۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۴۸۹۲۶
مدیر حوزه علمیه تبریز:

آگاهی به زمان از لوازم زندگی ‌طلبگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی‌ثانی با اشاره به این‌که آگاهی به زمان یکی از ملزومات زی‌طلبگی محسوب می شود، گفت: اگر طلبه‌ای آگاه به زمان خود نباشد، در آینده نیز توفیق چندانی نخواهد داشت.
حجت الاسلام سيد حسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه طالبيه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدحسین سیدی‌ثانی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز، امروز در جمع طلاب این مرکز علوم دینی با اشاره به این‌که زمان‌شناسی و آگاهی از مسائل روز ضرورتی مهم و غیرقابل انکار برای طلاب حوزه محسوب می شود، گفت: بدون آگاهی و بصیرت نمی توان به دشمن‌شناسی و توان پاسخگویی به شبهات رسید.

 

وی خاطرنشان کرد: از جمله ویژگی‌هاى طلبه نمونه آگاهى به زمان و قدرت تحلیل صحیح شرایط زمان است، چنان که حضرت على(ع) فرمود؛ لا بد للعاقل من أن ینظر فى شأنه فلیحفظ لسانه و لیعرف اهل زمانه. انسان عاقل باید جایگاه خود را بداند. پس زبانش را حفظ کند و اهل زمانش را بشناسد.

 

حجت الاسلام سیدی ثانی با اشاره به روایتی دیگر از آن امام همام تصریح کرد: آن حضرت در جای دیگر فرمودند؛ العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس با این مفهوم که هر که به زمانه اش آگاه است، اشتباهات بر او هجوم نمی آورد، به عبارت دیگر اگر طلبه‌ای آگاه به زمان خود نباشد، در آینده نیز توفیق چندانی نخواهد بود.

 

وی با بیان این‌که آگاهی به زمان یکی از لوازم زی‌طلبگی محسوب می شود، گفت: آیات، روایات و منابع مختلف اسلامی نیز بر ضرورت و اهمیت این نکته تأکید دارند؛ یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود انسان کمتر دچار لغزش و اشتباه شود، آگاهی نسبت به زمانه ای است که در آن زندگی می‌کند.

 

مدیر حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که گفتار، منش و رفتار بزرگان دین الگویی برای طلاب علوم دینی محسوب می شود، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدارهای مختلف با استادان حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان بر بصیرت و آگاهی از مسائل جاری در داخل و خارج از کشور تأکید کردند.

 

حجت الاسلام سیدی ثانی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار داشت: آن حضرت فرمودند؛ ثلاثه اشیاء لا ینبغى للعاقل ان ینساهن على کل حال فناء الدنیا و تصرف الاحوال و الافات التى لا امان لها، یعنی براى افراد عاقل، در هر حالى که هستند، شایسته نیست سه چیز را از یاد ببرند. فانى شدن دنیا. دگرگونى‏ها و تغییر حالات و در نهایت  آفات و بلایایى که بى‏امان دامن‌گیر مى‏شود.

 

وی ادامه داد: از مضمون این حدیث شریف چنین بر می‌آید که انسان عاقل و مؤمن حقیقی هیچگاه نباید از حوادث، وقایع و جریان های مختلف جامعه غافل باشد، چنان که مولای متقیان على(ع) فرموند؛ قال من عرف الایام لم یغفل عن الاستعداد. آن کس که زمان را مى‏شناسد، از حوادث و رویدادهاى آن غافل نمى‏شود.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز در پایان بصیرت و کسب آگاهی از مسائل روز را تنها با شاخص و معیار ولایت فقیه میسر دانست و خاطرنشان کرد: عموم مردم به ویژه طلاب علوم دینی باید حق و باطل مسائل روز را با شاخص رهبری ارزیابی کنند، در حقیقت ولایت معیار تشخیص حق از باطل است./935/پ202/س

ارسال نظرات