۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۵۴۶۹۳
مدیر مسؤول مؤسسه پژوهشی لیلة‌القدر:

وحدت به معنا زندگی مسالمت آمیز است نه از دست دادن باورها

خبرگزاری رسا ـ مدیر مسؤول مؤسسه پژوهشی لیلة‌القدر گفت: وحدت به معنای از دست دادن باورها نیست بلکه زندگی مسالمت آمیز براساس مشترکات انسانی و دینی است.
حجت‌الاسلام سيدعباس لاجوردي

حجت‌الاسلام سید عباس لاجوردی، مدیر مسؤول مؤسسه پژوهشی لیلة القدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت گفت: وحدت یک اصل قرآنی، انسانی است و قرآن ادیان توحیدی را دعوت به وحدت می‌کند.

وی ادامه داد: ادیانی که به خدا اعتقاد دارند مؤظف هستند که براساس مشترکات با یک‌دیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و افراد نباید در زندگی به دنبال نزاع و درگیری باشند.

این استاد حوزه تصریح کرد: نزاع و درگیری سبب فساد رابطه میان افراد می‌شود، نزاع کار شیطان و دشمنان است و مسلمانان باید بر اساس مشترکات انسانی، ایمانی با یک‌دیگر اتحاد داشته باشند، همچنین نفی حق انسانی را مذهب نمی‌پذیرد.

وحدت به معنا زندگی مسالمت آمیز است نه از دست دادن باورها

مدیر مسؤول مؤسسه پژوهشی لیلة القدر با بیان این‌که وحدت به معنای از دست دادن باورها نیست بلکه زندگی مسالمت آمیز براساس مشترکات انسانی و دینی است، اظهار داشت: زندگی مسالمت آمیز نقطه آغازین تعامل میان افراد است و اگر نقطه آغازین نباشد حتی دین هم نمی‌تواند خود را مطرح کند.

وی افزود: پیامبر(ص) حتی با منافقان زندگی مسالمت آمیزی داشتند و این نشان از پذیرفتن عمق اسلام برای یک زندگی مسالمت آمیز است، همچنین قرآن تبدیل کردن اسلام به یک دین همراه با خشونت و درگیری را نمی‌پزیرد.

دشمنان همواره از عنصر اختلاف سوء استفاده می‌کنند

حجت‌الاسلام لاجوردی در ادامه به آثار و برکات هفته وحدت اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای تاریخ اسلام تا به حال دشمنان همیشه از عنصر اختلاف برای تشدد و فساد سو‌ء استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما تاریخ صد ساله کشور خودمان و دویست‌ ساله جهان اسلام را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم که کشورهای استکبار به ویژه انگلیس و آمریکا با محوریت صهیونیزم همیشه در تلاش بودند که میان مسلمانان اختلاف ایجاد کنند تا خودشان حکومت کنند.

عقب ماندگی کشورهای اسلامی از آثار تفرقه است

مدیر مسؤول مؤسسه پژوهشی لیلة القدر عقب افتادگی اقتصادی، سیاسی و فکری کشورهای اسلامی را از آثار تفرقه میان مسلمانان دانست و گفت: به جایی این‌که مسلمانان با یک‌دیگر برادر باشند دشمن شدند و کشورهای غربی نیز از این فرصت برای بهره‌مندی بیشتر از منابع مسلمانان سوء استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: مسلمانان باید در جهان اسلام با یک‌دیگر تعامل صحیح داشته، دست به دست یک‌دیگر بدهند تا در برابر دشمنان پیروز شوند و جایی سرافکندگی است که در برخی از کشورهای عربی 50 درصد بی سواد وجود داشته باشد.

تشکیل گروهای خشن مانند القاعده از آثار تفرقه است

حجت‌الاسلام لاجوردی تشکیل گروهایی مانند القاعده را از آثار تفرقه میان مسلمانان خواند و گفت: گروهایی مانند القاعده یک اسلام بی‌منطق و خشن را به عنوان اسلام راستین به جهانیان ارائه می‌دهند در حالی که مسلمانان می‌توانند طرح واقعی اسلام که بهترین چارچوب برای زندگی است را به جهانیان ارائه کنند.

این محقق حوزوی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری و امام راحل نسبت به وحدت میان مسلمانان گفت: در شیعه یک موضوعی به نام تقیه وجود دارد و منظور از تقیه این نیست که فرد از مواضع خود دست بردار بلکه باید طرف مقابل را به رسمیت بشناسد و به گونه‌ای زندگی کند که حساسیت ایجاد نشود.

وی در پایان ابراز داشت: امیدواریم توفیق آن را پیدا کنیم که اسلامی براساس وحی و قرآن را به جهانیان ارائه دهیم و با تعصبات چهره زیبا و منطقی اسلام را نابود نکنیم./993/ت302/ی 

ارسال نظرات