۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵۳
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

زنان ایرانی ویژگی‌های حضرت زهرا را ملاک رفتار خود قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: زنان جامعه ایران ویژگی‌های حضرت زهرا سلام الله علیها را ملاک رفتار خود قرار دهند و بدانند که هر زنی کمترین ویژگی‌های ایشان را داشته باشد، یک زن مسلمان شایسته است.
حضرت زهرا
 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به بیان ویژگی‌های آن حضرت پرداخت و از ملاک‌هایی که زنان جامعه ایران به عنوان یک زن مسلمان باید رعایت کنند، سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کوچک‌ترین دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بین دیگر دختران پیامبر بود، اما ویژگی‌هایی داشت که ایشان را از آن‌ها متمایز می‌کرد، افزود: این چهار بانو از یک پدر و مادر بودند، اما آوازه و عظمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به اندازه‌ای بود که نه تنها برای خود معصومین، بلکه برای همه بشریت الگو شدند.

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی مردم ایران برای میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این‌گونه جشن می‌گیرند و شادی می‌کنند، آن هم در دنیایی که فرهنگ منحط جاهلیت نوین بر دنیا حکم‌فرمایی می‌کند، باید به این سؤال پاسخ داد که مگر این بانو چه داشت که دارای چنین موقعیت بی‌نظیری در طول تاریخ شد.

 وی، تکون و انعقاد نطفه حضرت زهرا سلام الله علیها را نخستین ویژگی‌ بارز آن حضرت عنوان کرد و با اشاره به نقش لقمه حلال در زندگی انسان‌ها، گفت: نطفه حضرت زهرا سلام الله علیها از میوه‌های بهشتی منعقد شد، اینجا نقش لقمه به عنوان مایه تکون و نخستین هسته زندگی، در سرنوشت انسان به خوبی مشخص و معلوم می‌شود.

 ترجیح رضایت خداوند

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها وظایف شخصی و خانوادگی خود را به بهترین شکل انجام دادند، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اگرچه دارای تمایلات شخصی بود، اما رضای خدا را بر همه رضایت‌های زندگی ترجیح می‌داد و آن را بر رضایت خود مقدم می‌داشت.

 وی با اشاره به لوازم‌های ظاهری زندگی و علایق‌های دنیوی مانند طلا و جواهرات که در بین زنان طرفداران فراوانی نیز دارد، گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها از همه دارایی‌ها و زیبایی‌های دنیا بر حذر بود و داشته‌های خود را آن هنگام که احساس کرد باید در راه خدا اهدا کند، صرف مصالح و پیشرفت اسلام کرد.

همسری حضرت علی

این استاد حوزه و دانشگاه، انتخاب امام علی علیه‌السلام به عنوان همسر را از دیگر ویژگی‌های بارز حضرت زهرا سلام الله علیها برشمرد و ابراز کرد: زن در ازدواج نظر دارد و ملاک‌هایی را همچون چهره، اندام و مسائل اقتصادی در نظر می‌گیرد، اما حضرت زهرا سلام الله علیها، امام علی علیه‌السلام را که دارای فضایل علمی، ایمانی و اعتقادی بی‌نظیری بود بر همه چیز برگزید.

 وی افزود: امام علی علیه‌السلام نخستین کسی بود که پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دین اسلام گروید و جانش را در راه اسلام فدا کرد؛ با این ویژگی‌های بی‌نظیر بود که وقتی بحث خواستگاری از حضرت فاطمه سلام الله علیها پیش آمد و پیامبر در نزد دختر گرامی‌شان مطرح کردند، آن حضرت سکوت کرد و ازدواجش را بر مبنای رضایت خداوند متعال قرار داد.

 روش همسر داری

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی از روش همسر داری حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان دیگر ویژگی مطرح ایشان نام برد و گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دختر گرامی‌شان سفارش کرده بودند که وقتی به خانه علی علیه‌السلام می‌روی هیچ‌گاه از ایشان تقاضایی نکن، آنچه در خانه آورد بپذیر و آنچه نیاورد، شکوه نکن.

 رعایت عفاف و حجاب

وی با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب بهترین صفت و امتیاز برای یک زن است، عفت و حجاب از دیگر ویژگی‌های فاطمه زهرا سلام الله علیها برشمرد و تصریح کرد: وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این سؤال را مطرح کردند که برتری یک زن در چیست، فاطمه زهرا سلام الله علیها پاسخ دادند که مهم‌ترین امتیاز و برتری برای یک زن آن است که هیچ نامحرمی او را نبیند و او هم با هیچ نامحرمی در تماس نباشد.

 تربیت فرزندان

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، نقش حضرت زهرا سلام الله علیها را در تربیت اولاد و فرزند پروری بی‌بدیل دانست و تصریح کرد: فرزندان آن حضرت افرادی جهان شمول بودند که این چنین جهان را به خود مشغول کردند، نمونه آن‌ها حضرت زینب سلام الله علیها بود که پس از واقعه عاشورا، دین رسول اکرم صلی الله علیه و آله را مدیریت و دشمنان سفاکی چون بنی‌امیه را خار و ذلیل کرد.

 عمر خود را صرف بازی‌های ظاهری نکنید

وی از زنان جامعه ایران خواست که عمر خود را صرف بازی‌های دنیایی نکنند، از عمر کوتاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درس بگیرند، لحظات زندگی خود را از امروز با لحظه‌های کوتاه زندگی آن حضرت تطبیق دهند و بدانند که هر زنی کمترین ویژگی‌های ایشان را داشته باشد، یک زن مسلمان شایسته است. /920/ت301/ن

ارسال نظرات