۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۴۰۹۲۸
آیت الله ناصری:

بخشی از ثروت ثروتمندان امانت الهی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله ناصری در درس اخلاق خود گفت: این‎گونه نیست که اگر کسی از لحاظ مالی ثروتمند است زیاد از حد خرج کند بلکه باید در خرج کردن اعتدال را رعایت کند و بخشی از ثروتی که در اختیار دارد امانت الهی نزد او برای رساندن به فقرا است.
آيت الله محمد ناصري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، شب گذشته در ادامه سلسله جلسات شرح دعای مکارم اخلاق خود به تبیین فرازی از این دعا پرداخت که در آن حضرت امام سجاد(ع) از خداوند طلب اعتدال و اقتصاد دارد و گفت: امام(ع) از خداوند طلب اقتصاد در امور دارد که اقتصاد در اینجا به معنای میانه روی و اعتدال است که شامل همه اعمال و رفتار آدمی اعم از عبادات، معاشرت، صحبت کردن و لباس پوشیدن است.

وی به مصادیقی از اعتدال در رفتارهای روزانه اشاره کرد و افزود: حتی در راه رفتن نیز باید اعتدال را رعایت کرد، یعنی نه متکبرانه راه برویم و نه با تواضع بیجا و بیش از حد؛ در سخن گفتن نیز به همین گونه است یعنی نه زیاد یا با صدای بلند باید صحبت کنیم و نه کمتر از اندازه و یا به نجوا سخن بگوییم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در ادامه به اعتدال در معیشت اشاره داشت و تصریح کرد: اینگونه نیست که اگر کسی از لحاظ مالی ثروتمند است هرگونه که بخواهد و زیاد از حد خرج کند بلکه باید در خرج کردن اعتدال را رعایت کند و بخشی از ثروتی که در اختیار دارد امانت الهی نزد او برای رساندن به فقرا است؛ خداوند می فرماید اغنیا وکلای من هستند و فقرا عیال من هستند یعنی اغنیا وظیفه دارند بخشی از مالی که خداوند در اختیارشان قرار داده به فقرا ببخشند.

وی رعایت اعتدال در انجام مستحبات را نیز بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: در انجام مستحبات و مراقبت بر ذکرهای مختلف نباید زیاده‌روی کرد بلکه مستحبات را طبق دستوری که وارد شده است و آن هم در حد اعتدال که رغبت و علاقه دارید انجام دهید نه به صورت افراطی؛ البته تنها ذکرهایی که استثنا شده و حدی برای آن نیامده است یکی استغفار و دیگری صلوات بر پیامبر گرامی است که هر چند لقلقه زبان باشد به مرور وارد قلب خواهد شد.

آیت الله ناصری همچنین درباره اعتدال در تقسیم زمان روزانه گفت: روایات اشاره دارند که زمان خود را به سه قسمت تقسیم کنید، بخشی برای عبادت، زمانی برای استراحت و قسمتی هم برای معاش؛ باید زندگی اداره شود و عزّت و آبرو حفظ شود؛ بنابراین کسب معیشت هم واجب است و خدا یار مؤمنان است.

وی به ضرورت وجود زمان استراحت در برنامه‌ریزی روزانه اشاره و تصریح کرد: هرچند شب زنده داری خوب است؛ اما نباید استراحت و خواب شبانه را فراموش کرد؛ زیرا خواب یکی از آیات خدا است و خداوند آرامش را در شب قرار داده است.

این استاد اخلاق به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد که در آن فردی از ایشان درباره معنای کلمات تبذیر، تدبیر و تقطیر می‎پرسد و گفت: امام(ع) می‎فرمایند تدبیر یعنی میانه‎روی، تبذیر یعنی بیهوده مصرف کردن و تقطیر یعنی بخل و جمع آوری اموال به وسیله خرج نکردن آن.

گفتنی است، جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری دوشنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشا در مسجد کمرزرین واقع در میدان امام علی(ع) اصفهان دائر است. /9391/پ203/س

ارسال نظرات