۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۵۲۶۹۵
حجت الاسلام ماندگاری:

معیار تشخیص حق ولایت است نه اشخاص

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر این که تشخیص حق و باطل معیار لازم دارد، گفت: از شگردهای شیطان این است که به حق، جلوه باطل و به باطل جلوه حق می دهد، شیاطین زمان امیرمؤمنان علی(ع) کاری کردند که وقتی حضرت در محراب شهید شد، مردم پرسیدند مگر علی(ع)، نماز هم می خواند؟
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم تجلیل از نایب رئیس سابق شورای شهر مشهد با عنوان «سرو عدالت» شب گذشته به همت ستاد مردمی پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در محل حسینیه قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام مهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا در این مراسم گفت: از ویژگی های خاص مکتب اسلام این است که بزرگان و اولیای آن در بیان و عمل به حق با اهل خانواده خود هم رودربایستی نداشتند، نظام اسلامی نیز اگر می خواهد جا پای انبیا و اولیای خدا بگذارد باید همین گونه باشد.

وی با ذکر نمونه هایی از رعایت این اصل در سیره اهل بیت(ع) و نیز سیره امام خمینی(ره)، اظهار داشت: خداوند در قرآن حتی به پیامبر خود که بهانه خلقت عالم و عالمیان است می فرماید اگر از حق منحرف شوی با تو برخورد شدید می کنیم؛ بنابراین در اسلام، اشخاص، خط کش حق نیستند، ما در کنار جبهه حق و در مقابل باطل محکم ایستاده ایم.

 

حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر این که ملاک ارتباطات ما کفر و ایمان است نه خویشاوندی و رفیق بازی، افزود: در مکتب ما، معیار حب و بغض ها و زنده باد و مرده بادها، حق و باطل است نه نفع و ضرر شخصی و خانوادگی.

 

وی با تأکید بر این که تشخیص حق و باطل معیار لازم دارد، ادامه داد: از شگردهای شیطان این است که به حق، جلوه باطل و به باطل جلوه حق می دهد، معیار نباشد حق و باطل را نمی شود تشخیص داد، شیاطین زمان امیرمؤمنان علی(ع) کاری کردند که وقتی حضرت در محراب شهید شد، مردم پرسیدند مگر علی(ع)، نماز هم می خواند؟.

 

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: تشخیص حق و باطل بسیار مشکل است و اینگونه نیست که از هر کسی ساخته باشد. امروز، خط کش ما برای تشخیص حق، ولایت است، بنای جمهوری اسلامی بر این است که حق را اقامه و جلوی باطل را بگیرد اما اگر در مرحله اجرا مشکلات و نقایصی هست بحث دیگری است، نظام اسلامی، نظام مسموم نیست اما نقص هایی دارد و همین کاستی هاست که ما را تشنه ظهور منجی می کند.

 

تشخیص خطا و میزان و نحوه مجازات، بر عهده مراجع دینی و قانونی است

حجت الاسلام ماندگاری تأکید کرد: هر کس انحرافش از حق مشخص شد باید بدون هیچ ملاحظه ای با او برخورد شود اما تشخیص این خطا و میزان و نحوه مجازات، بر عهده مراجع دینی و قانونی است نه همگان.

 

وی با بیان این که اولین دستور اسلام، حق مداری و باطل ستیزی است، گفت: اسلام بر سر حق با هیچ کس معامله نمی کند.

 

وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به آن هایی که مدعی برگزاری انتخابات آزاد هستند، ابراز داشت: رهبری می فرمایند شاید این ها نیتشان زیبا و از سر دلسوزی باشد اما این سخنشان، دو ضربه وارد می کند؛ هم 34 سال برگزاری انتخابات نظام را زیر سؤال می برد و هم فرصت هایمان را در اختیار دشمن می گذارد، دشمنی که نه تنها با جمهوری اسلامی بلکه در اصل با امام حسین(ع)، قرآن و نماز مشکل دارد.

 

تشخیص مصلحت به دست ولی است نه هر فردی

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اصل مصلحت در اسلام، خاطرنشان کرد: این اصل اگر دست انسان های فرصت طلب بیفتد چیزی از اسلام باقی نمی گذارند اما چنانچه دست ولی خدا باشد می تواند حتی به نفع اسلام تمام شود، بنابراین تشخیص مصلحت به دست ولی است نه هر کسی.

