به مناسبت هفته وحدت؛
ویژه نامه اینترنتی «نعمت برادری» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «نعمت برادری» به مناسبت هفته وحدت در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «نعمت برادری» شامل بانک احادیث، پرسش و پاسخ، کارت پستال، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
وحدت در قرآن، وحدت بر محور نظام تربیت نبوی، عزت در سایه وحدت، استراتژی حفظ وحدت در سیره معصومین(ع)، قرآن و عترت دو محور وحدت و حرکت، امامت و وحدت اسلامی، آرمان وحدت اسلامی، وحدت و برادری در نهجالبلاغه، تحکیم وحدت اسلامی و پاسداری از ارزشها، پیشنهادهای راهگشا، وحدت در سیره پیامبر(ص) و قرآن و وحدتآٰفرینی از جمله مقالات این ویژهنامه است.
وحدت در قرآن
در این مقاله از ویژهنامه نعمت برادری میخوانیم: بی گمان نخستین منادی وحدت و امت واحده شدن قرآن کریم است که می فرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ، این دین شما و این امت شماست، دین یگانه و من پروردگار شمایم، پس مرا بپرستید».
چنانکه در جایی دیگر: «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ» با همین تعبیر آغاز میکند و می خواهد که با رعایت یکپارچگی فراگیر اسلامی پروا داشته باشند و کاری نکنند که این یگانگی دچار خلل شود و از آنجا که همه مؤمنان را یک امت و در یک جهت و با یک هدف خواسته که در آن پرستش خدایی یگانه است، باید مسلمانان آگاه، به اهمیت این شعار قرآنی (امت واحد) پی ببرند و عظمت آن را درک کنند و تفرقهها را از میان بردارند و نابود سازند و هرگونه حرکتی که به دوگانگی و تفرقه مسلمانان بینجامد حرکتی خواسته دشمنان و برخلاف دعوت قرآن است.
در این دعوت، وحدت به مذهب خاصی محدود نشده و معیار امت واحد، اعتقاد به وحدانیت الهی دانسته شده است، از سوی دیگر وحدت امت در ردیف توحید قرار گرفته و پرستش خدا متوقف بر این یگانگی شده است، وحدت، موعظه و یک پیشنهاد نیست، وظیفه است، یعنی همانگونه که موظفند براساس توحید، خدا را عبادت کنند، وظیفه دارند در تحصیل وحدت بکوشند، وحدت بر اساس این آیه حقیقت واحدی است که به همه مسلمانان خطاب شده و خواسته شده و آنان به هر نسبت که توان بیشتری از نظر علم، سیاست و اقتصاد دارند، در جهت انجام آن، وظیفه بیشتری دارند.
در قرآن کریم آمده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ، در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرنتان سازش دهید و از خدا پروا بدارید، قرآن در این حصر با" انما" تاکید می کند که مؤمنان برادر یکدیگر هستند و هیچ حیثیتی جز برادری با هم ندارند و مکلفند که مثل برادر با هم رفتار کنند.
ممکن است مؤمنان گاه در اثر سوء تفاهمات و یا منافع مادی و برخی اغراض سیاسی دچار بیتفاوتی و احیانا دشمنی شوند، اما قرآن با جمله خبری یادآور میشود که آنان برادر هستند و روشن است منظور از این برادری، که برادری نژادی نیست، بلکه برادری دینی و ایمانی است که تکلیف می آورد، بنابراین آیه مزبور امر میکند که مؤمنان با هم برادری و محبت کنند و اگر از هم دورشده خود را بهم نزدیک سازند و اختلاف و نزاع پیشه نکنند واگر چنین اتفاقی افتاد، کسانی راه صلح و سازش پیشه کنند و از خدا پروا دارند.
قرآن و عترت دو محور وحدت و حرکت
در مقاله دیگری از این ویژهنامه با عنوان قرآن و عترت دو محور وحدت و حرکت آمده است:خدای سبحان همه مؤمنان را به وحدت بر محور ریسمان الهی که همان قرآن کریم و عترت طاهرین(ع) است، دعوت میکند: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها، یعنی همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و به راههای متفرق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید و خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند برادر دینی یکدیگر شدید و در پرتگاه آتش بودید که شما را نجات داد».
انسان موجودی تکاملطلب و متصاعد است و برای بالا رفتن و تعالی یافتن نیاز به دستگیره و ریسمان الهی دارد که همان قرآن و عترت است، قید «جمیعا» در آیه نشان میدهد که چنگ زدن فردی به ریسمان محکم الهی کافی نیست بلکه باید همگی با هم در خدمت قرآن و عترت باشند و بدان اتصال داشته باشند، بنابراین، در این کریمه یک تکلیف برای همه مؤمنان است که ادای آن با چنگزدن جمعی حاصل میشود، نه اینکه هر شخصی دستور داشته باشد به تنهایی به ریسمان خدا تمسک جوید.
