پژوهشی قرار نگرفته است، گفت: امروز مشاهده میکنیم آرام آرام نگاه های بنیادی به مهدویت، آسیب شناسی بحث مهدویت ، نگاه بیرونی و تحول و تطور بحث مهدویت، اصول مهدوی پژوهی، آسیب شناسی مهدویت در طول تاریخ در حال طرح است.
این پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز فلسفه مهدویت پژوهی در دستور کار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار گرفته است، بیان داشت: این کلان پروژه از مباحثی همچون درآمدی بر فلسفه مهدویت پژوهی، اصول و مبانی مهدویت پژوهی، تحول و تطور، روش شناسی، آسیب ها و فرصت ها، منظومه مسائل، نقشه علمی مهدویت پژوهی تشکیل شده است و در صدد است تا یک نگاه عمیق و بنیادی به مساله مهدویت ارائه دهد.
وی گفت: پروه نخست این کلان طرح، بحث درآمدی بر فلسفه مهدویت پژوهی است که هم اکنون در فرایند نظارت و ارزشیابی است./909/ت302/ع