 

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا یادآور شد: اصل اولیه اسلام بر این است که طرفدار حق و مقابل باطل باشیم اما اگر قرار است بر اساس مصلحت، ذره ای از حق کوتاه بیایم، این را ولی امر مسلمین باید تشخیص دهد و امروز تشخیص ایشان این است که مصلحت جامعه اقتضا می کند ضمن تبیین حق و افشای باطل، وحدت حفظ شود.

 

در مناظره، ناظران طرفدار قول قوی ترند اما در دعوا به جای تشخیص حق، مسأله ظالم و مظلوم مطرح است

 

وی با بیان این که قرآن از یک سو می فرماید «و جادلهم بالتی هی احسن» و از سوی دیگر می فرماید «ولا تنازعوا فتفشلوا»، اظهار داشت: این یعنی مناظره و مباحثه داشته باشید، حرفهایتان را بزنید اما دعوا و منازعه نکنید چرا که در مناظره، ناظران طرفدار قول قوی تر خواهند شد اما در دعوا به جای توجه به تشخیص حق، مسأله ظالم و مظلوم مطرح است.

 

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که جبهه باطل تخصص بالایی در مظلوم نمایی دارد، افزود: در هر مسأله ای اگر جدال احسن داشته باشیم قطعا هر که حق باشد، برنده است ولی اگر عده ای تحریک کردند که فلانی مظلوم است، در این نزاع، قدرت نظام از بین می رود.

 

وی تصریح کرد: ما در مرحله نخست، مدیران جمهوری اسلامی را خدمتگزار، ولایی و متدین می دانیم زیرا کسی توفیق خدمت در این نظام را پیدا می کند که با خدای شهدا عهد خدمت بسته باشد بنابراین اصل، تضعیف نظام و مسؤولان و مدیران آن، مادامی که خلافی ثابت نشده است، خلاف رهنمودهای امام و رهبری است.

 

 این استاد حوزه به نقل از رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: اگر خلافی دیدید که برایتان ثابت شده است، آن را غیرعلنی به مسؤول مربوطه تذکر دهید، اگر توجه نکرد باز هم تذکر را تکرار کنید اگر دیدید بی فایده است آن گاه با دلایل قطعی که دارید به مراجع قانونی مراجعه کنید و اگر آن هم جواب نداد به نمایندگان رهبری و ائمه جمعه استان ها رجوع کنید.

 

وی با تأکید بر این که خیابان ها، سایت ها و روزنامه ها و هر تریبونی جای طرح تذکر نیست، گفت: دشمنان برای هیاهوی بزرگتر از فتنه88 کمین کرده اند و می خواهند جنگ احزاب راه بیندازند، می بایست در انتخابات92 هوشیارتر باشیم تا آب به آسیاب دشمن نریزیم.

  

مسأله شهرداری مشهد نباید به یک بحران و آشوب خیابانی تبدیل شود

حجت الاسلام ماندگاری در خصوص تخلفات شهرداری مشهد، با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب نسبت به نقد منصفانه و دفاع منطقی در مشکلات و کاستی ها ابراز داشت: از اشکالات ما این است که در دعوا، حق را رعایت نمی کنیم؛ رهبری از حرف هایی که در مناظرات پایانی انتخابات88 زده شد ناراضی بودند و فرمودند چرا چیزی که ثابت نشده در تریبون عمومی مطرح می شود؟ اما برخی از نیروهای ارزشی از این اعمال خلاف شرع حتی کیف هم کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: برای مناظره از شهردار دعوت کنید و حرف های طرف مقابل را هم در جمع های نخبگانی بشنوید اما شرط نگذارید، ضمن تقدیر از آنان که برای سلامت یک سیستم تلاش می کنند، این مسأله در مشهد نباید به یک بحران و آشوب خیابانی تبدیل شود، نه ما و نه اعضای شورای شهر هیچ یک قاضی برای تشخیص خطا نیستند، پیگیری این جریان در سطح گروه های نخبه سیاسی کفایت می کند ادامه آن را از طریق مراجع قانونی دنبال کنید.

 

وی یادآور شد: روشنگری افکار در سطح نخبگان داشته باشید اما پیگیری و مجازات را به مراجع قانونی واگذار کنید، نگذارید دشمنان سوء استفاده کنند.

 

گفتنی است، کمال سرویها نایب رییس شورای شهر مشهد در اعتراض به تخلفات اداری و اقتصادی شهردار  و نیز تساهل شورای شهر در این خصوص، چندی پیش از سمت خود استعفا داد./930/پ202/ب

ارسال نظرات