۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۵۰۵

حضور بیش از 72 هزار نفر در برنامه های قرآنی سازمان تبلیغات خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از نبود پشتیبانی مالی مناسب از فعالیت های تبلیغی، تأکید کرد: اگر معتقد هستیم حضور یک دانش آموخته دینی در مناطق مختلف می تواند اثر درمانگر و پشتیبانی معنوی و معرفتی داشته باشد، حداقل دستگاه های مرتبط که از نتایج این حضور بهره برداری می کنند، در تأمین اعتبارات تبلیغی مشارکت داشته باشند.
حضور بیش از 72 هزار نفر در برنامه های قرآنی سازمان تبلیغات خراسان رضوی

 

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمود مرویان‎حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی صبح امروز در نشستی مطبوعاتی ضمن تبیین اهمیت ماه مبارک رمضان به تشریح برنامه های این مرکز در این فرصت تبلیغی پرداخت و گفت: رمضان فرصتی بی نظیر در طول سال و قطعه ای از بهشت در دنیای مادی است که در آن معنویت گرایی، آگاهی بخشی و حضور در صحنه های اجتماعی برای عموم مردم رقم می خورد.

 

بخش زیادی از تربیت های دینی نسل جوان در ماه رمضان پایه ریزی می شود

وی با اشاره به سلطه نظام رسانه ای و تبلیغی غرب بر جهان، اظهار داشت: فرهنگ اسلامی به ویژه اهل بیت(ع) به مقوله تبلیغ و اطلاع رسانی دینی به خصوص در ماه مبارک رمضان اهتمام دیرینه داشته اند؛ بخش زیادی از تربیت های دینی و اخلاقی نسل جوان در ماه مبارک رمضان پایه گذاری می شود و عنصر تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در این ماه بسیار جلوه گر است.

 

حجت الاسلام مرویان معنویت گرایی، تربیت دینی، به سراغ مردم رفتن در یک رابطه چهره به چهره، انتقال صمیمانه آموزه های دینی و آگاهی بخشی را از ویژگی های تبلیغ اسلامی عنوان و تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان امسال، دو هزار مبلغ آموزش دیده به مناطق مختلف خراسان و استان های همجوار اعزام می شوند.

 

مسائل کاربردی زیارت و فرهنگسازی در عرصه تولیدملی دو رویکرد ویژه تبلیغی در ماه رمضان

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این که جهت آمادگی تبلیغی مبلغان، شش همایش بزرگ طلایه داران هدایت در شهرهای مشهد، نیشابور، قوچان، تربت حیدریه و سبزوار برگزار می شود، افزود: راهکارهای کاربردی در عرصه زیارت و راهبردهای فرهنگسازی در عرصه تولیدملی دو رویکرد تبلیغی ویژه مبلغان در ماه رمضان هستند.

 

وی مبلغان را به اهتمام ویژه به جوانان و نوجوانان توصیه کرد و گفت: قرآن سرمایه بزرگی است که همواره منبع و مصدر اصلی فعالیت های اسلامی بوده است از سوی دیگر  با توجه به اینکه استان خراسان از مناطق تلفیقی به شمار می رود، قرآن کریم بهترین منبع تبلیغی خواهد بود بنابراین مبلغان دقت کنند با استفاده از منابع متقن به شبهات دینی و فرهنگی پاسخ دهند.

 

حجت الاسلام مرویان با تأکید بر انتقال آموزه های دینی به مردم از مسیر قرآن کریم، ابراز داشت: حضور در گفت و گوهای طرفینی و تشکیل گفتمان های دینی در کنار سخنرانی به کارآمدی عرصه تبلیغ کمک می کند.

 

وی با اشاره به برنامه های مساجد در این ماه مبارک، مساجد را پایگاه های معنویت افزایی و حضور صمیمانه مردم در طول تاریخ دانست و افزود: 5800 مسجد در استان وجود دارد که در دهه پایانی ماه شعبان اعضای هیئت امنا و ائمه جماعات با مشارکت مردم با تشکیل ستادی ویژه به غبارروبی و عطرافشانی مساجد می پردازند. همچنین مراسم نمادین غبارروبی، 25 تیرماه پس از نماز ظهر در مسجد فقیه سبزواری مشهد برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اجرای طرح تفسیر قرآن(سوره های کهف و اسراء) با حضور 40 مفسر متخصص قرآن در 40 پایگاه در استان، برگزاری جلسات تدبر در قرآن در موسسات وابسته به دارالقرآن سازمان تبلیغات، مراسم جزء خوانی قرآن، جلسات روخوانی، روانخوانی و تصحیح قرائت نماز همراه با اهدای کتاب ها و لوح های فشرده آموزشی، برپایی500 کلاس حفظ قرآن در 250 تشکل قرآنی، آغاز نام نویسی مسابقه ملی سنجش معلومات قرآنی(نورالهدی2) را از دیگر برنامه های سازمان تبلیغات در ماه رمضان عنوان کرد.

