۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۲۲۱۲۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ راه اندازی خانه انقلاب در تبریز و مرمت تکمیلی مسجد کبود از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علیرضا نوین، شهردار تبریز از برنامه‌ریزی شهرداری این شهر برای مرمت و بازسازی خانه علی مسیو از رهبران انقلاب مشروطه و تبدیل آن به "خانه انقلاب" خبر داد و اظهار داشت: بررسی‌های لازم برای آغاز مراحل مرمت و بازسازی این خانه تاریخی انجام شده و به زودی کار مرمت این خانه از سوی شهرداری آغاز خواهد شد.

شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه کار مرمت خانه علی مسیو به زودی و همزمان با دهه فجر امسال از سوای شهرداری آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: خانه "علی مسیو" پس از اتمام مراحل بازسازی و مرمت، به نام خانه انقلاب نامگذاری خواهد شد.

وی در عین حال تلاش برای تملک، مرمت، حفظ و احیای خانه‌های قدیمی تبریز به عنوان بخشی از هویت تاریخی این شهر را از جمله برنامه‌های شهرداری طی سال‌های گذشته و نیز سال‌های آتی اعلام کرد.

گفتنی است، علی مسیو یکی از شخصیت‌های برجسته و مشهور نهضت مشروطه در آذربایجان بوده و این خانه منسوب به وی که یکی از بنیانگذاران دسته مجاهدان تبریز و از رهبران آنان بوده، است.

مرمت تکمیلی مسجد کبود تبریز انجام شد

تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به کتیبه برجسته پرنقش و نگار سر در مسجد کبود یا ‌عمارت مظفریه افزود: در متن این کتیبه که قبلا روکش طلایی داشته ‌نام «نعمت‌الله‌ بن ‌محمد‌البواب»، خطاط و‌ طراح نقوش آن و نام جهانشاه درج شده است.

وی با یادآوری ‌بازسازی گنبد‌ شبستان‌ها در سال‌‌های ‌52 تا 54 ادامه داد: ‌اخیراً نیز مرمت تکمیلی ساختمان، محوطه‌سازی و اجرای بخشی از نقوش داخلی انجام پذیرفته و با توجه به محوطه بزرگ و سرسبزی که ایجاد شده ‌‌مورد استقبال بسیاری از مسافران‌ نوروزی قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه شبستان کوچک این مسجد‌ به‌عنوان مکانی خصوصی به کار می‌رفته، ادامه داد: این شبستان ‌در سمت جنوبی بنا واقع شده و با قطعات سنگ مرمر‌ ازاره‌بندی شده، آیات قرآنی نیز به خط زیبای ثلث‌، به صورت برجسته زینت‌بخش‌ این سنگ‌هاست.

وی کاشی‌کاری‌های این مسجد را در نوع خود کم نظیر اعلام کرد و اظهار داشت: این کاشی‌ها به رنگ لاجوردی و اغلب در قطعات شش ضلعی کار شده ‌و تمام سطح سقف آن زرنگار (نقاشی با آب‌طلا) ‌است.

وی گفت: آرامگاه جهانشاه و نزدیکان وی در انتهای شبستان کوچک در داخل سرداب ‌است که برای دسترسی به آن باید چند پله را به سمت داخل سرداب در زیر زمین طی کرد.

گفتنی است، بنای تاریخی، مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو، به دستور «جهانشاه بن یوسف» از فرمانروایان سلسله قراقویونلو‌ بنا شده و ساختمان آن با استناد به کتیبه برجسته سردرب آن در سال 870 هجری قمری به اتمام رسیده است.

جهاد اقتصادی وظیفه ای همگانی است

حجت‌الاسلام علی انتظاری، امام جمعه جلفا منطقه آزاد ارس را یکی دیگر از عنایات نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت دانست و اظهار داشت: منطقه آزاد ارس عنایت بزرگ و ارزشمند نظام و دولت به شمالغرب کشور برای ایجاد و گسترش توسعه و آبادانی است.

وی با اشاره به طرح برداشت آب از رود ارس گفت: سالیان سال آب مناسب رود ارس از کنار این منطقه جاری بوده و بلااستفاده رها می‌شد که اکنون با تلاش خادمان نظام دشت‌های کشاورزی گردیان و گلفرج با بهره‌مندی از این آب سالم سیراب شده و رونق کشاورزی و تولید و سرسبزی طبیعت را به این منطقه هدیه کرده‌اند.

انتظاری، خطاب به جمع بازاریان و کسبه تصریح کرد: امیدواری را در بین مردم گسترش دهید و مطمئن باشید اقتصاد دیرین و پرتوان جلفا در حال زنده شدن است.

وی، بر لزوم آگاهی از نحوه فعالیت منطقه آزاد ارس و تحولات جدید آن تاکید کرد و افزود: با وجود تحولات جدید و قابل مشاهده برای عموم، برخی از نابخردان شایعات فراوانی را علیه خدمات دولت در منطقه آزاد ارس به راه انداخته‌اند که نقش بازاریان و کسبه با افزایش آگاهی و اطلاع از آخرین اخبار و مقابله با شیوع شایعات موثر است.

انتظاری با بیان اینکه مسئولان دولتی و استانی همچنین سازمان منطقه آزاد ارس با عنایت به وظیفه همگانی در سال جهاداقتصادی توجه ویژه‌ای به توسعه منطقه آزاد ارس داشته‌اند، اظهار داشت: مسیر توسعه ارس با تلاش‌های چند ساله مسئولان ترسیم شده و به امید و فضل خدا منطقه‌ای با تحول اقتصادی را در پیش رو داریم.

حمایت ارشاد آذربایجان شرقی از تولید فیلم با مضامین دینی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: اداره‌کل ارشاد آذربایجان شرقی در راستای اجرای طرح «مفاخر آذربایجان، نماد عزت و سرافرازی ایران اسلامی» از 40 فیلم با این موضوع حمایت می‌کند.

علی داننده ادامه داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه فیلم، تحرک و پویایی مضاعفی را در این عرصه ایجاد کرده است.

وی افزود: برنامه‌های متعددی برای حمایت از تولید فیلم و متن فیلمنامه توسط این اداره‌کل برگزار شده که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره سراسری فیلمنامه‌نویسی در سه بخش نماز، همت مضاعف و کار مضاعف و بخش آزاد در تیر‌ماه سال جاری و همچنین برگزاری جشنواره فیلمنامه‌نویسی با موضوع «معرفی ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) و امام علی(ع) و واقعه غدیر» که آبان‌ماه سال جاری برگزار شد، اشاره کرد.

وی خواستار اهتمام بیش از پیش هنرمندان عرصه فیلم برای رشد و تعالی کمی و کیفی فیلم‌های تولیدی شد و آموزش را مهمترین شاخص برای بالندگی هنر فیلم عنوان کرد./935/پ201/س

ارسال نظرات