هماهنگی با مبانی اسلام معیاری برای مصداقیابی نشانههای ظهور
وی به حکمت وجود روایاتی از ائمه(ع) درباره ظهور اشاره و خاطرنشان کرد: مقاصد ائمه از طرح نشانههای ظهور ممکن است فهم دشواریها زمان ظهور باشد، ما در عصر غیبت با مشکلاتی مانند یأس، غفلت از امام(ع)، مدعیان دروغین، شناسایی حضرت حجت مواجه هستیم.
شفاف نبودن معیارهای ظهور گاه سبب اشتباه در فهم افراد سادهلوح میشود
سردبیر نشریه پژوهشهای مهدوی بیان کرد: ائمه(ع) چون یأس احتمالی جامعه را در آینده میدیدند، موضوع نشانهها را مطرح کردند و شاید ائمه به طور یقینی نشانهها را بیان نکردند تا گستره مصداقها وسیع شود و با افزایش تعداد مصادیق به امید برسیم و از غفلت نجات بیابیم.
وی افزود: در بحث نشانههای ظهور باید به زبان نشانههای ظهور توجه شود، پیش فرض ما این است که آنچه درباره نشانههای ظهور گفته شده سمبلیک و نمادین نیست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مهدویت با اشاره به اینکه گاه تصور میشود، ائمه(ع) تنها از نشانههای ظهور برای ما گفتهاند، خاطرنشان کرد: نشانههای ظهور گوشه کوچکی از پازل معرفت دینی است و ما باید بیشتر بر اساس بینات و دلایل دینی در این راه قدم برداریم.
وی ادامه داد: متأسفانه نشانههای ظهور ضوابط معین و مشخصی ندارد و کسی در این باره کاری صورت نداده است، نمیدانیم بر چه ضوابطی درباره نشانههای ظهور سخن بگوییم.
حجتالاسلام آیتی گفت: این شفاف نبودن معیارها زمینه مناسبی فراهم میکند تا افرادی منحرف زمینهای برای فریبکاری فراهم کنند، و همچنین گاه نیز افراد سادهلوح با اشتباه در فهم نشانهها دچار لغزشهایی میشوند.
گاه در تطبیق نشانههای ظهور از وجود مصداقهای روشنتر غفلت میشود
وی با بیان اینکه عموم نشانههای ظهور قابلیت تطبیق بر مصداقهای گوناگونی دارد، ابراز داشت: گاه در تطبیق نشانههای ظهور از وجود مصداقهایی شفافتر و روشنتر در آینده غفلت میشود.
سردبیر نشریه پژوهشهای مهدوی بیان داشت: همچنین باید توجه داشت که در ظهور امکان ساخت مصادیق جعلی وجود دارد، روایات علائم ظهور به دست افراد فرصتطلب و سرویسهای جاسوسی استعمار میرسد، و بعید نیست که آنان برنامهای برای ایجاد مصادیق جعلی نداشته باشند، همیشه امکان ساخت مصادیق جعلی وجود دارد.
وی ادامه داد: تطبیق در نشانههای ظهور باید یقینی باشد، نشانههای ظهور دو دسته است، برخی از نشانهها تأثیر محدود و مختصری دارند و اگر درباره آنها به یقین نرسیم، تأثیرگذاری خرابکارانه اندکی دارد.
حجتالاسلام آیتی با اشاره به اینکه برخی از نشانهها مانند قیام یمانی محدوده تأثیرگذاری فراوان اجتماعی دارد، خاطرنشان کرد: اگر درباره آن نشانهها به یقین نرسیم، امکان تأثیرگذاری مخرب بسیاری وجود دارد، در این نشانهها دیگر نمیتوان با احتمال سخن گفت و نیاز به یقین است.
وی گفت: دومین معیار برای تطبیق نشانهها، اجتماع تمام ویژگیهای آن نشانه بر حکم به تطبیق است، به عنوان مثال اگر گفتهشده که سفیانی 10 ویژگی دارد، باید همان 10 ویژگی را به صورت بالفعل وجود داشته باشد و اگر تنها برخی از این ویژگیها تحقق یافت دیگر نمیتوان تطبیق صورت داد.
صحیه آسمانی نه قابلیت جعل و نه قابلیت تکرارپذیری دارد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مهدویت ابراز کرد: سومین معیار در تطبیق نشانههای ظهور این است که تأویل در تطبیق نشانهها وجود نداشته باشد، اگر برای تطبیق مجبور شدیم از معنای ظاهری روایت عبور کنیم، معلوم میشود که فرد به دنبال تحمیل مصداق بر نشانه است.
وی با بیان اینکه هماهنگی تطبیق با معیارها و ضوابط کلی شرط چهارم تطبیق نشانههای ظهور است، گفت: نشانههای ظهور تکهای از مجموعه دین است و این باید با مجموعه دین هماهنگ باشد، اگر در جریان تطبیق بخشی از مجموعه شریعت اسلام نادیده گرفته شد و آسیب دید، این تطبیق صحیح نیست مانند اینکه تمسک به خواب و استخاره برای اثبات در موضوع مهدویت بر اساس شریعت نیست.
حجتالاسلام آیتی ادامه داد: عرضه نشانهها قابل مشابهسازی بر نشانههای غیر قابل جعل شرط دیگر تطبیق در نشانهها است، نشانههای ظهور دو دسته است، اول نشانهها معجزهآسا مانند صیحه آسمانی است، اگر بتوانیم نشانههای غیر معجزهآسا را به نشانهها معجزهآسا به لحاظ زمانی و کیفیت وقوع ربط دهیم، آنگاه احتمال مشابهسازی از میان میرود.
وی افزود: با اصول و معیارهای دینی با هر پدیدهای میتوانیم، مواجه شویم، به عنوان مثال اگر در احادیث از حرکت امام(ره) سخنی به میان نیامده بود، همچنان ما وظیفه خود را در قبال این حرکت میدانستیم.
سردبیر نشریه پژوهشهای مهدوی بیان کرد: یمانی و سفیانی نیز دو نشانه دیگر است که در روایات به وظایفی نسبت به آن دو نشانه اشاره شده است، صیحه آسمانی تکرارپذیر نیست، و آن کس که بعد از آن در کنار خانه کعبه میگوید انا المهدی صاحبالزمان(عج) است، صیحه آسمانی نه قابلیت جعل و نه قابلیت تکررپذیری دارد و یمانی و سفیانی نیز پس از صحیه آسمانی رخ خواهد داد./914/پ201/ن