۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۴۵۴۲۸
کارشناس شبکه وهابی؛

حدیث ثقلین در واقعه غدیر خم مطرح نشده است

کارشناس شبکه وهابی«کلمه» مدعی شد: رسول خدا(ص) حدیث ثقلین را در واقعه غدیر مطرح نکرده و در صحیح مسلم نیز نیامده است.
ثقلين

خالد انصاری کارشناس شبکه وهابی«کلمه»، با ارائه شبهه‌ای درباره حدیث«ثقلین» گفت: حدیث ثقلین با عبارت «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» در غدیر خم گفته نشده و در صحیح مسلم هم نیست.

در پاسخ باید گفت: این کارشناس دو مطلب را به دروغ ادعا کرده است،دروغ نخست این‌ که حدیث ثقلین در غدیرخم از زبان رسول خدا(ص) بیان نشده است؛ بعداین‌که این روایت در کتاب صحیح مسلم هم وجود ندارد.

متأسفانه دشمنی با اهل بیت(ع) باعث شده است که این کارشناس وهابی، فضائل آن بزرگواران را انکار کند؛ حتی فضائلی که به صورت متواتر در کتب اهل سنت ذکر شده است. و روایت شریف«ثقلین» از جمله روایات متواتری است که در منابع شیعه و اهل سنت با سندهای صحیح نقل شده است.

برای اثبات ادعای دروغ این کارشناس وهابی، حدیث ثقلین را به صورت مختصر از منابع اهل سنت با سند صحیح نقل می‌کنیم: روایت «ثقلین» دست کم از هفت طریق از رسول خدا(ص)نقل شده که آن حضرت در سرزمین غدیرخم آن را بیان کرده‌اند.

مطلب قابل توجه این است که هر طریق، چند سند دارد، در این‌جا با رعایت اختصار، به ذکر چند طریق آن از کتاب‌های معتبر اهل سنت بسنده می‌کنیم: ابن حجر در کتاب«المطالب العالیه،ج 16، ص142، ح3943» روایت ثقلین را از خود حضرت علی(ع) نقل کرده است که رسول خدا(ص) این روایت را در غدیر خم بیان کرده است: حضرت على(ع) فرموده است«رسول خدا(ص) در زیر درختى در محل«خم» قرار گرفته بود، طولى نکشید از زیر درخت بیرون آمده و دست مرا گرفت و خطاب به مردم فرمود: «اى مردم! مگر نه این است که گواهى می‌دهید، خداى تعالى پروردگار شماست؟» در پاسخ گفتند: «آرى!»

فرمود: «مگر نه این‌ است که گواهى می‌دهید، خدا و رسول او از جان شما به شما سزاوارترند؟ و خدا و رسول او مولاى شمایند؟» گفتند: «آرى!»

فرمود: «بنا بر این، کسى که خدا و رسول او مولاى او هستند، به راستى این شخص(على (ع)) مولاى اوست، اینک، در میان شما دو اثر ارزنده و گرانبها مى‏گذارم که هرگاه به آن‌ها تمسک کنید، هرگز در منجلاب گمراهى گرفتار نخواهید شد،یکى، کتاب خدا است که ریسمان استوار میان شما و خدا است که یک طرف آن در دست حق تعالى است و طرف دیگرش در اختیار شماست و دیگرى، اهل بیت(ع) من است».

ابن حجر بعد از نقل این روایت بر صحت آن تصریح کرده و به طرق آن نیز اشاره کرده و می‌گوید: سند این روایت صحیح است.

حدیث غدیر خم را نسائی از طریق أبو طفیل از زید بن أرقم و نیز از علی(ع)و گروهی از صحابه نقل کرده‌ است، در این روایت چیزهای است که در آن‌ها نیست، اصل حدیث را ترمذی نیز نقل کرده است.

