۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۳۳۸۲۵
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی؛

برپایی نمایشگاه کتاب ولایت به همت بسیج طلاب مراغه

خبرگزاری رسا ـ برپایی نمایشگاه کتاب ولایت در مراغه و انتشار 205 عنوان کتاب در سه ماهه نخست سال 91 در تبریز از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبنرگار خبرگزاری رسا در تبریز، این نمایشگاه به همت بسیج طلاب مراغه، با هدف ارج نهادن به مقام عالی مولای متقیان حضرت علی(ع) و آشنایی مردم با جایگاه ولایت فقیه و اهداف آن در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برپا شده است.

بنا بر این گزارش، در این نمایشگاه ده هزار جلد کتاب با 600 عنوان در زمینه های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و دین به نمایش گذاشته شده که شاخص ترین موضوع آن کتاب هایی در ارتباط با شخصیت حضرت علی (ع) و ولایت فقیه است.
گفتنی است، این نمایشگاه تا آخر ماه مبارک رمضان سال جاری در محل مسجد جامع این شهرستان دایر بوده و تمامی محصولات آن از10 تا 40 درصد تخفیف ارایه می شود.


تدوین دستورالعمل های قانونی برای نظارت بر اوقاف
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از تدوین لوازم قانونی نظارت و بازرسی بر موسسه های خیریه توسط سازمان اوقاف خبر داد و اظهار داشت: فعالیت مؤسسه های خیریه تا کنون بر اساس مجوز نهادهایی مانند فرمانداری، بهزیستی و نیروی انتظامی بوده است اما با تدوین سازوکار قانونی جدید، این موسسات تحت نظارت اوقاف و امور خیریه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
وی افزود: بی تفاوتی اوقاف و امورخیریه نسبت به تحقق نص صریح قانون در خصوص نظارت بر این موسسه ها، به واسطه فراهم نبودن لوازم نظارت و بازرسی بوده که از این پس این خلاء پر می شود.
به گفته مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی، بر اساس مفاد بندهای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 63 نظارت بر موسسه های خیریه بر عهده اوقاف بوده است که با تدوین سازوکار مزبور، این قانون احیا خواهد شد.
حجت الاسلام حسینی افزود: نظارت بر موسسه های خیریه با تدوین لوازم نظارت جدید، از سوی سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه پیگیری می شود و ادارت کل استان ها در این زمینه وظیفه ای را عهده دار نیستند.


205 عنوان کتاب در سه ماهه نخست سال 91 در تبریز منتشر شد
یوسف واعظی، سرپرست معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، از انتشار 205 عنوان کتاب در سه ماهه نخست سال 91 در تبریز خبر داد و گفت: 205 عنوان کتاب در شمارگان  302 هزار و 650 جلد در طول سه ماهه نخست سال 91 در تبریز منتشر شده است.
وی افزود: از میان کتابهای منتشر شده، 169 کتاب تالیف، 19 ترجمه و 17 تصحیح و تحشیه بوده و موضوع کتابهای منتشر شده در زمینه ادبیات،‌فنی و مهندسی، تاریخ، جغرافی، ‌مذهب،‌ علوم اجتماعی،‌ هنر، کودک و نوجوان،‌ کمک درسی و زبان و بیشترین نشر نیز در حوزه علوم عملی و ادبیات است.
وی با اشاره به اینکه  استان آذربایجان‌شرقی دارای ظرفیت مناسبی در حوزه چاپ و نشر است گفت: جامعه توسعه یافته نیازمند انسانهایی با تفکر متعالی و رشد یافته است و این امر در گرو میزان نشر کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه صحیح در جامعه می‌باشد.
سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل با اشاره به اینکه صدور مجوز کتاب از سال 79 به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تفویض شده است، ‌تاکید کرد: صدور مجوز چاپ و نشر کتاب توسط کارشناسان اهل قلم و خبره حوزه  نشر در این استان انجام می‌گیرد و با توجه به توان بالای استان در این حوزه، برای استانهای همجوار ازجمله آذربایجان غربی و زنجان نیز ارائه خدمات شده و استانهای قم و تهران نیز از توان کارشناسی استان آذربایجان‌شرقی در پاره‌ای از زمینه‌ها بهره می‌گیرند.


مسجد کبود تبریز پذیرای مهمانان ماه خداست
تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: با پایان یافتن بخشی از پروژه عظیم مرمت مسجد کبود تبریز، این اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار جهانی با برپایی برنامه های فرهنگی و هنری مذهبی پذیرای روزه داران، شهروندان و  گردشگران در ماه مبارک رمضان است.
وی افزود: برنامه های متنوعی در ایام ماه مبارک رمضان  و عید ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) برای شهروندان و مهمانان در فیروزه جهان اسلام اجرا می شود.
محمدی خاطرنشان کرد: برپایی نماز جماعت باشکوه ظهر و عصر در شبستان و صحن این مسجد تاریخی یکی از برنامه های ثابتی است که از روز نخست ماه مبارک رمضان آغاز شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از برگزاری جشن های فرهنگی و مذهبی به مناسبت اعیاد  این ماه در صحن مسجد کبود تبریز خبر داد و اجرای مولودی خوانی، تواشیح و سایر برنامه های مذهبی را از جمله برنامه های اعیاد و روزهای مبارک ماه رمضان عنوان کرد.
محمدی مسجد کبود تبریز را به دلیل زیبایی ها، عظمت، شکوه و تاریخی که دارد به حق شایسته عنوان فیرزوه جهان اسلام خواند و گفت: تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌کاررفته در آن و به‌خصوص به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق آن سبب شده‌است که به «فیروزه اسلام» شهرت یابد و همین زیبایی ها و روح ملکوتی جاری در آن روح زیبای نیایش و عبادت را به ویژه در روزهای ماه مبارک رمضان برای نمازگزاران به ارمغان می آورد.
گفتنی است، مسجد کبود تبریز طبق کتیبه سردر آن در سال 870 هجری قمری و 1465 میلادی و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله قره‌قویونلو و به دستور دختر او صالحه خانم بنا شده‌ و به فیروزه جهان اسلام معروف است که به دلیل زیبایی و تاریخ و معماری بی نظیرش همه ساله گردشگران و علاقه مندان بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می کشاند./935/د101/س

 

ارسال نظرات