۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۴۴۲۸۸
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی(8)؛

نوری از ملکوت

خبرگزاری رسا ـ خلاصه‌ای از زندگی نامه و ابعاد مختلف زندگی علمی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی حضرت آیت الله گلپایگانی در کتاب نوری از ملکوت مطرح شده است.
کنگره آيت‌الله گلپايگاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «نوری از ملکوت» به شرح زندگانی و تبیین شخصیت آیت الله سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی و ابعاد علمی، معنوی و اخلاقی ایشان پرداخته است. در ابتدای کتاب نویسنده به بیان حوادث دوران تحصیل این عالم ربانی می‌پردازد و جریان تولد، مراسم نام گذاری، معرفی پدر و مادر و چگونگی پرورش یافتن وی در خانواده ای علمی و معنوی را توصیف کرده است. آن گاه به هجرت ایشان به اراک و قم برای تحصیل علوم دینی و حوزوی اشاره کرده و سیره علمی و اخلاقی وی در دوران تحصیل به ویژه احترام کردن به اساتید را بیان کرده و اساتید مقطعی ایشان، اجازات علمی و مشایخ اجازه وی، هم بحث‌های این مرجع تقلید شیعه و اهتمام معظم له به تحصیل و نبوع و خوش فهمی دروس توسط ایشان را شرح کرده است.
در ادامه نگارنده به دوران تدریس و زعامت ایشان در حوزه‌های علمیه اشاره کرده و اهتمام ایشان به تدریس، شیوه تدریس ، مکتب فقهی معظم له و دروس فقه و تفسیر ایشان را توصیف کرده است.
نویسنده در بخش‌ دیگری از کتاب، اهتمام آیت الله گلپایگانی به حوزه و استقلال آن را بیان و خدماتی را که این عالم بزرگ به حوزه‌های علمیه انجام داده و همچنین آثار علمی و قلمی او را بیان کرده است. آنگاه نگارنده به خصوصیات معنوی و اخلاقی آیت الله گلپایگانی اشاره کرده  و ابعادی از ارادت خاص ایشان به قرآن و اهل بیت(ع) و ترویج فرهنگ قرآنی، توجه ویژه به عبادت، تواضع، اخلاص، صبر، دیانت، معنویت، تعظیم شعائر اسلامی و دانشمندان مسلمان، تقید ایشان به احکام دینی و گوشه هایی از محامد و مکارم اخلاقی معظم له را تشریح و خاطراتی در این زمینه نقل کرده است.
در خاطرات و حکایاتی که از ایشان نقل شده، عنایات امام زمان(عج) نسبت به این عالم ربانی، توصیه‌های ایشان به روحانیون و طلاب، دعاهای مستجاب، برخی از کرامات مشاهده شده، جنبه‌های علمی، عرفانی و معنوی این عالم بزرگوار، دفاع از حریم ولایت، تواضع نسبت به علما و مردم، ابعادی از اخلاص و عنایات ایشان به مجالس و روضه‌های اهل بیت(ع) به تصویر کشیده شده است.
 در فصل بعدی کتاب ابعادی از مبارزات سیاسی آیت الله گلپایگانی و همگامی ایشان با نهضت امام خمینی(ره) و همچنین روابط صمیمی ایشان با امام(ره) منعکس شده و فهرستی از اعلامیه‌های انقلابی معظم له در طول دوران قبل از انقلاب و نقش ایشان در مبارزات سیاسی علیه رژیم طاغوت تبیین شده است.
 در بخش پایانی کتاب به توصیف چگونگی ارتحال آیت الله گلپایگانی اشاره شده و سوگواری باشکوه مردم و تشییع با عظمت ایشان توسط ملت دیندار ایران گزارش شده و دیدگاه‌های برخی از علمای معاصر در مورد شخصیت چند وجهی ایشان و پیام‌ها و بیانات مراجع تقلید در تسلیت فقدان ایشان و ابعادی مختلف شخصیت علمی و معنوی این عالم بزرگ شیعه بیان شده است.
کتاب نوری از ملکوت به قلم مهدی لطیفی از سوی کنگره بزرگداشت علمای گلپایگان در 448 صفحه با قطع وزیری منتشر شده است./916/ن602/ع
ارسال نظرات