۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۵۲۸۶۲
مدیر حوزه علمیه امام باقر مشهد:

زیارت امام رضا جلوه تام عظمت اسلام و تشیع است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) مشهد گفت: پیامبر(ص) با آگاهی از جایگاه امام رضا(ع) که زیارت ایشان، جلوه عظمت اسلام و تشیع کامل خواهد بود، تعبیر «بضعه منی» را درباره امام رضا (ع) به کار برده اند.
حرم امام رضا (ع)
 حجت الاسلام عبدالمجید دیانی، مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص علت این که امام رضا(ع) پس از حضرت فاطمه(س)، از سوی پیامبر(ص) «بضعة منی» معرفی شده اند، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) و همسر و فرزندان ایشان، سمبل اسلام و ایمان و بقای دین پس از پیامبر(ص) هستند، امام رضا(ع) نیز امروز مایه عظمت شیعه 12 امامی در جهان هستند.
 
چرا پیامبر اکرم از امام رضا(ع) به بضعة منی تعبیر کردند؟
وی با اشاره به ادامه روایت پیامبر اسلام(ص) که می فرمایند «پاره تن مرا هیچ غمگینی زیارت نمی کند مگر آن که خدا غمش را برطرف سازد»، افزود: در حدیثی دیگر آمده است هر که حضرت رضا(ع) را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود. همچنین ثواب صدهزار حج مقبول، صدهزار عمره مقبول و 70 شهید رکاب پیامبر(ص) از دیگر برکات زیارت امام هشتم است.
 
حجت الاسلام دیانی ابراز داشت: از امام جواد(ع) سؤال شد زیارت امام حسین(ع) افضل است یا زیارت پدرتان حضرت رضا(ع)؟، امام فرمودند «ابی افضل»، پدرم با فضیلت تر است. راوی پرسید با وجود این که روایت است اگر مردم فضیلت زیارت امام حسین(ع) را می دانستند ازشوق جان می دادند، چگونه می فرمایید زیارت پدرتان افضل است؟، امام فرموند «زیرا پدرم را زیارت نمی کنند مگر شیعیان خاص»، پرسید مگر امام حسین(ع) را شیعیان غیرخاص زیارت می کنند؟ امام فرمودند« آری اباعبدالله را همه فرقه های شیعه زیارت می کنند اما پدرم را تنها شیعیان دوازده امامی زیارت می کنند».
 
استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند «مردی از فرزندانم در خراسان کشته می شود که اسمش اسم من است و اسم پدرش، اسم پسر عمران است، زیارت نمی کند او را هیچ غمگینی مگر این که اندوهش برطرف گردد و هیچ گناهکاری مگر این که خداوند گناهش را بیامرزد اگرچه به عدد ستارگان و قطرات باران باشد».
 
وی گفت: امام صادق(ع) نیز فرمودند « هرکس نوه مرا در حالی که عارف به حق امام(علم دارد که او امام و حجت خدا و واجب الاطاعة است نه تنها فرزند پیامبر) زیارت کند، خداوند ثواب 70شهید از شهدای جنگ بدر را به او می دهد و من دست او را می گیرم و به بهشت می برم».
 
حجت الاسلام دیانی خاطرنشان کرد: بنابراین پیامبر(ص) با آگاهی از این جایگاه امام رضا(ع) که زیارت ایشان، جلوه عظمت اسلام و تشیع کامل خواهد بود، تعبیر «بضعة منی» را برای ایشان به کار برده اند.
 
زائر و زیارت حقیقی
مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد در خصوص شاخصه های زیارت حقیقی که سبب ارتقاء درجات معنوی انسان می شود، یادآور شد: رعایت طهارت جسمی و آداب زیارت از جمله اذن دخول، آرام گام برداشتن، زنده و شاهد دانستن امام، توجه به معارف زیارتنامه(امین الله، وارث و جامعه )، توبه، دعا، خواندن قرآن و ادعیه هدیه به امام، از ویژگی های زائر حقیقی است که سبب می شود امام رضا(ع) در سه جا به فریاد انسان برسند.
 
وی با تأکید بر این که کسانی که ولایت ندارند اگر تمام عمرشان را هم عبادت کنند به بهشت نمی روند، افزود: بوسیدن ضریح به تنهایی، فضیلت نیست؛ زائر باید توجه داشته باشد امامی را زیارت می کند که او را می بیند، صحبتش را می شنود و پاسخ می دهد. زائر حقیقی وقتی به خانه و شهر خود باز می گردد چشم و گوش و زبان و عملش امام رضایی شده است و مردم متوجه می شوند که او از زیارت برگشته است.
 
سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: به دلیل مباحثات و مناظراتی که حضرت رضا(ع) با ادیان مختلف داشتند، علم ایشان نسبت به سایر ائمه اطهار(ع) بیشتر بروز یافته و یکی از القاب مشهور ایشان، عالم آل محمد(ص) است./930/ت302/ع
 
 
ارسال نظرات