۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۶۰۱۶۱

دیده‎بان حقوق بشر حمله نیروی دریایی تایلند به مسلمانان آواره میانماری را محکوم کرد

خبرگزاری رسا ـ سازمان دیده‎بان حقوق بشر در گزارشی، تیراندازی نیروهای دریایی تایلند به سوی مسلمانان آواره میانماری را محکوم کرد.
مسلمانان آواره ميانماري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان دیده‎بان حقوق بشر با انتشار گزارشی در سایت اینترنتی خود، تیراندازی نیروهای دریایی تایلند به سوی مسلمانان آواره میانمار را محکوم کرده و از دولت تایلند خواست که بلافاصله در مورد این حادثه مرگبار تحقیق کند.
 

در گزارش سازمان دیده‎بان حقوق بشر آمده است که ملوانان نیروی دریایی تایلند به سوی یک گروه 20 نفره از مسلمانان آواره میانماری که قصد داشتند با قایق خود را به مالزی برسانند شلیک کرده‎اند و در نتیجه این حادثه حداقل 2 تن از مسلمانان روهینگیا کشته شده‎اند. 


جسد دو تن از کشته‎شدگان این حادثه از دریا بیرون کشیده و به خاک سپرده شد. با این حال، ماهیگیران منطقه می‎گویند که جنازه‎های بیشتری را در آب دیده‎اند.


برد آدامز، مدیر منطقه آسیای سازمان دیده‎بان حقوق بشر گفت: باید از مسلمانان روهینگیا که قصد فرار از میانمار را دارند محافظت کرد، نه این که به سوی آنان شلیک کرد.


وی افزود: دولت تایلند باید به مسلمانان ستمدیده کمک کند، نه این که به زخم آنها نمک بپاشد.


مدیر منطقه آسیای سازمان دیده‎بان حقوق بشر تأکید کرد: تایلند باید بلافاصله اجازه دسترسی به تمامی مسلمانان میانماری که وارد این کشور می‎شوند را برای آژانس پناهندگان سازمان ملل صادر کند تا این آژانس بتواند وضعیت آنان را بررسی کرده و به کسانی که به دنبال پناهندگی هستند، کمک کند.  


دولت میانمار از به رسمیت شناختن مسلمانان روهینگیا به عنوان شهروندان این کشور امتناع می‎کند و اقلیت هشتصد هزار نفری مسلمانان این کشور را مهاجران "غیرقانونی" از کشورهای همسایه مانند بنگلادش می‎داند.

 

به گزارش سازمان ملل، از زمان شدت یافتن خشونت‎های نژادی در ماه ژوئن سال میلادی گذشته، بیش از 100هزار مسلمان روهینگیا از خانه و کاشانه خود آواره شده‎اند؛ مسلمانان میانمار سال‎هاست که در این کشور مورد شکنجه، بی‎توجهی و تبعیض قرار می‎گیرند./990/ب902/د

ارسال نظرات