۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۱۱۹۹۴۴
حجت الاسلام ماندگاری:

مردم دین خود را از ولایت می گیرند، نه از خواص بی بصیرت و ناآگاه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تجلی ولایتمداری مردم در روز 9 دی اظهار داشت: مردم با حضور عملی خود در لبیک به ندای رهبرشان نشان دادند که دینشان را از ولایت و خواص با بصیرت می گیرند، نه از خواص ناآگاه و بی بصیرت.
حجت الاسلام ماندگاري


9 دی از روزهای به یاد ماندنی در تاریخ این مرز و بوم است. این روز که به حق از ایام الله است از جهات متعدد حامل پیامهای مهمی برای حال و آینده نظام اسلامی است که توجه عمیق به آن می تواند سلامت و اصالت حرکت انقلاب را تضمین کند. 

در آستانه این روز تاریخی، در گفت و گویی با حجت الاسلام ماندگاری، پیامها و پیامد های این روز بزرگ را به بحث و بررسی گذاشته ایم:
  
با عرض سلام و تبریک به مناسبت فرا رسیدن یوم الله 9 دی، در آغاز بفرمایید که در این حماسه چه عناصر و ویژگیهای خاص و منحصر به فردی وجود دارد که اینگونه مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و بر حفظ و ماندگاری آن تاکید دارند؟
 
حقیقت اینست که برخی تحرکات عناصر داخلی، در سالیان گذشته، دشمنان خارجی و ساده لوحان داخلی را به این خیال واهی واداشته بود که مردم روحیه دینی خود را از دست داده و به امام و انقلاب پشت کرده اند! اما این، خیال خامی بیش نبود و مردم با حضور به موقع خود اثبات کردند که دین برای آنان با اهمیت تر از دنیا است و وجود برخی مشکلات نه تنها خللی در حمایتشان از انقلاب و پیرویشان از رهبری ایجاد نکرده، بلکه حاضرند در این راه از جان و مال و هستی خود نیز بگذرند.

ویژگی دیگر این حماسه، تجلی دوباره تأثیر محرم و صفر بر زنده نگه داشتن شور حماسی جامعه است. حال بهتر می توان درک کرد که چرا امام راحلمان فرمود: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. ما بار دیگر شاهد اعجاز امام حسین (علیه السلام) و تأثیر توسلات مردم به آن حضرت بر حفظ نظام بودیم. به تعبیر رهبر عزیزمان، امام حسین (علیه السلام) و شهدا یکبار دیگر این انقلاب را نجات دادند. از اینرو مهمترین ویژگی این نهضت، بروز روحیه دینی مردم و آشکار شدن شور حماسی ملت ایران در دفاع از رهبر، انقلاب و ارزشهای دینی برگرفته از نهضت عاشورا می باشد که نتیجه اش واکسینه شدن حکومت اسلامی در برابر هر نوع گزند داخلی و خارجی می باشد.
 
این حرکت جهادی و خروش مردمی در بردارنده چه پیامی بود؟

مردم با حضور عملی خود در لبیک به ندای رهبرشان نشان دادند که دینشان را از ولایت و خواص با بصیرت می گیرند، نه از خواص ناآگاه و بی بصیرت. به مسئولین فهماندند که مقبولیتشان در هر درجه و مقامی که باشند، مشروط به حرکتشان در مسیر ولایت است و به محض خروج از این خط، یا حتی کوچکترین انحرافشان از این مسیر، مورد خشم و غضب مردم قرار گرفته و به زباله دان تاریخ خواهند پیوست.

چگونه می توان این پیام را به گوش مسئولینی که احیانا پیام این روز را درک نکرده اند رساند؟
 
با اطلاع رسانی صحیح و تجزیه و تحلیل دقیق می توان مسئولین را نسبت به مطالبات مردم که همان بصیرت و اطاعت از رهبریست آگاه کرد. البته خود مردم نیز با اعلام اعتراض نسبت به حضور نمایشی و حیله گرانه خواص بی بصیرت در برخی از راهپیماییها و طرد کردنشان از تجمعات خود، این پیام را به طور واضح به گوششان رسانده اند.

در تحلیلهای ارائه شده، مردم به عنوان قدرت نرم نظام شناخته شده اند. نظرتان را در این مورد بفرمایید.

