۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۵۱۰۹۴
در مؤسسه اشراق حکمت؛

جلسه نقد کتاب آیات افسونگری برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ جلسه نقد و بررسی کتاب آیات افسونگری در تحلیل جریان فکری دکتر عبدالکریم سروش در مؤسسه اشراق حکمت برگزار شد.
نقد کتاب

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی، نویسنده کتاب آیات افسونگری در این جلسه با بیان ویژگی‌های این کتاب گفت: کتاب آیات افسونگری به 4 بخش تقسیم شده و در بخشی از آن به تبیین جریان‌های روشنفکری در دنیای غرب، جهان اسلام و ایران پرداخته است.

وی ادامه داد: بخش مربوط به جریان روشنفکری در ایران، این جریان را در انقلاب اسلامی بررسی کرده و شاید ارتباطش با حلقه کیان و سروش به روشنی مشخص نباشد اما باید گفت که بستر رشد حلقه کیان از 3 بستر دنیای غرب، جهان اسلام و روشنفکری پس از انقلاب اسلامی استفاده کرده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در بخش دوم کتاب بیشتر به نقش دکتر سروش در شکل‌گیری حلقه کیان پرداخته شده و اندیشه‌ها، رفتار، شگرد و محور فکری وی در جمع کردن بچه‌های انقلابی و سوق دادن آن‌ها به سوی افکار روشن‌فکری بررسی و تببین شده است.

وی ادامه داد: دو بخش دیگر این کتاب به بحث در مورد کیهان فرهنگی پرداخته شده چون بستر ظهور حلقه و نشریه کیان از کیهان فرهنگی بود چرا که دکتر سروش بیانات اولیه خود که موجب جنجال‌های فکری در ایران شد را در این مجله بیان کرده بود.

حجت‌الاسلام منصور مهدوی، مسؤول مؤسسه اشراق حکمت، با بیان نقدهای این کتاب گفت: در این کتاب تمرکز زیادی روی سروش شده طوری که حتی متن کتب سروش با اینکه از ادبیات سنگینی برخوردار است کامل در این کتاب آمده است و این به کتاب آسیب وارد می‌کند.

وی در ادامه افزود: یکی از نقاط ضعف کتاب آیات افسونگری، پرداختن بیش از حد به نکات حاشیه‌ای در بعضی قسمت‌های کتاب است به طوری که حتی اصل مطلب واضح و مشخص نیست.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: خارج شدن از موضوع اصلی، تفکیک اصل مقالات و وارد کردن متن آن‌ها در کتاب و جمع‌بندی‌های مفصل و پر حاشیه از دیگر ضعف‌های این کتاب است.

وی تصریح کرد: در بعضی قسمت‌های کتاب وقتی صحبت از آقای فردید یا داوری می‌شود برخورد تندی با آن‌ها صورت می‌گیرد در صورتی که روند کتاب در برخورد با سروش لطافت آمیز و تحلیلی است.

حجت‌الاسلام مهدوی خاطرنشان کرد: در این کتاب مقاله‌ای از سروش گذاشته شده که بیشتر بر تأیید و بزرگ جلوه دادن سروش حکایت دارد و انتقادی از آن مطلب برداشت نمی‌شود.

در بخشی دیگر از این جلسه، سجاد صفار هرندی، محقق و پژوهشگر حوزوی پس از تقدیر از نگارش کتاب آیات افسونگری و ضرورت وجود چنین کتابی به نقد این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب بین تاریخ اندیشه و نقادی سرگردان است و این ضعف موجب ضربه به کتاب شده است.

وی در ادامه افزود: مشکل و ضعفی که در این کتاب وجود دارد روایت کردن تمامی مباحث از ابتدای تاریخچه آن‌ها است که موجب پراکندگی و دور شدن از بحث اصلی می‌شود.

هرندی خاطرنشان کرد: در بخش آخر این کتاب شایسته بود که به صورت جزئی‌تر به آراء سروش و نسبت نظرات وی با روند تحولات پرداخته شود اما این موضوع به صورت سربسته بیان شده و به خوبی وارد جزئییات و تبیین آن‌ها نشده است.

وی اظهار داشت: در این کتاب شایسته بود بحث ایدئولوژی زدایی که سروش پیگیری می‌کرد تبیین می‌شد که تا چه اندازه با تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دوره سازندگی مناسبت داشت اما تفصیلی در این مورد داده نشده است./997/پ202/ن

ارسال نظرات