سوء استفاده سیاسی دشمن از زلزله ارسباران بیسابقه بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اکبر نصرالهی، استاد علوم ارتباطات در دانشگاه شب گذشته در نشست تخصصی خبرنگاری بحران که در سالن شمس تبریزی نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد، به تشریح بایستههای رسانه در دوران پس از بحران پرداخت و اظهار داشت: رسانهها نهتنها قبل از وقوع حوادث و در حین بحران، بلکه پس از آن نیز نقش راهبردی و محوری در ستاد بحران بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه رسانه به دلیل جهتدهی افکار عمومی، مانع تبلیغات منفی رسانه های بیگانه در دوران بحران هستند، گفت: در زلزله اخیر استان آذربایجانشرقی برای نخستین بار بود که دشمنان از یک حادثه طبیعی به این میزان سوء استفاده سیاسی می کنند.
نصرالهی خاطرنشان کرد: این سوء استفاده سیاسی و پرداخت گسترده رسانههای معاند برای گرفتن ماهی از آب گلآلود در شرایطی بود که سرعت عمل رسانههای داخلی به نسبت حادثههای مشابه در کشور بسیار خوب ارزیابی می شود.
این محقق عرصه رسانه گفت: رادیو تبریز 7 دقیقه و شبکه خبر 34 دقیقه پس از وقوع زلزله ارسباران، خبر حادثه را گزارش دادهاند اما چرا صدا و سیما در انعکاس اخبار وقوع زلزله در ساعات اولیه متهم شناخته شد، دلایل مختلفی داشته که قابل برررسی و تامل است.
نویسنده کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران در رسانهها » ادامه داد: رسانه ها به خصوص رسانه ملی و خبرگزاری ها عملکرد مناسبی در خصوص پوشش مناسب و به موقع خبرهای زلزله داشتند، اما باید قبول کرد که کشور با هجمه بزرگ رسانهای غرب مواجه است و قطعا معاندان نظام به دنبال ضربه به کشور در هر شرایطی هستند.
وی با بیان اینکه انتشار نخستین تصاویر زلزله ارسباران در رسانه ملی تنها ایراد کار رسانهای بوده است، گفت: هر جا بحران وجود داشته باشد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیاز ضروری وجود دارد، رسانههای داخلی کشور و استان عملکرد بسیار مطلوبی در انعکاس اخبار با شیوههای مختلف به نسبت حوادث مشابه گذشته داشته اند که همین امر بسیاری از توطئههای رسانههای غربی را خنثی کرد.
نصرالهی در بخش دیگری از سخنان خود به نشریح عوامل اثرگذار مدیریت رسانه در دوران بحران پرداخت و اظهار داشت: نظام رسانه ای، پایگاه ایدئولوژیک، خط مشی سیاسی، میزان استقلال یا وابستگی به حاکمیت، امکانات، میزان اعتقاد به حرفه ای گرایی از جمله عوامل اثرگذار در مدیریت رسانه به خصوص در مواقع بحران است.
وی گفت: نوع عملکرد رقبا، فهم مردم از بحران، جغرافیای بحران، ابعاد بحران، سابقه بحران از دیگر عوامل اصلی در مدیریت رسانه ای بحران است که هر یک از این موارد به نوبه خود سهم مشخصی در نوع برخورد رسانهای با حوادث، بازخوردها و نتایج اقدامات دارند./935/پ202/س