به تعبیر آیات و روایات، مردم بهترین ارزیاب و ناظر هستند. این مردم همانهایی هستند که خداوند در کتاب خود به آمدنشان وعده داده است و فرموده: (یا ایها الذین امنو من یرتد منکم عن دینه فسوف یأت الله بقوم...) که وقتی به اینجای آیه رسید رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: مقصود از این قوم همان قوم سلمانند. یعنی همین امت دیندار امروز که حامی حکومت دینی و پیرو رهبرشان هستند. این همان باوریست که مورد قبول امام و رهبرمان بوده و با تکیه بر آن در برابر تمام سلطه طلبان و استعمارگران ایستاده اند.
 
مقام معظم رهبری فتنه 88 را بیماری ای معرفی کرده اند که جز با حضور مردم قابل درمان نبود. شاید بتوان گفت که مقصر اصلی این بیماری برخی مسئولین و خواص جامعه بودند، لطفا بفرمایید خواص جامعه به چه دردی گرفتار شده بودند، که این  برای نظام پیش آمد؟
 
ریشه فتنه در دسیسه های دشمنان خارجی و عملکرد نفاق آمیز نادانان داخلی است. به فرموده امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام ) منشأ فتنه در خواص دو امر است: یکی دنیا پرستی و دیگری خودپرستی.

فتنه 88 ریشه در دنیاپرستی، قدرت طلبی، شهرت پرستی و شهوت گرایی برخی از خواص داشت. آنان جهت نیل به این اهداف، با تکیه بر دشمنان خارجی و بهره گیری از خط نفاق، به زورآزماییهای خیابانی و مقابله با نظام روی آورده و سعی کردند هر طور شده به این میل قدرت پرستی خود جامه عمل بپوشانند. هر کدام از سران فتنه روزی از مسئولین و خواص نظام بوده اند. اما در پیچ و خم تاریخ و با گذر زمان نشان دادند که چگونه دین خود را از دست داده و مشغول دنیا و دنیاپرستی شده اند.

آیه 24 سوره توبه می فرماید: ( قل إن کان ءاباؤکم و أبناؤکم و إخوانکم و أزواجکم و عشیرتکم و أموال اقترفتموها و تجارة تخشون کسادها و مساکن ترضونها أحب إلیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتربصوا حتی یأتی الله بأمره و الله لا یهدی القوم الفسقین ). این آیه اشاره دارد به کسانی که به فرزندان، همسران، اموال و خلاصه دنیایشان بیش از خدا و پیغمبر و جهاد اهمیت می دهند. سران فتنه نیز مصداقی از همین آیه اند. وقتی می بینیم آن مقام مسئول به فرزندانش بیش از نظام اهمیت می دهد و آن دیگری به قومیت گرایی و عشق به رأی و منصب گرفتار شده است، به وضوح می توان به دیدگاههای جاهلیشان و میلشان به دنیا و بی توجهیشان به حکومت دینی و نظام اسلامی پی برد.

نظرتان درباره جریان انحرافی و تأثیر عملکرد سوءشان بر تداوم جریان فتنه چیست؟
 
جریان انحرافی نیز دچار جنبه دیگر فتنه یعنی خودپرستی شده است. آنان خواصی اند که با شعار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و عدالت محوری و حفظ ارزشها، رأی و نظر مردم را جلب کردند، اما بعدا دچار توهم تقدس و خودبرتربینی شدند. آنان از این نکته غافل شدند که مقدس ترین راه حرکت در راستای حرکت ولی فقیه و مطابق با خواسته های اوست، چرا که فهم ولی فقیه مؤید به نور الهی است. لذا بالاترین فهم، اعتقاد به فهم ولی و بالاترین تقوا، تسلیم در برابر او و بالاترین جهاد نیز فدا شدن برای اوست.
 
قرآن کریم می فرماید: (إن الله لا یغیر بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم) از این رو اگر ارشادات امام خامنه ای و همراهی امت نبود، همان بلایی بر سر ما و انقلابمان می آمد که بر سر نهضت امام حسین ( علیه السلام) آمد.

به عنوان آخرین سؤال بفرمایید چه نامی را برای یوم الله 9 دی پیشنهاد می کنید؟

روز اعلام بصیرت به تمام دنیا مخصوصا خواص بی بصیرت./912/ت301/ر

ارسال نظرات