۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۴۰۹۳۵
در بیروت؛

دوازدهمین سالگرد انتفاضه مسجد الاقصی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین سالگرد انتفاضه مسجد الاقصی با حضور شخصیت های بزرگ لبنان برگزار شد.
مسجدالاقصي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دوازدهمین سالگرد انتفاضه مسجد الاقصی با حضور حجت الاسلام دکتر صادق النابلسی و علما و بزرگان در شهر بیروت لبنان برگزار شد.


صادق النابلسی گفت: فلسطین یعنی تمدن بشری، تمدن انسانی، فلسطین به عنوان محد بشریت باید آزاد باشد.


وی افزود: عالم برای برپا شدن عدالت در فلسطین باید تلاش کند و عدالت با اشغال سرزمین ها و کشتار مردم مظلوم این ملت سازگار نیست .


حجت السلام نابلسی تصریح کرد: مردم فلسطین نیز باید برای دستیابی به اهداف خود تلاش کنند و در مقابل ظلم های ستمگران مانند حزب الله لبنان ایستادگی کنند که حتما پیروزی از آن مسلمانان و مظلومان است.

 

گفتنی است  28 سپتامبر 2000 میلادی در پی اقدام تحریک آمیز آریل شارون نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در ورود به صحن مسجد الاقصی به همراه  دهها نفر از محافظانش، صدها نفر از نماز گزاران فلسطینی در مسجدالاقصی به مقابله پرداختند که همین خیزش سرآغاز انتفاضه دوم فلسطینیان بود که بعدها به انتفاضه الاقصی شهرت یافت.


استفاده از سلاح های متنوع و عملیات شهادت طلبانه علیه اشغالگران قدس ویژگی منحصر بفرد این دوره از انتفاضه بود که آن را از سایر قیام‎های فلسطینیان متمایز می کرد. همین امر سبب شد برای نخستین بار موازنه رعب و وحشت میان فلسطینیان و صهیونیستها به نفع فلسطینیان تغییر یابد.


 در خلال انتفاضه دوم  مناطق کرانه باختری و نوار غزه بارها هدف تجاوزات متعدد نظامی صهیونیستی‎ها از جمله دیوار بازدارنده ، بارانهای تابستانی و سرب گداخته قرار گرفت که طی آن بیش از شش هزار فلسطینی بی گناه (1500 نفر شهید تنها در عملیات سرب گداخته موسوم به جنگ 22 روزه ) به شهادت رسیدند و بیش از 55 هزار نفر دیگر زخمی و معلول شدند. طی این تجاوزات ده‎ها نفر از رهبران برجسته فلسطینی ترور، هزاران نفر بازداشت، ساختار زیربنایی فلسطینیان تخریب و هزاران دونم (یکهزار متر مربع)از سرزمین فلسطین توسط صهیونیستها مصادره شد. 


در سال 2002 اسراییل اقدام به احداث دیوار نژاد پرستانه حایل در کرانه باختری کرد و عملا استان قدس را از سایر مناطق کرانه باختری جدا نمود تا یهودی سازی ان از این پس راحت تر صورت گیرد. طول این دیوار در مجموع 703 کیلومتر است که تا سال 2006، 402 کیلومتر آن ساخته شد. از ان پس به دنبال قیام‎های مردمی بارها مسیر پر پیچ و خم این دیوار تغییر پیدا کرده است اما همچنان صهیونیستها سرگرم تکمیل آن هستند. 


این دیوار نژاد پرستانه نزدیک به پنج هزار فلسطینی را در مناطی بین خط سبز و دیوار حایل به محاصره در اورده است. رژیم صهیونیستی مدعی است که این دیوار را برای حمایت از شهروندان خود! در برابر حملات شهادت طلبانه فلسطینیان احداث نموده است. دیوان بین المللی لاهه در پی شکایت فلسطینیان در سال 2004 با صدور حکمی این دیوار را غیر قانونی دانست و از اسراییل خواست هرچه سریعتر آن را تخریب نماید اما رژیم تل اویو اعتنایی به این حکم نکرده است.


در پی سالهای مقاومت مردم فلسطین در انتفاضه دوم  خساراتی بر بخش های سرمایه گذاری اسراییل، فرار مغزها، کاهش بودجه های رفاه و آموزش به نفع بودجه های امنیتی و نظامی علیه اسراییل تحمیل شد . بحرانهای اخیر معیشتی در اسراییل که تنها در یک روز نیم میلیون صهیونیست علیه سیاست های اقتصادی حکومت به خیابانها ریختند گوشه هایی از نتیجه استمرار مقاومت و انتفاضه فلسطینیان علیه اشغالگران است.


در مقابل صهیونیستها نیز دهها هزار متر از زمین های فلسطنییان را مصادره کرده، بخشهای مختلفی از سرزمین فلسطین از جمله نوار غزه را تحت محاصره شدید قرار داد و همه اشکال تجاوز اعم از دریدن شکم شهدا برای سرقت اعضای بدن آنان تا شکنجه زنان و کودکان را انجام داد تا اراده ملت فلسطین را درهم شکنند. به رغم این جنایات اما ملت مقاوم فلسطین همچنان با اراده و ایمان قوی مقاومت کردند تا دومین انتفاضه خود را به اولین انتفاضه مردمی در کشورهای عربی و اسلامی پیوند زنند تا با تلفیق همه توانمندیها و اهداف به تحقق رویای خود نزدیک و نزدیک تر شوند. این روزها که در کشورهای عربی ملتها علیه استبداد و استعمار به پا خواسته اند فلسطین آبستن تحولات بی نظیری است که نوید به ثمر نشاندن اهداف دومین انتفاضه علیه اشغالگران و استعمار گران را می دهد./994/ب902/ک 

 

ارسال نظرات