۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۳۱۸۹۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ تولید مستند مساجد چوبی در شبکه سهند و فارغ التحصیلی اولین دانشجوی رشته مرمت آثار تاریخی دانشگاه هنر اسلامی تبریز از مهمترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مستند مساجد چوبی در دو قسمت 25 دقیقه ای و با هدف معرفی مساجد چوبی منحصر به فرد آذربایجان شرقی که در قرون هفتم و هشتم هجری بنا شده اند، می پردازد.
مصالح مساجد این مستند که به صورت انحصاری از چوب ساخته شده، نقاشی ها، رنگ های طبیعی، جلوه های خاص سقف های این مساجد، ستون ها، آرایش بی نظیر سرستون های چوبی و نورگیرهای یکدست از جمله موضوعاتی که در این مستند به آن پرداخته می شود.
گفتنی است، مساجد ملارستم و مغرالدین در مراغه و مهرآباد در شهرستان بناب از جمله مساجد چوبی مهم استان هستند که در این مستند به این مساجد پرداخته شده است.
فارغ التحصیلی اولین دانشجوی رشته مرمت آثار تاریخی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
نخستین دانشجوی کارشناسی رشته مرمت آثار تاریخی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با دفاع از پایان نامه خود فارغ التحصیل شد.
علی اصغر خدا بنده لو اولین دانشجوی کارشناسی رشته مرمت آثار تاریخی این دانشگاه از پایان نامه خود دفاع کرد و توانست با کسب درجه عالی این دوره را به پایان برساند.
این پایان نامه عملی با عنوان «حفظ و مرمت یک نمونه زیارت نامه کاغذی با تکیه گاه چوبی متعلق به کتابخانه ملی تبریز»  زیر نظر استاد علی نعمتی تدوین شده و موضوع آن در برگیرنده حفاظت و نگهداری آثار ارزشمند مکتوب فرهنگی منطقه می باشد که با توجه به حجم میراث فرهنگی منقول و غیر منقول کشورمان نیاز به مشارکت کارشناسان این رشته در نگاهداری آثار گذشتگان محسوس است.  
گفتنی است، دانشگاه هنر اسلامی تبریز پذیرش دانشجو در رشته مرمت را از سال 1387 آغاز نموده و هم اکنون 81 دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل می باشند .
علاوه بر دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه های هنر اصفهان و زابل نیز مبادرت به پذیرش دانشجو در این رشته می نمایند.
مسجد تاریخی جامع هشترود یادگار معماری دوران قاجار است
رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، تنها مسجد تاریخی جامع هشترود را که یادگار معماری دوران قاجار است به لحاظ زیبایی منحصر به فرد دانست و گفت: گفت: این مسجد تنها مسجد تاریخی منطقه بوده که به لحاظ معماری خاص و منحصر به فرد است.
وی با باین این‌که این مسجد شبستانی بوده و دارای ستون های سنگی، طاق های آجری و پنجره های چوبی است، گفت: فضای داخلی مسجد به لحاظ معماری سنگی و چوبی آن، فضای روحانی خاص داشته که آرامش وصف ناپذیری به نمازگزاران می دهد.
وی با اشاره به اینکه این مسجد از گذشته تا به امروز پویا بوده و در آن مراسم های مختلف و همایش و سخنرانی برگزار می شود، یادآور شد: مسجد جامع هشترود تنها مسجد تاریخی منطقه بوده که معماری آن حفظ شده است.
محمدی اظهارکرد: این مسجد تاریخی از بخش های مختلف کمر پوش زنانه، طاق و چشمه تشکیل شده و سردر آن که با گذشت زمان تخریب شده بود هماهنگ با معماری داخلی مسجد بازسازی خواهد شد، افزون بر این‌که مسجد ایوان های ستون دار دارد که با گذشت زمان دچار تغییر شده بود و در عملیات مرمت و بازسازی آنها با توجه به تصاویر موجود از طرح اولیه شان دوباره بازسازی شدند.
محمدی جبهه غربی مسجد را از دیگر بخش های الحاقی عنوان کرد که در عملیات بازسازی با معماری اولیه آن مطابق سازی شد و یادآور شد: عملیات بازسازی و مرمت این مسجد سال 88 به پایان رسیده و اکنون مراحل توسعه آن در حال اجراست.
محمدی آغازعملیات توسعه مسجد جامع هشترود را سال 89 عنوان کرد که باتوجه به اعتبارات اختصاص یافته پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و گفت: در عملیات مرمت مسجد جامع هشترود سبک سازی پشت بام، مقاوم سازی پی ها، نم زدایی و حذف بخش های الحاقی در دست اجرا قرار گرفته بود./935/د101/ب
ارسال نظرات