استاد اخلاق حوزه و دانشگاه:
توکل به غیر خدا سبب باخت در تمام شؤونات زندگی میشود
خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه و دانشگاه، توکل بر خدا را از صفات لازم و ضروری برای طلاب برشمرد و گفت: اگر در راه طلبگی، بر توحید، توکل، تسلیم و تفویض طلبه خللی وارد شود، در تمام شؤونات زندگی، عمرش را باخته است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعةالمصطفی، در دومین جلسه از سلسله کلاسهای مباحث اخلاق اسلامی که در سالن اجتماعات المصطفی مشهد برگزار شد، حجت الاسلام دست پروری، استاد درس اخلاق حوزه و دانشگاه گفت: در ارتباط با مبحث اخلاق بحث کار کردن بر روی ملکات نفسانی مطرح است و انسان به آنچه یاد می گیرد باید عمل کند.
وی افزود: چندین سال پیش عده ای از افراد که با نظام و ولایت فقیه زاویه داشتند سؤالی را مطرح کردند آیا دین تعقلی است یا تعبدی، با خود می گفتند از دو حال خارج نیست، یا حوزه پاسخ به تعقلی می دهد که بنابراین هرچه ما با تعقل نفهمیدیم کنار می گذاریم، اگر گفتند تعبدی است پس ما وظیفهای جز اطاعت نداریم و این هم که با تحقیات علمی و عقلی ما سازگار نیست، پس در هر دو صورت چه حوزه بگوید تعقلی و یا چه بگوید تعبدی ضرر میکند.
حجت الاسلام دست پروری اظهار داشت: بنا به تقسیم بندی وجود مقدس پیامبر اکرم(ص)، دین نه صرفا تعقلی است و نه تعبدی و ایشان می فرمایند «انما العلم ثلاثه؛ آیه محکمه، فریضه عادله، سنه قائمه».
وی در رابطه با آیه محکمه گفت: علم اصول عقائد، آیه محکمه است زیرا اعتقاد به توحید و معاد از ابتدای خلقت بشر بوده و تا انتها نیز ادامه می یابد، اصول اعتقادات علمی تعقلی است و باید از روی استدلال باشد مثل شناخت خدا و پیامبرش(ص)، شناخت ائمه(ع)، معجزه بودن قران کریم و صفات، در قرآن کریم آمده است «ای کسانی که به اجمال ایمان آورده اید به تفصیل(از روی تعقل و استدلال) نیز مؤمن شوید، به عبارت دیگر ای کسانی که به حکم فطرت اسلام را پذیرفتید حال استدلال آن را نیز فرا بگیرید».
این استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با فریضه عادله نیز خاطر نشان کرد: عادله، فریضه است به این معنا که باید آن را جدی گرفت و علمی است که انسان را اعتدال می بخشد و نقطه مقابل افراط و تفریط است، مثل علم اخلاق. حضرت علی(ع) میفرمایند «جاهل را نمی بینی مگر اینکه در حال افراط و یا تفریط است»، به عنوان مثال تواضع، حد اعتدال است، افراط در تواضع تملق و تفریط در تواضع تکبر است و این قائده برای تمامی صفات نیز صدق میکند و از این رو این علم اکتسابی است و نیاز به تمرین و ممارست دارد.
وی در رابطه با سنت قائمه با اشاره به اینکه این علم فوق تعقل است و کاملا تعبدی است، اظهار داشت: روابط انسانها با یکدیگر چهارگونه است، پیروی عاقل از عاقل، پیروی جاهل از جاهل، پیروی عاقل از جاهل و پیروی جاهل از عاقل. در این بین نوع ارتباط ما با خداوند و احکام و دستورات او از نوع پیروی جاهل از عاقل است و این تنها ارتباط معقول در فطرت بشری است و سایر ارتباط های مذکور غیر معقول است.
حجتالاسلام دست پروری تصریح کرد: یکی از صفاتی که برای یک طلبه لازم و ضروری است این است که چشمش فقط به دست خداوند باشد و فقط به او توکل کند، در غیر اینصورت اگر غیر از این عمل کند و در این راه بر توحید، توکل، تسلیم و تفویض او خللی وارد شود، باید بداند که در تمام شئونات زندگی، عمرش را باخته است.
وی افزود: در حدیثی آمده است که جبرئیل(ع) به پیامبر(ص) نازل شد و فرمود، خداوند برای شما هدیه ای فرستاده است که تاکنون به هیچ یک از پیامبران قبل از شما نداده است، پیامبر(ص) فرمودند این هدیه چیست، جبرئیل عرضه داشت، صبر و بهتر از صبر، پیامبر(ص) فرمودند بهتر از صبر چیست، جبرئیل عرضه داشت رضا و بهتر از رضا، پیامبر(ص) فرمودند بهتر از رضا چیست، جبرئیل عرضه داشت زهد و بهتر از زهد، پیامبر(ص) فرمودند بهتر از زهد چیست، جبرئیل عرضه داشت اخلاص و بهتر از اخلاص، پیامبر(ص) فرمودند بهتر از اخلاص چیست، جبرئیل عرضه داشت یقین و بهتر از یقین، پیامبر(ص) فرمودند بهتر از یقین چیست، جبرئیل عرضه داشت بهتر از یقین و بالاترین هدیهها توکل به خدای متعال است، از این رو با توجه به این حدیث شریف توکل نردبانی است که سبب دستیابی به تمام مدارج میشود.
حجت الاسلام دست پروری در پایان پیرامون آسیب های عدم توکل به خداوند گفت: در عدم توکل به الله، برای یک طلبه آسیب های فراوانی وجود دارد، اینکه من چطور حرف بزنم که باز هم دعوتم کنند، من چگونه تبلیغ کنم که مخاطبین خشنود شوند، حال اینکه ما مبلغ خوبی ها هستیم نه مبلغ خوشی ها و شارع مقدس در قران کریم می فرمایند «لن تنالوا البر حتی تنقوا مما تحبون» کسی به خوبی ها نمیرسد مگر اینکه از بعضی خوشیها گذر کند و دل بکند و ما طلبه ها به عنوان طبیبان جامعه باید مواظب خدا و رضایت او باشیم و اگر خدا را در نظر داشته باشیم گرفتار عوام زدگی، مستمع زدگی، شرک خفی و مسائلی از این قبیل نخواهیم شد./907/د102/ی
ارسال نظرات