۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۲۹۶۸۱
از سوی یک دانش‌آموخته حوزوی؛

ارائه پایان نامه عدالت سیاسی در قرآن

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با عنوان «عدالت سیاسی در قرآن» از سوی حجت الاسلام سید صمد موسوی ارائه و دفاع شد.
يادداشت
 نوشتن
پايان نامه
مقاله


حجت الاسلام سید صمد موسوی، دانش‌پژوه دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا؛ هدف از ارائه این پایان نامه را تبیین دیدگاه قرآن کریم در رابطه با عدالت، آشنایی با تفسیر سیاسی عدالت در قرآن کریم به ویژه تفسیر المیزان دانست.

وی درباره ضرورت پرداختن به این موضوع گفت: با توجه به اینکه ما در نظام سیاسی اسلام زندگی می کنیم و عدالت سیاسی یکی از مهم ترین دغدغه های مهم این نظام است تا جایی که از سوی مقام معظم رهبری یک دهه به عنوان عدالت و توسعه نام گذاری شده است؛لازم است از نگاه قرآن این مفهوم مورد کنکاش قرار گیرد.

وی در مورد فایده علمی این پایان نامه گفت: این تحقیق تبیین دیدگاه قرآن کریم در رابطه با عدالت، آشنایی با تفسیر سیاسی عدالت در قرآن کریم به ویژه تفسیر المیزان بوده و فائده کاربردی آن آماده کردن نظریه ها و مفاهیم دینی برای عملیاتی کردن در جامعه اسلامی می باشد.

حجت الاسلام موسوی در مورد سرفصل های این پژوهش گفت: در این نوشتار ابتد تعریفی از عدالت، سیاست و عدالت سیاسی خواهیم داشت و مفاهیم مرتبط با عدالت در قرآن کریم مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین به منظور تبیین و شناخت دقیق و علمی مفاهیم و شیوه‏ قرآن به هستی که برترین شناخت‏هاست و مستقیما بر حوزه‏ رفتارهای مسلمانان تأثیر گذاشته، از مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی، هستی شناختی، جامعه شناختی، غایت شناختی قرآن بهره گرفته‏ایم تا در ضمن تبیین این اصول تاثیر آن را بر روند عدالت سیاسی بررسی کنیم.

وی ادامه داد: برای تبیین دقیق‌تر جایگاه عدالت در سطوح مختلف زندگی سیاسی، عدالت سیاسی در پنج محور و سطح نظام سیاسی‌، کارگزاران، قوانین، ساختارها و رفتارها مطرح می شود که با توجه به آیات قرآن کریم سطوح مختلف عدالت مورد بررسی قرار می گیرد و در پایان نیز موانع تحقق و ساز و کار تحقق آن بیان می شود.

این دانش آموخته حوزه علمیه در پایان از استاد راهنمای خود حجت الاسلام غلامرضا بهروز لک و استاد مشاور خود حجت الاسلام نجف لک زایی و حجت الاسلام گرجیان، استاد داور قدردانی کرد.

گفتنی است، جلسه دفاعیه این پایان نامه 23 اردیبهشت 91 برگزار شد./9192/ت202/ع

ارسال نظرات