۰۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۱۷۵۷۴
بخش نخست/ آیت الله مصباح یزدی:

به نام دفاع از امام جفاهای بسیاری در حق ایشان می‌شود

خبرگزای رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با انتقاد از برداشت‌های شخصی و سلیقه ای از فرمایشات امام راحل، نسبت به تحریف متن سخنان امام هشدار داد و تاکید کرد: کار به جایی می رسد که گاهی متن فرمایشات امام را عوض می‌کنند، در معتبرترین متن امام که باید به آن استناد کنیم کلمات امام زیر و رو شود.
اختتاميه همايش انسجام داخلي اقتدار جهاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه در همایش انسجام داخلی و اقتدار جهانی که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، گفت: با توجه به رسالتی که نسبت به آینده جهان به ویژه دنیای اسلام داریم، باید از گذشته ها پند بگیریم و برای ساختن آینده و برای انجام رسالت های مان آماده شویم.

وی با تاکید بر این‌که باید همواره به فکر انجام وظیفه باشیم، گفت: یک نگاه کلی به بعثت انبیای الهی به ما نشان می دهد سیری که همه انبیا در خط واحد داشته اند با چه مشکلاتی همراه بوده و حرکت آنها را که باید در وسعت بیشتری تحقق می یافت کم بود.

آیت الله مصباح یزدی افزود: قرآن کریم وقتی از انبیای گذشته نقل می کند غالبا می گوید اقوام شان مخالفت کردند و عذاب برآنها نازل و به انواع بلایا مبتلایشان کردیم، به نظر می رسد دو عامل مهم وجود دارد که مانع پیشرفت مطلوب انبیا در مسیرشان بوده است.

وی گفت: یکی این‌که مردم قدرت درک درست اهداف و راه های نشان داده شده از سوی انبیا را نداشتند، اینها درک نمی کردند که سعادت شان در کجاست و آنجایی هم که درک می کردند درک نمی کردند که این راه ها طرق موصله است یعنی عامل اول جهل بود اما این تنها عامل نبود و قرآن روی مساله دیگری تکیه کرده و آن اینکه در میان توده های مردمی گروه هایی ممتازی بودند که آنها دعوت انبیا و برنامه های آنان را با هوس های خود موافق نمی دیدند و اگر درست اجرا شود به خواسته ها و منافع آنها ضرر وارد می شود از این رو به شیوه های مختلف کارشکنی می کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بعضی ها خیال می کنند انبیا درست مدیریت نکردند یا اینکه برنامه شان ناقص بود، ما چنین اعتقادی نداریم و می گوییم هم برنامه آنها کامل بود و نقصی نداشت و مدیریت شان نیز کمبود و نقصانی نداشته است به ویژه در خصوص پیامبر اسلام هیچ جای چنین احتمالی وجود ندارد، بلکه این مردم بودند که کارشکنی کردند و نگذاشتند این مسیر اجرا و عملیاتی شود.

آیت الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که کسانی که کارشکنی کردند چرا این کار را کردند، گفت: بررسی این مساله باعث می شود تا سعی کنیم در آینده جلوی آن را بگیریم تا کمتر شود و یا لااقل خودمان نکنیم و ناخواسته مانع پیشرفت اسلام نشویم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: نکته دیگر اینکه آنهایی که با انبیا مقابله کردند روش هایی را بکار بردند، قرآن نیز تفصیلا بیان کرده که اینها چه راه هایی را طی کردند، پیغمبری را ما نفرستادیم مگر اینکه زبان قوم و کُبرای قوم او را متهم به جنون و سحر کردند، این برای همه انبیا بوده است و می گفتند شاعر او مجنون.