روایت ثقلین از طریق زید بن ارقم نیز با سندهای متعددی روایت شده است: کتاب صحیح مسلم، همانند صحیح بخاری، یکی از منابع متعبر اهل سنت است، مسلم بن حجاج نیشابوری در«صحیح مسلم،ج4، ص1873» روایت ثقلین را با عبارت ذیل نقل کرده است: از زید بن ارقم نقل می‌کند که روزی رسول الله(ص) در منطقه‌ای به نام غدیر خم بین مکه و مدینه، برای ما خطبه‌ای خواند پس حمد وثنای خداوند را به جا آورد و مردم را موعظه کرد سپس فرمود: «و اما بعد ای مردم آگاه باشید که من بشر هستم و نزدیک است که فرستاده پروردگارم(عزرائیل) بیاید و من اجابت کنم و من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می‌گذارم، اول کتاب خدا که در آن نور و هدایت است، پس به کتاب خدا چنگ بزنید، پس رسول خدا(ص) مردم را به کتاب خدا سفارش و ترغیب کرد»، سپس فرمود: «دوم اهل بیت من، شما را به خدا سفارش می‌کنم درمورد اهل بیتم(ع)، شما را به خدا سفارش می‌کنم درمورد اهل بیتم،شما را به خدا سفارش می‌کنم درمورد اهل بیتم(ع).

هرچند ذکر این روایت در صحیح مسلم برای اثبات ادعای دروغ کارشناسان وهابی کافی است؛ اما برای رسوایی بیشتر آنها لازم است متن اعتراف ابن تیمیه را نیز در این باره نقل کنیم.

ابن تیمیه که نخستین بیانگذار تفکر وهابیت است، به صراحت در«منهاج السنه النبویه، ج7، ص318» اعتراف می‌کند که رسول خدا(ص) در غدیر خم، روایت ثقلین را بیان کرده و این روایت را تنها مسلم در صحیح خود آورده است، و آنچه را که مسلم نقل کرده این است که رسول خدا(ص) در غدیر خم فرمود: «من دو چیز گرانبها در بین شما باقی گذاشتم کتاب خدا، سپس سفارش و ترغیب کرد به کتاب خدا»، سپس فرمود«و عترت من ، اهل بیت من ، شما را به خدا سفارش می‌کنم درمورد اهل بیتم»، این را سه بار تکرار کرد و این روایتی است که تنها مسلم آن را نقل کرده است .

و در جای دیگر در«منهاج السنه النبویه، ج4، ص561» ابن تیمیه  می‌گوید: در روایت صحیح از پیامبر(ص) ثابت شده است که آن حضرت در غدیر خم(میان مکه و مدینه) در حضور مردم خطبه خواند و فرمود: «همانا من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم، یکی کتاب خدا است، آنگاه مردم را درباره آن سفارش کرد»، سپس فرمود«وعترت من،‌ اهل بیت من، شما را به خدا سفارش می‌کنم درمورد اهل بیتم، این جمله را سه مرتبه تکرار کرد وحسن(ع) و حسین(ع) از بزرگان اهل بیت رسول خدا(ص) و نزدیکترین افراد به آن حضرت است؛ چنانچه در روایت صحیح ثابت شده است که رسول خدا(ص) کسایش را بر علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) انداخت پس از آن فرمود: خدایا این ها اهل بیت من هستند پس رجس و پلیدی را از آنها دور کن و آنها را پاک گردان.»

و بار سوم نیز در«کتب ورسائل وفتاوى شیخ الإسلام ابن تیمیه، ج28، ص491» بر وجود این روایت در صحیح مسلم و صحت آن تصریح کرده است: «و همچنین محبت، دوستی و رعایت حقوق اهل بیت رسول خدا(ص) واجب است و این دو ثقلی است که رسول خدا(ص) به آنها سفارش کرده است»، مسلم در کتاب صحیح خود از زید بن ارقم روایت کرده است که رسول خدا(ص) در سرزمین غدیر خم(میان مکه و مدینه) خطبه خواند و فرمود: «ای مردم من دو چیز گرانبها را در میان شما می‌گذارم» و در روایت دیگر فرمود: «که یکی از آنها بزرکتر از دیگری است و آن کتاب خداوند است که هدایت‌گر و روشن‌گر است».

از این کارشناسان باید پرسید که آیا شما با وجود سه مرتبه اعتراف رهبر و پیشوایتان باز هم منکر حدیث ثقلین در غیر خم هستید؟

با توجه به آنچه از منابع اهل سنت ذکر شد،‌ کذب ادعای این کارشناس روشن می‌شود؛ زیرا این روایت در کتاب‌های معتبر آن‌ها که از طریق مختلف نقل شده ، هم در سرزمین غدیر از زبان رسول خدا(ص) بیان شده است و هم این روایت بر خلاف ادعای کارشناس در صحیح مسلم هم آمده است. 9161/ت302/ن

ارسال نظرات