تعلیم بدون تزکیه خطرناک است
حجت الاسلام فضلی، استاد اخلاق حوزه های علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان اینکه در اسلام مقام معلم دارای جایگاه رفیعی است به آیه پنجم سوره علق اشاره کرد و گفت: خداوند در سوره علق میفرماید«علم الانسان ما لم یعلم»، پس اولین معلم عالم خدا است.
وی همچنین با تبیین جایگاه پیامبر اکرم (ص) در مقام تعلیم و تعلم به زحمات آن حضرت در طول 23 سال رسالتشان اشاره کرد و همچنین سیرهی ذکر شده در قرآن و روایت اهل بیت(ع) را یاد آور شد و ابراز داشت: اینکه خدا در قرآن می فرماید«. . و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» و تزکیه را قبل از تعلیم قرار داده در بردارنده نکته مهی است، چنانکه تزکیه وجود داشته باشد تعلیم هم به سر انجام می رسد، اما در غیر این صورت در بسیاری از موارد خطرناک خواهد بود.
استاد اخلاق حوزه در ادامه به تحولات کنونی موجود در دنیا و عدم استفاده صحیح از علم در ایدئولوژیها و سیاستهای جهان غرب اشاره کرد و آنها را علوم بدون تزکیه، خطرناک و به دور از رضایت خداوند خواند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه استاد در حوزههای علمیه گفت: در این نهاد احترام بین شاگرد و استاد همیشه محفوظ بوده و هست و چنانکه شخصی خود را تزکیه نماید، مشغول به تحصیل هر علمی باشد اعم از حوزوی و دانشگاهی، این تزکیه انسان را وادار به احترام به استاد می کند و استاد در حوزه های علمیه دارای جایگاه ویژهای است.
حجت الاسلام فضلی درباره انتخاب آزادانه اساتید از سوی طلاب و نحوه ایجاد ارتباط بین شاگرد و استاد، این فضا را یکی از ویژگیهای عالی حوزه خواند و علت این امر را عدم انحصار طلبه در یک برنامه و فرا کلاسی بودن او دانست و همچنین اظهار داشت: با توجه به همین فضا بسیاری از شاگردان تا پایان عمر در خدمت استاد بوده و ارتباط تنگاتنگی با اساتید خود داشته اند.
وی در پایان با اشاره به احساس نیاز شهید مطهری در خصوص هجرت از حوزه به دانشگاه و تدریس در این نهاد، بر ضرورت تقویت مسائل اخلاقی و همچنین برقراری ارتباطی صمیمانه بین طلاب و اساتید تاکید کرد و گفت: چنانکه یک طلبه بتواند با اساتید خود فضایی صمیمی ایجاد کند، وقتی وارد نهادهای دیگر شد، خواه به عنوان استاد و خواه شاگرد می تواند نواقصی را که در خلال کار با آنها مواجه می شود به کمک اساتید خود برطرف کند و چنانکه این رابطه قطع شود باعث عقبگرد او در مسیر پیشرفت خواهد بود./908/ت302/ن