۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۵۶۷۵۹

مجلس بزرگداشت شهدای 29 بهمن تبریز برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مجلس بزرگداشت یاد و خاطره شهدای قیام خونین 29 بهمن سال 1356 تبریز در مسجد آیت الله انگجی برگزار خواهد شد.
قيام 29 بهمن تبريز قيام 29 بهمن تبريز قيام 29 بهمن تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با سالروز قیام 29 بهمن تبریز مجلس بزرگداشتی از ساعت 10 تا 12 در مسجد آیت الله انگجی تبریز واقع در خیابان جمهوری اسلامی با حضور اقشار مختلف مردم انقلابی و خانواده های شهدا و ایثارگران برگزار می شود.

 

این مراسم که به همت جمعی از خانواده های شهدا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بیت آیت الله شبستری، استاندار آذربایجان شرقی و ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود، با سخنرانی یکی از روحانیان مجاهد و انقلابی آذربایجان همراه خواهد بود.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام حسین تقی زاده، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار رسا با دعوت از عموم اقشار مردم مؤمن و متدین تبریز برای شرکت در این مراسم گفت: حضور آحاد مردم تاکیدی دوباره بر ادامه راه شهدای انقلاب اسلامی بوده و میثاق دوباره در اطاعت از ولایت است.

 

آمار دقیق شهدای این قیام خونین که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد، 14 نفر بود که اسامی آنها عبارتند از محرم جبراییلی، سیدحسن جدیری، محمدباقر رنجبرآذرفام، پرویز حسن زاده، بهمن اره چی، حبیب تقی نژاد شتربانی، ضربعلی فتحی، محمد تجلایی، جعفر درگاهی، اصغر علیزاده شیخ احمدلو، قربانعلی شاکری، بالاآقا کشاورزی، سیدفیض صالح الوندی و غلامعلی نجفیان پور.

 

قیام تاریخی و خونین 29 بهمن در پی صلاحدید شهید آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی برای برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهدای 19 دی ماه سال 56 شهر قم در تبریز به وقوع پیوست. در همین زمینه روز جمعه 28 بهمن ماه 1356 اعلامیه ‌ای با عنوان دعوت مردم به برگزاری مراسم چهلم شهدای قم در مسجد قزللی و در شهر پخش شد که به امضای یازده نفر از علما و روحانیون بزرگ آذربایجان همچون حضرات آیات قاضی طباطبایی، غروی، قزلجه‌ای و انگجی رسیده بود.

 

بر اساس این گزارش، ساعت 9 صبح روز 29 بهمن ماه سال 56، مردم برای شرکت در مراسم اربعین شهدای قم در مقابل مسجد قزللی تجمع و منتظر شروع مراسم بودند که سرگردحق شناس، رییس کلانتری شش تبریز دستور داد درب مسجد را ببندند.

 

حق شناس وقتی دوباره به همان محل مراجعه کرد و دید همچنان مردم در حال رفت و آمد هستند، به مسجد اهانت کرد که مردم تاب تحمل اهانت به مسجد را نداشته و رفتار و گفتار او را بی‌ جواب نگذاشتند. در این هنگام نیروهای شهربانی شروع به تیراندازی ‌کردند و محمد تجلایی اولین شهیدی بود که در آن روز به­ دست سرگرد حق‌ شناس به شهادت ‌رسید.

 

گفتنی است، به دنبال آن تمام شهر تبریز به قیام علیه رژیم ستم شاهی تبدیل شد و تا ساعت ها این شهر در خون و آتش بود. تعداد دستگیر شدگان قیام 29 بهمن تبریز نیز بین 504 تا 608 نفر متغیر بوده است./935/پ202/ب

ارسال نظرات