۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۵۳۱۵۶
مدیر مدرسه علمیه عبدالعظیم:

ایده برقراری حکومت اسلامی در حوزه‌های علمیه تبین شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) خواستار تبیین ایده برقراری حکومت اسلامی در حوزه‌های علمیه شد و ایجاد برخی دیدگاه‌های سکولاری را به سبب عدم تبیین صحیح این مبحث دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين ناصر پناهي، مدير حوزه علميه حضرت عبدالعظيم
حجت‌الاسلام ناصر پناهی، مدیر مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبین نقش حوزه علمیه در نظام اسلامی، اظهار داشت: با توجه به فرمایش‌های رهبر عظیم‌الشان انقلاب، نظام ما برگرفته از نظام اسلام است و امام خمینی(ره) نیز تبلور فقه اسلامی را در تشکیل حکومت اسلامی می‌دانند.
وی نیاز به تبیین اسلام و نظریه‌پردازی در حوزه را روشن دانست و با اشاره به نقش حوزه در مسائل فکری نظام اسلامی، ابراز داشت: حوزه باید با توجه به نیاز‌های روز جهت فرماندهی این حکومت بر سایر حکومت‌های مدافع عدالت و مخالف ظلم و بیداد، برنامه‌ریزی کند و به کمک نظام درآید.
مدیر مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) همچنین ایجاد مبانی نظام اسلامی را نیازمند فقه اسلامی و حرکت اسلامی و تبیین آن در حوزه خواند و گفت: حوزه باید مراقب باشد که حکومت در مراحل خود به خطا نرود و حامی آن در شرایط بحرانی شود.
حجت‌الاسلام پناهی حیطه فرهنگی را از زمینه‌های دیگر فعالیت حوزه دانست و ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی نیاز به فرهنگ دینی دارد؛ فرهنگی در باورها و اعتقادات مردم و فرهنگی در رفتارهای آنها که مسؤول ایجاد آن نیز باید حوزه می‌باشد.
مدیر مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) با تاکید بر این‌که ایجاد فرهنگ و فکر همراه با هم باید انجام شود، گفت: در این دو امر هیچ‌کدام مقدم بر دیگری نیست و باید همزمان با هم پیش بروند چرا که یک خواسته و نیاز فرهنگی سبب ایده‌پردازی می‌شود و همچنین پیاده کردن و اجرای یک ایده نیز نیاز به فرهنگ مناسب دارد که هر دوی آنها باید از سوی حوزه تبیین شود.
وی با سکولار خواندن هر گونه تفکیک میان هدف نهایی فقه اسلام یعنی تشکیل حکومت اسلامی و برخی از باورها، افزود: به عنوان مثال تازگی برخی از افراد به این تاکید دارند که حرکت امام حسین(ع) جهت تشکیل حکومت اسلامی نبوده که این اعتقاد نمادی از سکولار بودن می‌باشد.
حجت‌الاسلام پناهی با اشاره به این‌که  مبحث ولایت فقیه در دوره‌های گذشته در حوزه‌های علمیه برای طلاب خوب تبین نشده‌است، افزود: برخی دیدگاه‌های سکولاری موجود از این عامل سرچشمه می‌گیرد؛ چرا‌که در حوزه‌ها کم‌تر به مباحثی مانند مبانی فکری تشکیل حکومت اسلامی در زمان حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) پرداخته شده و تنها در زمانی خاص و حساس اهمیت این اصل بیان می‌گردد؛ ورود به بحث‌های اخلاقی و فلسفی باعث شده که دیدگاه طلاب نیز معطوف به این موضوع‌ها بماند و از اصل ولایت فقیه باز بماند.
وی با اشاره به وجود استقلال فکری دائمی حوزه از نظام، گفت: آن‌چه که سبب ناراحتی می‌شود وابستگی حوزه از نظر مالی به نظام و دولت است، باید به این امر توجه کرد که وابستگی حوزه به حکومت با وابستگی حوزه به دولت دو مبحث جداگانه می‌باشد، حوزه در اصل وابسته به حکومت است و استقلالی از آن ندارد چرا که ولی فقیه عضوی از حوزه بوده و حکومت ولایی نیز از اهداف حوزه می‌باشد.
وی در پایان اظهار داشت: اگر نظام یک نظام شاهنشاهی باشد، استقلال حوزه به منزله مقابله با آن نظام و نادیده گرفتن صلاح مردم یعنی مبارزه خواهد کرد، اما در نظام و حکومت اسلامی که ولی فقیه مجری مبانی دین می‌باشد این استقلال به معنای رویارویی با نظام نیست چرا که این نظام خود هدف فقه شیعی و حوزوی می‌باشد./9598/ت302/ی
ارسال نظرات