تقوای زبان سختترین نوع تقوا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محیالدین حائری شیرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در درس اخلاق که با حضور طلاب و فضلا در مدرسه فیضیه برگزار شد با اشاره به سخنان امام راحل درباره این که «مشکل دشمنان اسلامی در این است که اسلام و انسان را نشناختند» گفت: طبیعتا امامخمینی(ره) انتظار دارند که این مشکل را دوستان نداشته باشند، اگر دشمنان انسان را نمیشناسند حداقل دوستان باید انسان را بشناسند.
وی ادامه داد: انسان معمایی است که ابلیس را به این روز دچار کرد، چون ابلیس انسان را نشناخت به این روز گرفتار شد، هر که انسان را نشناسد ولو انسان نیز نباشد نمیتواند حرکت کند، اگر انسان شناسی برای ابلیس لازم بود و نشناختن سبب گرفتاری او شد به مراتب انسان شناسی برای افراد لازمتر است.
انسان حامل دربار امپراطوری عالم است
این استاد حوزه تصریح کرد: نماز ملازم با ولایتالله است، ولایت تقرب الیالله را ایجاد میکند، نماز اگر با ولایت طاغوت صورت بگیرد تباعد ایجاد میکند، معاصی نیز به دلیل ملازم با ولایت طاغوت نفس موجب رفتن فرد از نور به ظلمت میشود و اعمال حسنه به سبب ملازم بودن با ولایت الله موجب تقرب میشوند، تقرب به سوی خداوند متعال و یا طاغوت طریقی است نه موضوعی.
آیتالله حائری شیرازی با بیان اینکه دل مؤمن جایگاه خداوند متعال است، اظهار داشت: آسمان به اندازه کافی برای خداوند متعال جا ندارد، دلی مؤمن است که برای خداوند متعال به اندازه کافی جا دارد، یعنی مؤمن میتواند دلش خانه خدا باشد و اینجا مشکل برای انسان پیش میآید، انسان حامل دربار امپراطوری عالم است، کاخ الهی در انسان مستقر شده است.
خدا حرم بزرگ خود را به انسان امانت داده است
وی ادامه داد: عالم دل انسان از عالم آسمانها بزرگتر است چرا که اگر عالم دل انسان از عالم آسمانها کوچکتر بود خداوند در آن جا نمیشد، عالم اکبر در وجود فرد است چرا که خدا را در خود جا میدهد و دلیل اینکه دل انسان میتواند خداوند را در خود جا دهد به سبب این است که روح خدا در انسان دمیده شده است، «من روحی» است و زمانی که خداوند به فرشتگان گفت بر آدم سجده کنید یعنی من در این کاخ هستم و آدم حامل کاخ من است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کعبه خانه خدا نیست نماد و ماکت خانه او است، خاطرنشان کرد: کعبه را بر الگوی دل انسان ساختهاند و اینکه خداوند میگوید امانت را بر آسمان و زمین عرضه کردم خانه و دربارش است، خدا کاخ پذیرایی و حرم بزرگ خود را به انسان امانت داده و بشر حامل این امانت است و میشود انسان یک بار هم در این حرم وارد نشده باشد.
وقتی انسان الله اکبر میگوید وارد حرم درونی میشود
وی تصریح کرد: این فرد را آتش میزند که انسان حرمدار و متولی حرم الهی باشد ولی یک بارهم سری به آن نکشیده تا ببیند در داخل آن چه خبر است؛ وقتی انسان الله اکبر میگویی وارد حرم درونی خود میشود، خداوند این حرم را قرار داده تا انسان در آن داخل شود و با او نجوا کند و دلیل اینکه برخی افراد نمیتوانند وارد این حرم بشوند این است که جلویش مانع و بند وجود دارد.
آیتالله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: اگر انسان داخل در حرم خداوند نشود در بیرون گرفتار شیطان میشود، اگر داخل حرم شود در امان بوده و گرفتار شیطان نمیشود، حق الناس جلوی انسان را میگیرد و نمیگذارد انسان وارد حرم شود؛ جهاد زمانی از انسان پذیرفته میشود که فرد حدود الهی را حفظ کند، وقتی فرد وارد حرم درونی خود شود نمازش مورد قبول واقع میشود.
وقتی انسان پاک شد خدا جذبش میکند
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه فرد باید چشم، زبان و اعضا بدن خود را کنترل کند، اظهار داشت: مهم این است که انسان اعضا خود را کنترل کند، وقتی جوارح خود را از گناه حفظ کرد از سوی خدا جذب میشود، اسرار نداشته باشید آهنربا جذبتان کند وقتی آهن شدی آهنربا جذبت میکند تلاش کنید آهن خالص بشوید.
وی افزود: خدا قدوس و پاک است و وقتی پاک شدی خدا جذب میکند، حرص داشته باشید پاک شوید چرا که وقتی پاک شدید استاد اخلاق به سراغتان میآید، مصایبی که برای انسان میرسد برای این است که او را پاک کند تا عطر انسانیت فرد بلند شود، رفاه، بیکاری و بیدردی بودن عفونت میآورد، مصیبتها آتشهای هستند که هر جا آمدند میکروبها را میکشند.
انسان امانتدار حرم الهی است
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری انسان را امانتدار حرم خدا دانست و گفت: خانه حقیقی خداوند دل انسان است، وقتی میخواهید وضو بگیرید بگویید من سرایدار خدا هستم، معصیتها سبب میشود انسانی که حامل دربار الهی است این لجنها به او اهانت کند، گناه در شأن دربار نگهدار خدا نیست.
وی ادامه داد: انسانها که دورهای درس اخلاق میروند تا ساخته شوند کار دست خودشان میدهند، استادان اخلاق کسی را که زود اقدام به انتخاب شاگرد میکرد، از پذیرش شاگرد منع کردند و گفتند تو شاگر تربیت نکن تو برای این کار مناسب نیستی.
تقوا زبان سختترین نوع تقوا است
آیتالله حائری شیرازی تقوای زبان را سختترین نوع تقوا خواند و گفت: همه مسائل به این برمیگردد که انسان تقوا داشته باشد، چله نشینی دشوار نیست تقوا دشوار است، تقوای زبان از همه تقواها دشوار است، انسان باید در طوفانها خودش را بگیرد و خود را نمیتوان گرفت مگر آنکه به کم حرفی عادت کرده باشد، هر وقت کمالات به خاطرات آمد بدان شیطانی است، هر وقت انسان کارهای خوبی که انجام داده به یادش بیاید تنزل میکند.
وی در پایان گفت: عادت کنید به درست گفتن و مردانه حرف زدن، چرا انسان به سلیقه مردم خط و مشی سیاسی خود انتخاب کند، یک سخن را باید بگوید هر چند ممکن است اولش سخت باشد ولی با توکل به خدا مسلط میشوید به راست گفتن./993/پ201/ن