وقتی انسان میبیند که بار امانت الهی را همه باید بردارند، احساس سبکی و نشاط میکند، وقتی به بیند که تمسک به ریسمان الهی همگانی است و مسؤولیتهای دینی تنها متوجه او نیست، احساس تنهایی و افسردگی نمیکند و طبق اصل «فإنَّ یدالله مع الجماعة»، قدرت و توان چند برابری مییابد، علاوه بر این که اساسا عمل به دین و اجرای احکام نورانی قرآن کریم بدون حضور همه جانبه افراد جامعه امکان پذیر نیست.
اگر چه هر اجتماعی محوری دارد، ولی اگر این محور، ریسمان الهی نباشد، آن جامعه در ضلالت است و راه به مطلوب و سعادت نخواهد یافت، از این رو، هر اجتماع و اتحادی مطلوب و پسندیده نیست، بلکه وحدت بر محور قرآن و عترت است که انسان را از تاریکیهای وابسته به غیر خدا خارج میسازد و به «الله» که نور مطلق است میرساند.
حضرت امیرمؤمنان(ع) میفرماید: ما پیش از اسلام با هم بودیم، نظام اسلامی بین ما تفرقه افکند، زیرا آن اتحاد بر محور شرک و جاهلیت بود و اسلام طبق دستور « وَ امْتازُوا الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمجْرِمُونَ» صف مسلمانان را از صف مشرکان جدا ساخت و همه مسلمانان را با یکدیگر متحد ساخت، آن حضرت در خطبه «شقشقیه» خود را محور حکومت و سیاست معرفی میکند، همانگونه که سنگ آسیاب برمحور خود میچرخد و به آن محور نیاز دارد، «أما والله لقد تقمّصها ابن أبی قحافة و إنه لیعلم أنّ محلّی منها محلّ القطب من الرحا».
در این صعود و پرواز جمعی، آنها که قدرت پرواز دارند، باید پر و بال خویش را برای بیپناهان و بیپر و بالها بگسترانند تا پس از پرورش، خود آنها نیز بتوانند به آسمان معرفت و معنویت و قرب خدای سبحان پر کشند، چنانکه خداوند به رسول خود میفرماید: « وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»، تو که قدرت پرواز داری و میتوانی تا حد «دَنا فَتَدَلَّى* فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى»اوجگیری، تنها به محضر ما نیا، بلکه بکوش تا مؤمنان را نیز با خود بیاوری.
مانند کبوتری که پرخود را پهن میکند تا جوجههایش را زیر بال پرورش خود قرار دهد و زمانی برسد که آنها نیز توان پرواز داشته باشند و به آنها آیین پرواز میآموزد، تو نیز برای فرزندان ایمانی خود خفض جناح کن یعنی بالهایت را پایین بیاور و آنان را تحت پرورش آسمانی خود قرار ده تا بتوانند به همراه تو به آشیانه قرب خدا پر بکشند.
وحدت از منظر رهبر معظم انقلاب
در این مقاله وحدت از منظر رهبر معظم انقلاب چنین آمده است: رهبر معظم انقلاب، مبانی فلسفی وحدت را اینگونه بیان فرموده است: «بنای توحید مبنای فکری و اعتقادی و اجتماعی و عملی ما، در وحدت است، در جامعهای که بر مبنای شرک بنا شده باشد، طبقات انسان هم جدا وبیگانه از یکدیگر است، در جامعه توحیدی، که وقتی مبدأ و صاحب هستی و سلطان عالم وجود و حی و قیوم و قاهری که همه حرکات و پدیدههای عالم، مرهون اراده و قدرت او است، یکی است.
انسانها با یکدیگر خویشاوندند، چون به آن خدا وصلاند، به یک جا متصلاند و از یکجا مدد و کمک میگیرند، ولایت هم معنایش همین است، ولایت، یعنی پیوند و ارتباط تنگاتنگ و مستحکم و غیرقابل انفصال و انفکاک، جامعه اسلامی که دارای ولایت است، یعنی همه اجزای آن به یکدیگر و به آن محور و مرکز این جامعه، یعنی ولی متصل است، لازمه همین ارتباط و اتصال است که جامعه اسلامی در درون خود یکی است و متحد و متصل به هم است و در بیرون نیز اجزای مساعد با خود راجذب میکند».
ویژه نامه اینترنتی «نعمت برادری» به مناسبت هفته وحدت در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات