۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۲۱۱۸۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر فجر و ارسال هفت هزار اثر به جایزه ادبی تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر فجر در تبریز خبر داد و گفت: همزمان با ایام دهه فجر و در آستانه برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، جشنواره منطقه‌ای شعر با موضوع دهه فجر در 9 استان کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره شعر فجر شمالغرب کشور با محوریت آذربایجان‌شرقی و با حضور استان های آذربایجان‌غربی‌،اردبیل و زنجان برگزار می شود، خاطرنشان کرد: جشنواره شعر فجر در جهت ارتقا سطح کیفی و کمی شعر و ادبیات حوزه انقلاب اسلامی و گسترش هرچه بیشتر آن، به عنوان پشتوانه فرهنگی و ثروت ملی ، برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بر لزوم برگزاری باشکوه، گسترده و فراگیر آئین های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: باید از تمام ظرفیت های استانی در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری در این راستا بهره گرفت.

براساس این گزارش شاعران علاقمند می توانند مجموعه‌های شعر منتشر شده در فاصله زمانی 1389 و 1390 و یا حداکثر 20 قطعه شعر (از تازه سروده ها) را بنا به تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر تا 12 بهمن ماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره واقع در تبریز، خیابان امام خمینی (ره)، جنب کلانترکوچه، خانه فرهنگ‌تبریز ، اداره امور فرهنگی ارسال نمایند.

کارگاه نقاشی و طراحی در هشترود برگزار می‌شود

حسین ممی زاده، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هشترود از برگزاری کارگاه آموزش نقاشی و طراحی در این شهرستان خبر داد و گفت: این کارگاه در چهارمرحله برگزار می شود که مراحل اول، دوم و سوم آن در نه ماه گذشته برگزار و مرحله چهارم آن نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه درسه مرحله قبلی این کارگاه 66 نفر حضور یافتند، گفت: این کارگاه با هدف توانمندسازی هنرمندان و جوانان علاقمند به هنر نقاشی و در راستای ارتقای سطح علمی و هنری آنان و همچنین غنی سازی اوقات فراغت برگزار می‌شود.

وی افزود: علاقمندان می‌توانند جهت ثبت نام و شرکت در کارگاه یاد شده به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هشترود واقع در خیابان شهید رجایی، جنب حوزه علمیه ولی عصر (عج) مراجعه نمایند.

ممی‌زاده گفت: در پایان این کارگاه از هنرجویان برتر و فعال تجلیل و از آثار آنها نمایشگاهی برای بازدید علاقمندان برپا خواهد شد.

مهم‌ترین شاخصه شعر استاد عابد حفظ حرمت نهضت عاشورا است

سعیدالله قره‌بیگلو، استاد دانشگاه های تبریز و پژوهشگر ادبیات عاشورایی گفت: شعر استاد عابد از جهت انسجام لفظ و آراستگی به هنرهای شعری و معانی زیبا و به ویژه احساس شعری بسیار غنی بوده و مهمترین شاخصه شعر وی حفظ حرمت نهضت عاشوراست.

وی اظهار داشت: هدف استاد عابد در اشعارش، سیری عاشقانه در مسیر کربلا و نگاهی عارفانه و مخلصانه به حوادث دردناک و جگر سوزی که در آن جا اتّفاق افتاده و نعت جانبازان جبهة حقّ و باطل است.

قره‌بیگلو، افزود: استاد عابد همانند یک مخلص پاکباخته و یک عاشق شیفتة، به این واقعه نگریسته و تمام همّش مصروف این شده است که مبادا مسائل خرافی و عامیانه را به این حماسه بزرگ آمیخته کند.

استاد دانشگاه های تبریز افزود: صحبت او از ماجرای عاشورا، مقلّدانه و چشم بسته نیست بلکه او مخلصانه و آگاهانه صحبت می‌کند و تمام تلاشش حفظ حرمت مردان و زنانی است که سر در راه عشق دادند و علَم افتادة دین را برفراز بلندترین قلّه‌های ایمان بر افراشتند.

