۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۶۰۱۳۱
آیت‌الله جوادی آملی:

حجت در شرایط فعلی بر بیشتر مردم تمام است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: روح زنده است و تنها زنده بودن مختص شهدا نیست، اما آنان یستبشرون و فرحین هستند، البته باید توجه داشت این چنین نیست که هر شهادتی بالاتر از هر اعمال صالح باشد، برخی از اعمال صالح از همه شهادت‌ها بالاتر است مانند ضربت امام علی(ع) در روز خندق، روح همه زنده است، اما شهدا نزد خدا روزی می‌خورند اما دیگران حالت‌های خاص خودشان را دارند.
1/ آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه سجده پرداخت و گفت: در جریان معاد برخی گرفتار شبهه علمی نیستند بلکه مبتلا به شهوت عملی هستند، «أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَىٰ قَادِرِینَ عَلَىٰ أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ» خداوند می‌تواند حتی سرانگشتان و خطوط ریز و ظریف آن را بازسازی کند، اینان هیچ شبهه‌ علمی ندارند، انسان می‌خواهد جلویش باز باشد از این رو سؤال و جواب را انکار می‌کند، اگر دلیلی داشت طرح می‌کرد.
وی افزود: در آیه محل بحث آمده است «بَلْ هُم بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ کَافِرُونَ» انسان فوت نمی‌کند، بلکه متوفی می‌شود، فرشته‌ها جان انسان را استیفا می‌کنند، بدن انسان در زمین پراکنده می‌شود و آن را جمع می‌کنند، اگر قیامت را بپذیرند احساس مسؤولیت می‌کنند، هر حرفی را نمی‌زنند و هر کاری را نمی‌کنند، اما می‌خواهند جلویشان باز باشد و هر کاری را انجام دهند.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‌که روح همواره زنده است، بیان داشت: روح زنده است و تنها زنده بودن مختص شهدا نیست، اما آنان یستبشرون و فرحین هستند، البته باید توجه داشت این چنین نیست که هر شهادتی بالاتر از هر اعمال صالح باشد، برخی از اعمال صالح از همه شهادت‌ها بالاتر است مانند ضربت امام علی(ع) در روز خندق، روح همه زنده است، اما شهدا نزد خدا روزی می‌خورند اما دیگران حالت‌های خاص خودشان را دارند.
وی با اشاره به آیه «وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاکِسُو رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ»، ادامه داد: مجرمان در قیامت به صورت‌ها خاص درمی‌آیند، باید بررسی شود که آیا اینان سرافکنده هستند یا وقتی به صورت حیوان در می‌آیند ، ناکس الرأس به طور طبیعی هستند، در آن روز می‌گویند پروردگار می‌بینیم آن‌چه را که قبلا نمی‌دیدیم، و می‌شنویم آن‌چه را که قبلا نمی‌شنیدیم، ما اکنون یقین داریم، این یقین یقین علمی است، در قیامت انسان بعد از مرگ وارد صحنه شریعت و کتاب و نبوت نمی‌شود، بلکه فقط صحنه عمل است.
راست و دروغ گفتن در خواب ثواب ندارد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: آن‌ها می‌گویند «وَاللَّـهِ رَبِّنَا مَا کُنَّا مُشْرِکِینَ» شما عمری را به شرک گذراندید، چگونه می‌گویید ما مشرک نبودیم، آنان عمری را به دروغ گذراندند الان هم دروغ می‌گویند، راست یا دروغ گفتن آنان برایشان ثواب و عقابی ندارد، مانند عالم خواب، انسان دروغ‌گو در عالم خواب نیز دروغ می‌گوید و انسان فحاش در عالم خواب نیز فحاشی می‌کند، در عالم خواب ثواب و عقابی وجود ندارد، انسان اگر در خواب راست گفت ثواب نمی‌برد، اگر دروغ گفت عقاب نمی‌برد، انسان بد دهن و بدکار وقتی در قیامت به دام افتاد دست و پا می‌زند و همان‌طور که در دنیا کار کرده بود در قیامت نیز انجام می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: این همه مراکز دینی و حوزه و مرکز فرهنگی بود این‌ها را نمی‌دیدند، مراکز فساد را می‌دیدند، در قیامت هم نعمت‌های بهشتی را نمی‌بینند، فقط جهنم را می‌بینند، صدای غرش جهنم را از راه دور می‌شنوند، در دنیا مسجد و اهل مسجد، جبهه و اهل جبهه را نمی‌دیدند، در قیامت هم بهشت و انبیا و اولیا را نمی‌بینند، آن‌چه که در دنیا کردند، در آخرت نیز دچار همان خواهند شد، در دنیا بصیر بودند نسبت به کفر و معصیت و کذب در آخرت نیز نسبت به جهنم بصیر هستند و نسبت به بهشت کور هستند.