وی بیان داشت: آنهایی که قدرتمند بودند با زور با انبیا مواجه می شدند و از هر کاری دریغ نکردند بعضی سرشان را با اره بریدند، بعضی ها را با بدترین وضع به شهادت رساندند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این نوع برخوردها را می شود به دو دسته کلی برخورد فیزیکی و فکری و به تعبیر دیگر به جنگ نرم و سخت تقسیم بندی کرد، ابرازداشت: بعد از انبیای الهی نیز این روش در برخورد با ائمه اطهار وجود داشته است، عده ای خود جاهل بودند یا افراد ساده ای بودند که زود فریب می خوردند و تحت تاثیر قرار می گرفتند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: عده ای به خاطر جهل دنبال حضرت علی(ع) نرفتند، یک عده هم هوس هایی داشتند که برنامه های آنها با برنامه های علی جور در نمی آمد و کسانی که جنگ جمل را راه انداختند در این زمره بودند و طلحه و زبیر نیز از این دسته بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: بعد از اینکه با علی(ع) بیعت کردند و حکومت شکل گرفت اینها توقعاتی داشتند و پست و مقام می خواستند، علی صلاح نمی دانست که این کار صورت گیرد، رفتند جنگ جمل را راه انداختند، علی را خوب می شناختند چون ارتباط نزدیک داشتند و سال ها در یک سنگر و جبهه مبارزه کرده بودند، این گونه نبود که به موقعیت و صلاحیت علی جاهل باشند؛ اما هوس ها و علاقه به ریاست و پول نمی گذاشت البته در کنار آن سایر مسائل نیز بود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه دین مسلمان از علاقه به مال و ریاست ضربه می خورد، ابراز داشت: یک کسانی که محکوم به عشق مال و ثروت و ریاست هستند گاهی این عشق به حد جنون می رسد، هیچ نیازی ندارد اما برای اینکه به حساب های بانکی او یک صفر دیگر اضافه شود تقلاهای بسیاری می کند این جنون و عشق به پول و ریاست است.

وی بیان کرد: اینها نه اینکه نمی فهمند بلکه خوب می فهمند و آنچنان مقهور غرایض شیطانی هستند که میخکوب می شوند، در زمان امام علی(ع) نیز اکثر خوارج از جهال بودند اینها مربوط به صدر اسلام است و هرچه در این خصوص کار کنیم بازهم کم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر آسیب شناسی عقب ماندگی ها از صدر اسلام تاکنون، تاکید کرد: در زمان خود ما حقا یکی از بزرگ ترین نعمت هایی که خدا در عالم خلقت برای مخلوقات خود آفریده وجود امام برای ما است، آن قدر این نعمت بزرگ بود و هست که با هیچ نعمتی قابل قیاس نیست و بنده نعمتی به عظمت وجود امام راحل بعد از وجود امام و انبیا نمی شناسم.

رییس مؤسسه امام خمینی‌(ره) بیان داشت: به قدری ابعاد این نعمت زیاد و گسترده است و برد آن فراوان است هم در حال حاضر در گستره جهان و هم در سایر زمان ها و موج بیداری اسلامی آثار برکت نعمت وجود امام است، من سال های طولانی در درس ایشان شرکت داشته ام اما اعتراف می کنم با گذشت این همه زمان معرفتم نسبت به امام کم است و آنچه را باید بشناسم نتوانستم.

وی اضافه کرد: از همان آغاز نهضت امام تا امروز و بعد از رحلت ایشان به نام امام و طرفداری از ایشان جفاهای بسیاری به ایشان می شود، همه اینها را حساب کنیم آن دو مقدمه را نباید فراموش کرد که برخی به خاطر جهل است و برخی به خاطر اینکه با هواهای نفسانی جور در نمی آید یک زمان به فکر کودتا می شویم و یک زمان تفسیرهای دلبخواهی می کنیم که مقصود امام این بود.

آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از مدعیان دروغین خط امام گفت: کار به جایی می رسد که گاهی متن فرمایشات امام را عوض کنند، در معتبرترین متن امام که باید به آن استناد کنیم کلمات امام زیر و رو شود، یعنی جنگ و مبارزه با امام یا سخت افزاری است و یا نرم افزاری.

وی بیان داشت: به تعبیر دیگر باید بگوییم فتنه ها دو گونه سخت و نرم است، افکار انحرافی که پخش کردند و تفسرهای نابجایی که درباره قرآن و حدیث کردند فتنه های نرم بود، امروز هم همین ها است، فتنه 88 یک فتنه سخت بود، فتنه های دیگر فتنه های نرم است، حرف ها تحریف می شود گاهی مفاهیم را عوض و معنای عوضی درست می کنند کاری که درباره خود قرآن نیز انجام دادند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: تحریف هایی که درباره متن قرآن کردند غالبا معنوی است، مساله تعدد قرائت ها همین است، فرمایشات امام را کسی این گونه می گوید که برداشت من این گونه است، وقتی برداشت از کلام خدا دل بخواهی شد از امام نمی خواهد بشود. /924/پ201/س
ارسال نظرات