۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۲۸۰۵۲
بانوی کبریایی (1)؛

سیره حضرت زهرا به عنوان درس در مراکز آموزشی تدریس شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه کوثر با تبیین روش و سیره حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف، بر لزوم آموزش تحلیلی زندگانی ایشان در مراکز آموزشی تاکید کرد.
ولادت حضرت زهرا(س)


خانم جلالی، مدیر مدرسه علمیه کوثر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن در خصوص اهمیت حضور زنان در جامعه گفت: در نگاه اسلام نسبت به تعالی و فساد یک جامعه، زن موجودی است که می تواند افرادی صالح یا فاسد را به جامعه تحویل دهد.

وی در ادامه افزود: حضرت زهرا(س) در زمانی می‌زیست که ملت عرب به داشتن فرزند دختر علاقه ای نداشت. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید«و اذا بشر احدکم بالانثی ظل وجهه مسودا و هو کظیم، وقتی به آنها میگفتند که فرزندشان دختر است چهره‌هایشان از شدت خشم و غضب سیاه می شد».

خانم جلالی، با اشاره به آیه‌ای دیگر به زنده به گور کردن دختران در آن عصر اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه ای دیگر از نبود علاقه به فرزند دختر در اعراب می توان به آیه «فاذا المووده سئلت، بای ذنب قتلت، آنها مورد سؤال قرار می گیرند، به کدامین گناه کشته شدند» اشاره کرد.

مدیر مدرسه علمیه کوثر، ولادت حضرت زهرا(س) را در این شرایط نشانه اهمیت دادن اسلام به جنس زن و دختران دانست و در ادامه به سخن بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اینکه امام خمینی فرمود«صلاح و فساد جامعه از صلاح و فساد زنان آن جامعه سرچشمه می گیرد»، برای ما مشخص می‌شود، زن و مرد هر دو با هم اشرف مخلوقات هستند.

وی اظهار داشت: در نگاه اسلام نسبت به تعالی و فساد یک جامعه، زن موجودی است که می تواند افرادی صالح یا فاسد را به جامعه تحویل دهد.

وی کیفیت حیات هر جامعه‌ای را در گرو کیفیت زندگی زنان آن جامعه دانست و خاطر نشان کرد: اگر امام خمینی(ره) زنان را به عنوان رهبران جامعه می‌دانستند و می‌فرمودند«از دامن زن مرد به معراج می رسد» اشاره به همین مطلب دارد.

این استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اهمیت خانواده در اسلام و بی توجهی به این امر مهم در کشورهای غربی،یادآور شد: خانواده نمونه کوچکی از یک جامعه است، صلاح و فساد جامع از درون خانواده ها شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به زندگانی بزرگ بانوی اسلام حضرت زهرا(س) ایشان را در ابعاد مختلف زندگی از قبیل خانه داری، تربیت فرزند، اخلاقی، عبادی و همسرداری الگو دانست و تأکید کرد: توجه به این مسائل باعث می شود که خانواده به اوج کمال اخلاقی و سعادت واقعی برسد و به دنبال آن جامعه را نیز به همان سمت هدایت کند.

خانم جلالی درباره نقش متقابل زن و مرد به سخنان امام راحل اشاره کرد و تصریح کرد: مادر به سبب ارتباط بیشتری که در خانه با فرزندان دارد دارای نقش تربیتی ویژه است و از سوی دیگر  مرد به عنوان حامی خانواده در زمینه‌های مالی و روانی دارای نقش ویژه است، هماهنگی زن و مرد در خانواده می تواند خانواده و جامعه را به سمت کمال سوق دهد.

این استاد حوزه علمیه خواهران درباره قدردانی جامعه، به ویژه مردان از زنان به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی از وجود مبارک پیامبر(ص) در مورد محبوب‌ترین و عزیزترین فرد سؤال می شود، ایشان می‌فرمایند:«‌فاطمة أحبّ إلیَّ‌ و علیٌّ أعزّ علیَّ‌»، در این روایت حضرت رسول(ص) محبت را به زن و عزت را به مرد نسبت داده اند که اگر ما بخواهیم از این روایت برداشت اخلاقی داشته باشیم می توانیم به نیاز زنان به محبت اشاره کنیم، منتها زنان نیز وظیفه دارند که برای عزت مردان ارزش قائل شوند و در حفظ آن کوتاهی نکنند.

وی در پایان به ابعاد مختلف سیره حضرت زهرا(س)، مخصوصا در روش تشکیل خانواده اشاره کرد و همسرداری و تربیت فرزند را از اهم این مسائل خواند و گفت: ما باید سبک زندگی اسلامی و سیره عملی حضرت فاطمه(س) را در زندگی و مسائل روزمره به عنوان درس، در کلاس ها و آموزشگاه های خود تدریس کنیم که این امر از سفارشات مقام معظم رهبری نیز هست./908/ت303/ن

ارسال نظرات