حجت در شرایط فعلی بر بیشتر مردم تمام است
استاد عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: در آخرت آنان نامحرم را ندیدند و نشنیدند، آنان هرگز صدای جهنم را نمی‌شنوند، آنان اصلا احساس نمی‌کنند صدای جهنم را با این‌که جهنم زفیر و شهیق دارد،  جهنم درک می‌کند، وقتی کافر را از دور می‌بیند، می‌فهمد، از فاصله دور کافر را که می‌بیند نعره می‌زند، اما همین غرشی را که در جهنم است، اولیا احساس نمی‌کنند، همان طور که در دنیا این‌که این قدر مراکز فساد و تبلیغات گناه هستند اولیا احساس نمی‌کردند.
وی اظهار داشت: در صحنه قیامت و قتی که اولین و آخرین جمع شدند در این مراسه افتتاحیه قیامت احدی حق حرف ندارد، «لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَـٰنُ وَقَالَ صَوَابًا» تنها اهل‌بیت(ع) استثنا هستند که مجاز هستند به اذن خداوند شفاعت کنند، در قیامت 50 موقف وجود دارد در برخی از مواقف می‌گوید «لَّا یُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ» یک موقف است که می‌گوید «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ» بازداشت برای سؤال کردن وجود دارد، در قیامت موقف‌های مختلفی وجود دارد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشت: آنان می‌گوید ما را بازگردانید ما ایمان داریم، خیلی‌ها مقصر هستند، اگر کسی حجت الهی به او نرسیده باشد، مسؤول نیست، «إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً» اما اکثری مردم مخصوصا در شرایط کنونی حجت الهی بر آنان کامل می‌شود، یا قبلا ایمان آورده اما عمل صالح نداشته است، جاهل قاصر «مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّـهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُمْ وَإِمَّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ» است، جاهل قاصر مشمول رحمت می‌تواند داشته باشد.
خداوند هدایت را به رایگان نمی‌دهد
وی با اشاره به آیه «وَلَوْ شِئْنَا لَآتَیْنَا کُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا» ادامه داد: اگر بخواهیم قدرت داریم که هدایت هر کسی را به وی عطا کنیم، احتمالاتی در آیه محل بحث وجود دارد، یک این‌که اگر خداوند بخواهد با اضطرار و اجبار هر کسی را مؤمن کند، می‌تواند، به این معنا که اگر بخواهیم با اراده تکوینی قلب هر فردی را مؤمن کنیم، می‌شود اما این با جزا و شریعت هماهنگ نیست، احتمال دیگر این است که اگر بخواهیم هدایت هر کسی را به او عطا می‌کنیم یعنی در او گرایش ایجاد می‌کنیم، البته نسبت به کسی که مقداری از این راه را آمده است، اما درباره کسی که دین و معارف دین را به استهزا بگیرد خداوند هدایت را به رایگان نمی‌دهد، اینان خودشان راه جهنم را انتخاب کردند، احتمال دیگر آن است که خدا می‌فرماید در قیامت اگر بخواهیم این‌ها را به بهشت می‌بریم و احتمال چهارمی هم مطرح شده که آن تحقق نمی‌یابد.
مؤلف کتاب مفاتیح الحیاة اظهار داشت: به دلیل این‌که آنان «بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ کَافِرُونَ» در ادامه فرمود «فَذُوقُوا بِمَا نَسِیتُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَـٰذَا» از نظر عقلی محال است که ذات اقدس اله چیزی را فراموش کند، چون علم او عین ذات است، از نظر نقلی هم محال است، «إِنَّا نَسِینَاکُمْ» به معنای این است که ما شما را ترک کردیم، یعنی این‌که تو همان‌طور که عمدا ترک کردی ما هم لطف نسبت به تو را عمدا ترک می‌کنیم، در آیه دیگر فرمود «قَالَ کَذَٰلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا» اگر کسی واقعا فراموش کند که دچار عذاب نمی‌شود، بلکه این فراموش کردن به معنای این است که عمدا ترک کردن و خدا هم عمدا لطف خود را به آنان نمی‌رساند، به دلیل این‌که سوء فعلی داشتید «وَذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»./914/پ201/ج
ارسال نظرات