۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۵۷۳۸۷
دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور:

افزایش سطح علمی ملت ایران عزم جدی مسؤولان را می طلبد

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور گفت: طرح ها و برنامه های رهبر معظم انقلاب در زمینه کتاب خوانی و نهضت مطالعه مفید بسیار راهگشا است و یکی از استدلال های مهم ایشان در این زمینه « همه مردم ایران باید اهل مطالعه باشند» است.
منصور واعظي، دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، منصور واعظی، دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور، امروز در پنجمین نشست مشترک انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید استان خوزستان، با تجلیل از حضور باشکوه و با بصیرت ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: حرکت عظیم و بزرگ 22 بهمن نشان داد که ملت همسو با نظام اسلامی ایران و ولایت فقیه هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بخش دیگری از سخنانش را به ارائه آمار و ارقام در حوزه کتاب، کتاب خوانی و نهضت مطالعه مفید اختصاص داد و گفت: کتاب، کتاب خوانی و سرانه مطالعه یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند انقلاب اسلامی ایران است.

دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران سبب شد که در توسعه علمی، فرهنگی و دینی انقلابی بزرگ و باشکوه رخ دهد و بستر را جهت پیشرفت و شکوفایی نظام اسلامی ایران و جوانان مهیا ساخت.

واعظی با بیان این که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی دو جشن بسیار بزرگ و با شکوه را با حضور رییس جمهور برگزار کردیم، اظهار داشت: جشن پنج برابر شدن کتاب و کتاب خوانی و جشن دو برابر شدن کتاب، کتاب خوانی و کتابخانه های عمومی کشور امسال برگزار شد که این افزایش آمار نشان دهنده اقبال مردم ایران جهت مطالعه و کتاب خوانی است.

وی با اشاره به حمایت دولت نهم و دهم از مقوله کتاب و کتاب خوانی، ابراز داشت: خوشبختانه در زمینه کتاب و کتاب خوانی در دولت نهم و دهم حرکت های ارزشمندی صورت گرفته است که در آینده آثار و برکات این حرکات بزرگ را خواهیم دید.

دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به فعالیت بیش از 2800 کتابخانه عمومی در سراسر کشور، از افزایش چشمگیر کتابخانه های عمومی تا پایان سال 91 و رسیدن به جامعه آماری 3000 کتابخانه عمومی در سراسر کشور خبر داد.

وی با تأکید بر این که با تحقق سند 1404 افقی روشن و فروزان در انتظار جامعه علمی و فرهنگی کشور است، بیان داشت: با تحقق سند 1404 جمهوری اسلامی ایران در زمینه علم و فرهنگ با 15 کشور برتر و پرآوازه جهان هم تراز خواهد شد و سطح علمی جامعه ایرانی به شکل چشمگیری افزایش می یابد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این که برای هر 800 نفر 2 متر کتابخانه پیش بینی شده است، اظهار داشت: با تحقق سند 1404 فضای مطالعه برای هر 800 نفر به 8 متر افزایش خواهد یافت که آمار ها نشان از عزم جدی مسؤولان جهت افزایش سطح علمی ایران اسلامی دارد.

واعظی با اشاره به احداث کتابخانه در روستاها، تصریح کرد: اولویت احداث کتابخانه در روستاها با روستاهای بالای 1500 نفر جمعیت است و برنامه ریزی این نهاد برای این روستاها در جهت احداث کتابخانه است اما برنامه های ویژه و جامعی نیز برای روستاهایی که جمعیت آنها کمتر از 1500 نفر هستند در نظر گرفته شده است که شاهد رشد علمی روستاییان عزیز باشیم.

دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور به سرانه مطالعه و تعداد اعضای کتابخانه های عمومی کشور اشاره و تأکید کرد: سرانه مطالعه در جمهوری اسلامی ایران 75 دقیقه است و تعداد اعضای کتابخانه های عمومی سراسر کشور جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 500 هزار نفر است.

وی با استقبال از نظریه « توسعه کتابخانه ها در مساجد»، ابراز داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور آمادگی خود را جهت احداث کتابخانه در همه مساجد کشور اعلام می کند که در این زمینه نیازمند کمک مسؤولان فرهنگی جهت مجهز کردن مساجد کشور به کتابخانه هستیم.

واعظی به مقایسه جمهوری اسلامی ایران در زمینه سرانه مطالعه و کتاب و کتاب خوانی با کشورهای منطقه پرداخت و گفت: با قاطعیت اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران در سرانه مطالعه، کتاب و کتاب خوانی در منطقه کشور برتر است اما به این اکتفا نخواهیم کرد و نظام اسلامی ایران در این زمینه باید در جهان حرف نخست را بزند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به اهمیت مطالعه و کتاب خوانی از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: طرح ها و برنامه های مقام معظم رهبری در زمینه کتاب خوانی و نهضت مطالعه مفید بسیار راهگشا است و یکی از استدلال های مهم ایشان در این زمینه «همه مردم ایران باید اهل مطالعه باشند» است.

دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر این که همه مردم باید اهل مطالعه باشند تا زمینه پیشرفت در کشور مهیا شود، اظهار داشت: احداث کتابخانه در دانشگاه ها و مدارس حرکتی بسیار ارزنده و مفید است ولی دانش آموزان و دانشجویان باید پس از فارغ التحصیل شدن نیز با کتاب انس داشته باشند و نسبت به کتاب احساس بی نیازی نکنند./9461/پ202/ب

ارسال نظرات