۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۲۳۴۳۰
استاد حوزه و دانشگاه:

روحانیت نقش محوری در قیام 29 بهمن بر عهده داشت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مهم ترین علل شکست نهضت مشروطه جدایی به ظاهر روشنفکران و نخبگان جامعه از روحانیت آگاه و مجاهد بود، مساله ای که در قیام 29 بهمن تبریز تکرار نشد.
ميكائيل جمال پور، رييس سازمان بسيج اساتيد دانشگاه هاي آذربايجان شرقي
میکائیل جمال پور، استاد حوزه و دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح پیش زمینه های وقوع قیام 29 بهمن سال 1356 تبریز پرداخت و اظهار داشت: این قیام خونین که به مناسبت چهلم شهدای قم به صورت خودجوش و مردمی گسترش یافت، نخستین قیام و خیزش مردمی بزرگ و گسترده پس از کودتای 28 مرداد ماه سال 1332 در ایران بود که علیه حکومت سلطنتی به پاخاست.

وی با بیان این که قیام مردم تبریز حقیقت براندازی رژیم سفاک پهلوی را بیش از گذشته نزدیک به واقعیت نشان داد، گفت: وقوع این قیام مردمی که با حضور اقشار مختلف مردم اعم از روحانی و غیرروحانی همراه بود، نشانگر عدم شناخت حکومت دیکتاتوری پهلوی از حقایق موجود در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آذربایجان به ویژه تبریز داشت.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به نقش محوری تبریز و آذربایجان در تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر ایران خاطرنشان کرد: قیام 29 بهمن انفجار بغض فرو رفته مردم تبریز در سالیان گذشته از نهضت مشروطه، مبارزات ستارخان و باقرخان، شیخ محمدخیابانی، شهید ثقه الاسلام گرفته تا مجاهدت علما و مراجع تبریز بود.

جمال پور با بیان این که نهضت مشروطه و قیام 29 بهمن ماه مردم تبریز تاثیر مهمی در تاریخ، معادلات و تحولات سیاسی کشور داشت، افزود: تفاوت این دو نهضت در رهبری آن است، یکی از مهم ترین علل شکست نهضت مشروطه جدایی به ظاهر روشنفکران و نخبگان جامعه از روحانیت آگاه و مجاهد بود، مساله ای که در قیام 29 بهمن تبریز تکرار نشد.

وی خاطرنشان کرد: روحانیت در قیام 29 بهمن تبریز هم عامل برانگیزاننده و هم هدایتگر بود، افزون این، علما به ویژه شهید قاضی طباطبایی وظیفه کنترل قیام را نیز برعهده داشتند و با سازماندهی قیام از کشتار وسیع مردم و گسترش دامنه آن حرکت به سوی آشوبگری که با نفوذ برخی عناصر در حال وقوع بود، خودداری کردند.

جمال پور با تاکید بر اینکه قیام  29 بهمن قیامی صد‌در‌صد وابسته به حوزه و روحانیت بود، ادامه داد: رژیم پهلوی پس از قیام 29 بهمن تبریز به‌ وضوح نقش روحانیت آذربایجان را مشاهده کرد، هرچند این قیام از سوی رژیم خونخوار حاکم با خشونت و گلوله پاسخ داده شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اعلامیه دعوت مردم به برگزاری مراسم چهلم شهدای قم در مسجد قزللی به امضای یازده نفر از علما و روحانیان طراز اول تبریز و آذربایجان همچون حضرات آیات قاضی طباطبایی، غروی، قزلجه‌ای و انگجی رسیده بود، گفت: واکنش رژیم حاکم نسبت به این قیام تاریخی در نوع خود جالب توجه بود، ساواک قیام تبریز را به عوامل خارجی از جمله کمونیست ها نسبت داد که البته رژیم برای اثبات این ادعا، هیچ¬گونه دلیلی نداشت./935/ت302/س
ارسال نظرات