۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۷۲۲
با حضور روحانیان سطح خارج حوزه علمیه خراسان؛

دوره طراحی سیستم‌های دینی در مشهد آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه مطالعات علوم و معارف اسلام مشهد گفت: دوره طراحی و تولید سیستم‌های دینی و اسلامی در این مؤسسه در حال برگزاری است.
آرشيو
حجت‌الاسلام دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات علوم و معارف اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: این مؤسسه با هدف اصلی تولید سیستم‌های اسلامی تأسیس شده است.

وی افزود: مؤسسه مطالعات علوم و معارف اسلام بعد از مدتی توانست نیروهایی را برای این هدف بلند و اساسی فراخوان کرده و آشنایی اولیه میان مؤسسه و نیروهای آن صورت گرفت

حجت‌الاسلام دعایی سپس به هدف برنامه آموزشی دوره طراحی سیستم‌های دینی پرداخت و گفت: این دوره با هدف ایجاد مهارت طراحی سیستم‌های دینی در فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شد. همچنین مهارت‌محوری و فعال‌سازی لایه فهم کاربردی در رابطه با گزاره‌های دین، راهبرد حاکم بر این دوره است.

وی ادامه داد: این دوره آموزشی که زمان آن را دو ساله به شکل فاز اول تنظیم کرده‌ایم از سوی حجت‌الاسلام واسطی و با حضور بیش از 25 نفر از فضلای حوزه علمیه قم در دست اجرا است و امیدواریم اهدافی که برای آن تنظیم شده در خلال کار فشرده آموزشی‌کارگاهی و تولید فعالیت‌ها و مهارت‌ورزی‌های متعدد و مورد نیاز، انجام شود.

مدیر مؤسسه مطالعات علوم و معارف اسلام با تأکید بر این که این دوره برای طلاب حوزه‌های علمیه که وارد مقطع درس خارج شده‌اند طراحی شده است، اظهار امیدواری کرد که مهارت استخراج و تدوین مدل‌های راهبردی موجود در گزاره‌های دین از ابعاد مختلف زندگی فراگرفته شده و هم در خلال دوره و هم بعد از اتمام دوره بسته‌های متعددی که در این رابطه طراحی شده است تولید محتوا شده و به کشور و امت اسلامی اهدا شود.

وی سپس به ساختار این دوره‌ها اشاره کرد و گفت: ساختار این دوره اینگونه است که در طول ایام تحصیلی و درسی هر روز بعدازظهر 2 نشست دو ساعته تشکیل می‌شود. دروس در محورهای خاصی ارائه شده و فعالیت‌ها انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام دعائی در ادامه به محورهای کلان آموزشی این دوره اشاره کرد و گفت: کارگاه موضوع شناسی، کارگاه روش تحقیق و تفکر خلاق، ‌کارگاه منطق کاربردی، معرفت‌شناسی و فلسفه تحلیلی مباحث الفاظ علم اصول و کارگاه دین‌شناسی، معرفت دینی و کلام جدید از جمله این محورها است.

وی افزود: کارگاه فلسفه‌های مضاف و مبانی علوم انسانی، کارگاه سیستم‌شناسی، طراحی سیستم و مدل‌سازی، کارگاه برنامه ریزی و طراحی استراتژی‌ها، کارگاه موضوع‌شناسی فقهی فرهنگ و تمدن و توسعه، کارگاه مهارت ترجمه بلاغی، کارگاه تکنولوژی آموزشی و نیز کارگاه ترجمه اصطلاحات با تمرکز روی اصطلاحات انگلیسی، از دیگر محورها هستند.

مدیر مؤسسه مطالعات علوم و معارف اسلام با اشاره به هدف‌گذاری دوره طراحی سیستم‌های دینی تصریح کرد: تا نتوانیم معارف دینی را در قالب مدل‌های عملیاتی و سیستم‌های قابل رقابت با سیستم‌‌های بشری ارائه کنیم، نمی‌توانیم عظمت فرهنگ اسلامی خود را در سطح جهانی به اثبات برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین محققینی با این مهارت تربیت شدند تا در بحث‌های عمیق اجتهادی مبتنی بر اجتهاد جواهری، الگوریتم اجتهاد را با رویکرد نگرش سیستمی به آموزه‌های دین پیاده سازی کرده و نیز سیستم‌های دینی را تولید و برای ارزیابی، اتقان‌سنجی، مستندشناسی و اجرا در پایلوت‌ها به جامعه دینی و فرهیختگان هدیه خواهند کرد.

این استاد حوزه علمیه در پایان گفت: این رسالت عظیم و بسیار مهم که با گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی هنوز روی زمین مانده است و جزو مطالبات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است باید به انجام رسد تا ثمرات با برکتی برای جامعه دینی ما به همراه داشته باشد./931/ت302/س

ارسال نظرات