 

تشکیل گروه های مطالعاتی پژوهشی زیارت در 225 مسجد استان

وی با بیان اینکه در 225 مسجد، 10 هزار نفر با حضور سه هزار نفر استاد در قالب گروه های مطالعاتی پژوهشی به بحث زیارت می پردازند، خاطرنشان کرد: در فعالیت های قرآنی به مناطق حاشیه ای شهر مشهد نیز توجه ویژه شده و بدین منظور، 220 موسسه و خانه قرآن روستایی مورد حمایت قرار می گیرند.

 

وی گفت: در مجموع پیش بینی می شود بیش از 72 هزار نفر در برنامه های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حضور یابند.

 

حجت الاسلام مرویان در ادامه ابراز داشت: هیئات مذهبی، شبکه های اجتماعی دینی و مردمی هستند که با امتیاز ویژه مشارکت بالای جوانان، از سرمایه های اجتماعی ما محسوب می شوند.

 

وی با اشاره به وجود بیش از 500 هیئت مذهبی در استان، ساماندهی و مراقبت از نفوذ جریان های مذهبی، فرهنگی وسیاسی در این محافل را از اقدامات ویژه سازمان تبلیغات در این زمینه عنوان کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان، 1500 برنامه قرآنی، هزار جلسه ختم و 500 جلسه تفسیر قرآن و نیز سفره های کریمانه افطار در هیئات مذهبی اجرا می شود.

 

وی با اشاره به گردهمایی مسوولان هیئات در 17 ماه رمضان جهت هماهنگی فعالیت های شب های قدر، افزود: همچنین برنامه شهادت امیرمؤمنان علی(ع) با حضور صد مبلغ در 500 هیئت برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به جذب 2میلیارد و سی میلیون تومان از بودجه فرهنگی سال 90 گفت: سال گذشته طی 15 تفاهم نامه با آموزش و پرورش، مبلغان  به فعالیت های تبلیغی و مقابله با جنگ نرم در میان دانش آموزان و معلمان پرداختند.


با وجود نیاز 950 میلیون تومانی جهت تأمین بوجه مبلغان، 500 میلیون کسر بودجه داریم

وی با بیان این که افزون بر اعزام های مناسبتی، در طول سال 500 مبلغ مستقر در مناطق محروم داریم که میانگین میزان پرداخت ماهانه آنها کمتر از 400هزار تومان و قانون کار است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مبلغان بر اساس احساس مسوولیت دینی در مناطق محروم و دور دست حضور می یابند نمی توانیم پشتیبانی قابل توجه مالی داشته باشیم؛ این در حالی است که تقاضای مردم و مدیران بخش های میانی برای حضور مبلغان به دلیل مشاهده برکات این حضور، روز افزون است.

 

حجت الاسلام مرویان، افزایش مشارکت های مردمی، رشد اخلاق و فرهنگ دینی و کاهش بزه، شکل گیری حلقه های خدمت رسانی برای حل مشکلات مردم را از اثرات سازنده حضور مستمر ورحانی در مناطق محروح دانست و افزود: امسال از جهت اعتبارات سال مناسبی نیست و با وجود نیاز 950 میلیون تومانی جهت تأمین بوجه مبلغان مستقر، 500 میلیون کسر بودجه داریم، همچنین ردیف بودجه ارتقای شاخص های فرهنگی که هر سال به استان می رسید، امسال اختصاص نیافته است.

 

وی فقدان این بودجه را آسیب زا خواند و گفت: اگر معتقد هستیم حضور یک دانش آموخته دینی در مناطق مختلف می تواند اثر درمانگر و پشتیبانی معنوی و معرفتی داشته باشد، حداقل دستگاه های مرتبط همچون بهزیستی، اموزش و پرورش، نیروی انتظامی و... که از این نتایج بهره برداری می کنند باید در تأمین سرمایه و پشتیبانی مالی نیز بیش از پیش مشارکت داشته باشند.

خسارت کاهش بودجه فرهنگی را نسل جوان می پردازد

 وی تأکید کرد: این مسأله باید برای نهادها و سازمان ها تبیین شود که سازمان تبلیغات یک قرارگاه فرهنگی است که رسالت شناسایی، جذب، آموزش و نظارت و تقویت علمی و فرهنگی مبلغان را بر عهده دارد و تأمین هزینه های اعزام و حضور اجتماعی آنان باید از سوی دیگر نهادها همچون استانداری انجام شود.


مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه خسارت کاهش بودجه فرهنگی را نسل جوان می پردازد، گفت: این کاهش بودجه آرام ارام موجب شکاف های فرهنگی و خسارات معنوی بسیار می شود.

وی در پایان از اصحاب رسانه خواست تا به صورت جزئی و تخصصی تر به معضلات و چالش های فرهنگی استان بپردازند./930/پ201/ب

 

 

ارسال نظرات