۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۴۱۱۷۶
مورخ انقلاب تشریح کرد؛

چرایی عدم برخورد دولت فرانسه با حضرت امام

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر چرایی عدم برخورد دولت فرانسه با حضرت امام خمینی(ره) را تشریح کرد و گفت:‌ اگر در فرانسه با امام برخوردی صورت می گرفت فضای ایران را ملتهب‌تر می‌کرد.
سيد حميد روحاني، رييس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب  صبح امروز در جمع طلاب مرکز جامع علوم اسلامی قم، با اشاره به ورود حضرت امام به فرانسه، گفت: از آنجا که اسم امام در شناسنامه روح الله مصطفوی بود، دولت فرانسه از ورود ایشان به این کشور خبردار نشد و ریس جمهور آن زمان فرانسه در خاطرات خود می نویسد، در هنگام ورود امام خمینی من در کشور برزیل بودم که از طریق خبرگزاری ها از حضور ایشان در فرانسه مطلع شدم.

وی ابراز داشت: در اوائل حضور امام(ره) در فرانسه رییس جمهور این کشور دستور اخراج امام را صادر کرد، اما مخالف بودن قانون اساسی فرانسه، رقابت نظام حاکم با گروه های چپ در این کشور، دو دستگی در نظام حاکم درباره این مساله و قدردانی مسلمانان از این کشور در پذیرفتن امام، باعث شد از این دستور خود صرف نظر کنند.

این مورخ انقلاب ادامه داد: نکته بعدی که در تثبیت حضور امام(ره) در فرانسه مؤثر بود پیغام دولت ایران به دولت این کشور بود که از نظر ما حضور امام خمینی(ره) در فرانسه اشکالی ندارد؛ دلیل این مطلب هم این بود که اگر در فرانسه با امام برخوردی صورت می گرفت فضای ایران را ملتهب‌تر می‌کرد.

وی ابراز داشت: کنت دومرانش از شخصیت‌های مؤثر فرانسه در هدایت حکومت ایران دیداری با تیمسار کاوه رییس ساواک وقت در ایران دارد، در آن دیدار دو مطلب را به کاوه می‌گوید، نخست این که پیشنهاد داد امام خمینی(ره) را به ایتالیا که کشوری تروریستی است بفرستید و در آنجا او را بکشید و دوم این که کمتر با ما تماس بگیرید چون کمونیست ها در کشور ما نفوذ دارند و احتمال شنود سخنان ما وجود دارد.

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: در زمان حضور امام(ره) در فرانسه، ساواک از حکومت فرانسه درخواست اطلاعاتی در مورد ایشان و همراهان کرد و البته فرانسه هرگز با ساواک همراهی نکرد.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر ادامه داد: علت عدم همکاری با ساواک را می توان در نگرش پا‌دویی ایران برای فرانسه و مخالفت این مطلب با منافع فرانسه ارزیابی کرد.

این مورخ انقلاب ابراز داشت: مسلما اگر دولت فرانسه از ورود امام خمینی به این کشور خبردار می‌شد همان کار را می کرد که کویت کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این که حضور امام(ره) در عراق برای این کشور مشکل ساز بود؛ حاکمیت این کشور تمام سعی و تلاش خود را انجام داد تا ورود امام(ره) به کشور فرانسه پنهان بماند تا جایی که امام را با هواپیمای عراقی به فرانسه فرستادند و در طبقه دوم هواپیما برای امام و همراهان جای اختصاصی در نظر گرفتند و از ارتباط امام(ره) و همراهان ایشان با طبقه پایین هواپیما جلوگیری کردند.

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت‌: امام(ره) هنگام رسیدن به فرانسه به کشان و از آنجا به نوفل‌لوشاتو رفت؛ هنگام استقرار امام(ره) در نوفل‌لوشاتو برخی افراد به اسم سخنگو و نماینده امام با خبرگزاری‌ها مصاحبه می‌کردند که در پی آن امام اعلام کرد هیچ گونه سخنگو و نماینده ای ندارم و خودم حرف‌هایم را اعلام می‌کنم و این گفته امام به صورت اعلامیه از سوی حاج احمد آقا در سر در منزل نصب شد. /929/پ203/ج

ارسال نظرات