۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۸۷۳
عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان:

قرآن‎محوری و ولایت‎پذیری در کنار هم پی‌گیری شود

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان گفت: پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت خود را در کنار هم ذکر کردند و از مسلمانان خواستند که به هر دو بپردازند پس باید به اندازه‌ای که به بحث ولایت که امروز ولایت فقیه است اهمیت می‌دهیم باید به قرآن هم اهمیت داده و در یادگیری آن بکوشیم.
قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین گرایلی، عضو شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و استاد سطوح عالی این حوزه، ظهر امروز 26 خرداد، در جمع طلاب و فضلای استان‌های خراسان که در طرح حفظ قرآن نور هدایت شرکت کرده بودند، در خصوص ضرورت حفظ قرآن کریم سخنرانی کرد.

وی سخنان خود را با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً » شروع کرد و گفت: زمینه دل انسان باید طوری باشد که خداوند و قرآن او بپسندند یعنی باید ایمان خود را تقویت کند تا هنگامی که قرآن را حفظ می‌کند از یاد او نرود و بهترین زمان برای حفظ قرآن کریم نیمه شب و نزدیک اذان صبح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین گرایلی با اشاره به حدیث ثقلین پیامبر اکرم(ص) گفت: مردم پای فرمان امام و مقام معظم رهبری ایستادند مثل این که در حادثه فتنه با یک فرمان رهبری به خیابان‌ها آمدند؛ زیرا رهبری در راستای ولایت هستند که از پیامبر شروع شده و تا امروز ادامه یافته است؛ اما همان گونه که پای ولایت ایستاده‌ایم باید پای قرآن هم بایستیم.

وی تأکید کرد: پیامبر در آن حدیث شریف، قرآن و عترت خود را در کنار هم ذکر کردند و از مسلمانان خواستند که به هر دو بپردازند پس باید به اندازه‌ای که به بحث ولایت که امروز ولایت فقیه است اهمیت می‌دهیم باید به قرآن هم اهمیت داده و در یادگیری آن بکوشیم.

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) به مردی که خدمت ایشان رسیده بود و از تنگدستی و غم‌های دنیا می‌نالید، فرمودند شاید مکروهات را انجام داده و مستحبات را ترک می‌کنی، گفت: یکی از مستحبات ذکر شده در قرآن، قرائت این کتاب شریف است که در آیه «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» آمده است و ترک این مستحب باعث سرازیر شدن غم‌های دنیا به قلب انسان می‌شود.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: یکی از راه‌های ساقط شدن تکلیف و وظیفه از گردن انسان، انجام دادن آن تکلیف است؛ اما تکالیفی داریم که با انجام دادن از گردن انسان برداشته نشده و همیشه باقی می‌مانند. یکی از آنها یاد خداوند است که در آیه شریفه می‌فرماید «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا» که هرچقدر انجام شود برداشته نمی‌شود یعنی باید همیشه به یاد او بود.

وی خواندن قرآن را یکی از راه‌های یاد خداوند دانست و گفت: خواندن قرآن هیچ گاه از گردن انسان برداشته نمی‌شود؛ زیرا نوعی از یاد خدا است که طبق آیه شریفه ذکر شده، از کارهایی است که انجام هرچه بیشتر آن ثواب بیشتری داشته و اثرات بی‌انتهایی خواهد داشت.

این عضو شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به داستان کربلایی کاظم کریمی ساروقی (شخصی که به خاطر رعایت احکام الهی در یک لحظه حافظ کل قرآن شد و حفظ او مورد تأیید مراجع تقلید معاصر بود) اشاره کرد و گفت: رعایت مستحبات که یکی از آنها خواندن قرآن است و انجام صحیح و دقیق احکام الهی باعث تقویت حافظه شده و حفظ قرآن را در یاد انسان تثبیت می‌کند./932/پ202/س
ارسال نظرات