۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۶۱۱۶۸
یک منتقد سینما:

صرف موضوع دینی و قرآنی داشتن آثار، سینمای دینی محقق نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ فراستی در آیین بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی ضمن تبیین اندیشه های سید مرتضی آوینی در هنر اظهار داشت: تمام این سال‌ها بسیار از سینمای دینی سخن گفته‌ایم اما از سینمای دینی فقط موضوع دینی را فهمیدیم و می پنداریم صرف موضوع دینی و قرانی، سینمای دینی محقق می شود.
راوي آسماني - شهيد سيد مرتضي آويني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسعود فراستی، منتقد سینما در آیین بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی که در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد در تبیین سبک سید مرتضی آوینی در ساخت مستند اظهار داشت: تمام این سال‌ها بسیار از سینمای دینی سخن گفته‌ایم اما از سینمای دینی فقط موضوع دینی را فهمیدیم و می‌پنداریم صرف موضوع دینی و قرآنی، سینمای دینی محقق می‌شود.
این منتقد سینما در تبیین اندیشه‌های هنری سید مرتضی آوینی ابراز داشت: سید مرتضی آوینی از آدم‌هایی است که جبهه را می‌فهمند، هم اهل جبهه هستند و هم دوربین را می‌فهمند.
فراستی با اشاره به این که آوینی در مستندهایش کشتارها را به تصویر نمی‌کشد، عنوان داشت: آن چه که روایت فتح را روایت فتح می‌کند این است که واقعیت نفس الامری را در نظر گرفته و روایت می‌کند و این واقعیت این است که ما در جنگ هم از سرزمین و هم از اعتقاداتمان دفاع کردیم.
وی ادامه داد: آوینی در این روایت، بخشی بر زمین و بخشی بر آسمان نظر دارد و این به این دلیل است که کلید آسمان روی زمین است و سید مرتضی آوینی خوب هر دو را، هم زمین و هم آسمان و هم رابطه بین آنها را به تصویر می‌کشد.
فراستی با بیان این‌که روایت فتح تنها مستند شخصیت پرداز تاریخ سینمای ایران است گفت: روایت فتح ثبت واقعیت جنگ ما و تبلیغ خود اهل جنگ و درون آن است و رو به سوی درون بچه‌های جنگ دارد.
این منتقد سینما یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته آثار آوینی را نوع به تصویر کشیدن مرگ دانست و گفت: تصویری که آوینی از مرگ نشان می‌دهد با آن چه که دیگران پیش و پس از او نشان داده‌اند متفاوت است و این تصویر او به گونه‌ای است که گویی زمان می‌ایستد.
این منتقد سینما با تاکید بر این‌که روایت فتح قطعا مهم‌ترین سند سینمای تاریخ ایران و جنگ ما است اظهار داشت: ما در روایت فتح، نه تنها فرد با هویت می‌بینیم بلکه جمعیت با هویتی هم می‌بینیم که متحد، هم نظر و هم واقعیت‌اند و دوربین آوینی موفق می‌شود که این صحنه‌ها را بدون ادا و اطوار و واقعی ثبت کند.
فراستی با بیان این‌که ما در آثار جنگی یا مظلومیت می‌بینیم یا حماسه که معمولا حماسه نیست بلکه اکشن است عنوان داشت: در آثار سید مرتضی آوینی هم مظلومیت و هم حماسه را با هم می‌بینیم.
وی افزود: پس از این‌که پذیرفتیم جهان بیرون از ما و اثری هم که داریم می‌سازیم بسیار زنده است، یک تلاش بسیار زیادی می‌خواهد تا این را تحقق بخشیم.
این منتقد سینما با تأکید بر این که آوینی در تولید آثار خود مخاطب را لحاظ می‌کرد، عنوان داشت: مورد مهم دیگر به قول سید مرتضی «اهلی کردن تکنیک» است که در این سال‌ها مورد غفلت واقع شده است و صرف موضوع دینی داشتن اثر، سینمای دینی محقق نمی‌شود.
 
فراستی در پایان ابراز داشت: امیدواریم پس از گذشت 20 سال از شهادت سید مرتضی آوینی، مجموعه روایت فتح وارد تئوریزه کردن تفکرات آوینی شود و این میزگرد، خود، تازه شروع یک بحث بود./959/پ202
ارسال نظرات