وی گفت: استاد عابد کلامی بر زبان نمی‌آورد که حرمت آن بزرگواران حماسه آفرین، آن نمادهای مقاومت و ایثار که مصّممانه ، مرگ را استقبال کردند و بی‌حرمتی و شکنجه‌های جسمی و روحی را با سربلندی پذیرفتند و تحمل کردند، بشکند و وی آن بزرگواران را به همان سان که هستند بر قلل مرتفع افتخار نگه می‌داشت و نشان می‌داد که مقاومت یاران کربلا، خاک مذلّت در چشم دشمنان پاشید.

قره بیگلو گفت: استاد عابد به زبان قرآن وحدیث و ادب عرب و امثال و حکم آن زبان و کلام مشایخ آشنا بود و بازتاب اطلاّعات وسیعش در آن زمینه‌ها در سراسر اشعارش مشهود است و در اوج الهام شاعرانه و تأثّر قلبی از فاجعه‌های تکان دهندة کربلا، نگاه به مردم و اجتماع را فراموش نمی‌کند.

گفتنی است، همایش بزرگداشت استاد محمدعابد تبریزی بیست و هشتم دیماه 1390 در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار می شود.

ارسال هفت هزار اثر به جایزه ادبی تبریز

سید رضا علوی، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و رئیس ستاد برگزاری نخستین جشنواره جایزه ادبی تبریز از جشنواره ادبی تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی شهر تبریز یاد کرد و گفت: 7 هزار اثر به جایزه ادبی تبریز ارسال شده است.

وی ادامه داد: برگزاری نخستین جشنواره جایزه ادبی تبریز گامی بزرگ در راستای تشویق و ترغیب داستان نویسان و شاعران جوان است که با کمک خداوند توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به مرحله اجرا در آمده است.

وی خاطرنشان کرد: داوران این جشنواره در حال ارزیابی نهایی آثار منتخب هستند و به زودی نتایج داوری این آثار با برگزاری برنامه اختتامیه به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز همچنین افزود: شرکت شاعران و داستان نویسان مطرح کشوری در این جشنواره، مرحله پایانی داوری را به چالش کشیده است و انتخاب اثر در این مرحله واقعا سخت است.

دبیر علمی نخستین جشنواره جایزه ادبی تبریز نیز در سخنانی با اعلام اینکه داوری آثار رسیده به دبیرخانه اولین جایزه ادبی تبریز تا آخر دی‌ماه به پایان می‌رسد، افزود: مرحله نخست داوری و بررسی اولیه بیش از 7 هزار اثر ارسالی به دبیرخانه جایزه ادبی تبریز پایان یافته و داوران در حال بررسی آثار منتخب هستند.

ابراهیم اقبالی در مورد داوران و هیئت انتخاب این جشنواره، گفت: تمام داوران این جایزه ادبی از اساتید مسلط و بنام ادبیات و زبان فارسی شهر تبریز هستند که این آثار را داوری و انتخاب خواهند کرد.

وی، سطح آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را بالا ارزیابی و خاطرنشان کرد: بیش از هزار نفر از هموطنان از تمام نقاط کشور آثار خود را به دبیرخانه جایزه ادبی تبریز ارسال نموده اند و این آثار پس از جمع‌بندی، کدگذاری و دسته‌بندی در اختیار هیئت داوران قرار گرفته‌اند.

دبیر علمی نخستین جشنواره جایزه ادبی تبریز با تقدیر از مشارکت هموطنان در این رخداد فرهنگی تاکید کرد: جایزه ادبی تبریز میزبان آثاری از تمام شهرهای دور و نزدیک کشور بوده و حضور آثار هنرمندانی از شهرهای قم، اصفهان، لاهیجان، خراسان شمالی، ارومیه، اراک، تهران، بوشهر، تبریز و شیراز بسیار چشمگیر بوده است.

نخستین جایزه ادبی تبریز در بخش‌های شعر فارسی، شعر ترکی و داستان کوتاه برگزار می شود و در بخش شعر، پذیرای حداکثر سه اثر و در بخش داستان پذیرای دو اثر ادبی از هر یک از هنرمندان شرکت کننده بود. در این رخداد فرهنگی، از سه مقام برتر هر بخش به‌عنوان نفرات برتر تجلیل خواهد شد و از نفرات چهارم تا دهم هر بخش به‌عنوان نفرات تقدیری تجلیل خواهد شد./935/پ201/س

ارسال نظرات