۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۶۳۷۷۰
استاد حوزه و دانشگاه:

طلاب با نیت پاک دروس طلبگی را آغاز کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که درس خواندن در طلبگی باید از ابتدا با انگیزه و نیت پاکی آغاز شود، گفت: طلاب باید از ابتدای تحصیل در حوزه بدانند که برای چه امری به حوزه آمده و دروس آن را می‌خوانند؛ این راه را باید دید و آمد،‌ نه آن‌که رفت تا هرآنچه پیش آید.
مباحثه

حجت‌الاسلام عزیزالله حیدری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت و شیوه درس خواندن در طلبگی، گفت: دروس حوزوی مربوط به تعالی روح و رشد باطنی انسان،‌ همچنین تفکر و تعقل در علوم معنوی و کسب تقوا است.

وی با بیان این‌که درس خواندن در طلبگی باید از ابتدا با انگیزه و نیت پاکی آغاز شود، افزود: طلاب باید از ابتدای تحصیل در حوزه بدانند که برای چه امری به حوزه آمده و دروس آن را می‌خوانند؛ این راه را باید دید و آمد،‌ نه آن‌که رفت تا هرآنچه پیش آید.

مدیر مسؤول مؤسسه پیام اسلام، اظهار داشت: نیت و هدف پاکی که در درس خواندن طلبگی وجود دارد، رفتارهایی همچون دائم الوضو بودن در تمامی اوقات به‌ویژه هنگام درس آموختن و تدریس، شرکت کردن در دروس بطور منظم و حفظ سنت مباحثه را می‌طلبد که یک طلبه با اخلاص باید به چنین رفتارهایی پایبند باشد.

وی ادامه داد: همچنین طلبه باید غیر از دروس اصلی حوزه، یک سری مطالعات و آگاهی‌های جانبی نیز داشته باشد؛ انس و ارتباط با قرآن، احادیث اهل‌بیت(ع) و دعاهای مأثوره از ایشان، ‌قسمتی از برنامه‌های جنبی اما ضروری طلاب است.

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به ویژگی‌ها و تفاوت‌های مباحثه طلبگی با شیوه‌های دیگر درس خواندن، خاطرنشان کرد: یکی از اساتید بزرگ جامعه شناسی دانشگاه، در کتاب خود، مباحثه طلبگی و مختار بودن در انتخاب استاد را عالی‌ترین نظام‌های درس خواندن و از برتری‌های شیوه درس خواندن در حوزه علمیه نسبت به دانشگاه، می‌خواند.

وی با بیان این‌که دانش‌پژوهان در تمام نظام‌های درسی به صورت فردی و پراکنده عمل می‌کنند، تصریح کرد: طلبه شخصی را برای هم‌مباحثه انتخاب می‌کند که توانمند در درس و خوش عهد و زمان‌سنج در شرکت در مباحثه باشد؛ این امر سبب ورزیدگی غیر قابل توصیف و پیشرفت هرچه بیشتر دو طرف مباحثه می‌شود.

مسؤول واحد پرسش و پاسخ مؤسسه در راه حق با اشاره به فواید مباحثه طلبگی، تأکید کرد: یکی از فواید مباحثه مطالعه دقیق دروس از سوی طلاب است چراکه اشخاص پیش از مباحثه باید درس را مطالعه کرده تا آمادگی لازم را به دست آورند.

وی ابراز داشت: بیان درس و تفهیم مطالب، تمرینی برای صحبت و سخنرانی است و طلبه را بر منطق گفت‌وگو قوی و توانمند می‌کند؛ این امر نیز یکی دیگر از فواید مباحثه دروس است.

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به تأثیر مباحثه در فهم مطالب، خاطرنشان کرد: گفت‌وگو و انتقال مفهومی که در مباحثه وجود دارد، زایمان ذهنی و تولیدات جدید علمی ایجاد می‌کند چراکه هنگام مباحثه، میان ذهن،‌ زبان و توجهات قلبی، نوعی تعامل ایجاد شده تا حرفی بی اساس بیان نشود.

وی با بیان این‌که علت پیشرفت و تنها نماندن بسیاری از بزرگان حوزه، مباحثات دوران طلبگی و دوستی‌ها و ارتباطات آن زمان است، اظهار داشت: مباحثه سبب شناسایی افراد و ارتباط‌های دوستانه میان هم بحثان شده و در روابط و تعاملات انسانی و رفع نیازهای آینده، تأثیر بسیاری دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان ویژگی‌های علمی و اخلاقی یک هم مباحثه شایسته، تصریح کرد: یک هم مباحثه شایسته باید از توانمندی‌های فنی و درسی همچون فراگیری دقیق مطالب هنگام کلاس درس، برخوردار و نسبت به مباحثه وقت شناس و متعهد باشد.

وی در پایان با بیان این‌که انسان دینش را از دوستش گرفته و مجالست با افراد مختلف در اخلاق انسان تأثیرگذار است، گفت: طلبه باید با کسی رفیق شود و کسی را به عنوان هم بحث انتخاب کند که آن شخص زینت وی باشد؛ این امر سبب می‌شود که بر عقل و دین طلبه افزوده شود. /997/ت302/پ

ارسال نظرات