تفسیر رنگ در قرآن و تطبیق آن با نگارههای معراج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اشرف السادات موسوی لر، استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه الزهرا، پیش از ظهر پنجشنبه در همایش ملی قرآن کریم و هنر که در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در همایشهای مختلف صحبت از نام قرآن میآید اما باید توجه داشت که ما با قرآن به خوبی برخورد نکردهایم.
وی با بیان اینکه هنر قرآنی نیازمند داشتن انس بیشتر با قرآن است، افزود: قرآن کریم اکنون در میان مردم یا در تاقچهها خاک میخورد و بدون استفاده مانده است یا در قبرستانها بر سر خاک عزیزان تلاوت میشود.
استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه کمتر افرادی یافت میشوند که درباره قرآن تفکر کنند، اظهار کرد: گاه نوع برخوردی با افراد میشود که افراد فکر میکنند قرآن برای افراد خاصی نازل شده است.
وی موضوع مقاله خود را تفسیر رنگ در قرآن کریم و تطبیق آن با نگارههای معراج خواند و گفت: در این مقاله تأویل خلقت اعجابانگیز و شگفتآور رنگها در قرآن، به تحلیل رنگ نگارههای اولین معراجنامهها مانند جامعالتواریخ، احمد موسی، میرحیدری پرداخته شده است.
موسوی لر ابراز کرد: در این مقاله با ارائه روش تفسیر رنگ در قرآن کریم، تبیین و انعکاس مفاهیم نهفته در آیات کلامالله مجید در نگارههای دوره ایلخانی و تیموری است که موضوع آنها تصویرسازی معراج پیامبر اسلام(ص) است.
وی ادامه داد: این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و تجزیه و تحلیل کیفی انجام گرفته است، کل جامعه آماری 79 نمونه است که از میان آنها هفت نمونه گزینش شدهاند.
استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه الزهرا بیان کرد: یافتههای تحقیق نشان میدهد که فروغ و تجلی رنگها و شیوه رنگآمیزی در نخستین نگارهها با موضوع پیامبر اکرم(ص) در دوران ایلخانی و تیموری تحت تإثیر معارف حاصل از تفسیر انوار رنگین آیات قرآن کریم بوده است.
وی با اشاره به اینکه این تأثیرپذیری در نگارهها در رنگهای مختلف نگارههای ایرانی دوره اسلامی متجلی شده است، ابراز کرد: نگارههای ایرانی دوره ایلخانی و تیموری و رمز و راز رنگهای این آثار تحت تإثیر تجلی آیات الهی و نمادی از رنگهای قرآنی است./914/پ202/ی