۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۶۵۵۱۵
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

تعطیلی برای طلبه معنا ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر تلاش طلاب در جهت کسب علم دین، گفت: قدر درس‌های فقه، اصول و غیره که در حوزه تحصیل می‌کنید را بدانید، طلبه باید حتی در روزهای که مردم در حال استراحت و تعطیلی هستند به تحصیل خود بپردازد.
جلسه درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن قاروبی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم عصر دیروز، هفدهم اردیبهشت ماه در درس اخلاق مدرسه رضویه قم که با حضور طلاب و فضلا برگزار شد با اشاره به روایتی از کتاب بحار‌الانوار، گفت: در روایتی با این مضمون آمده «فرد مقید به علم و عمل کننده به آن ضعیف و نحیف می‌شود».

وی ادامه داد: کسی که عالم باشد در اثر عمل کردن به علم لاغر می‌شود؛ همچنین عاقل فردی است که برای دنیا و برای‌ آخرت خود کار می‌کند، برای نمونه در این دنیا نیازهای خانواده‌ای خود را تأمین می‌کند و برای آخرت نیز از ثروت خود برای تهیه توشه آخرت استفاده می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی گفت: طلبه قبل از این‌که لباس مقدس روحانیت را بپوشد از یک شخصیتی برخوردار است، بعد از لباس نیز دارای شخصیت متفاوت است؛ طلاب باید هر شهری که می‌روند آداب و ذی‌طلبگی را حفظ کنند تا مردم را جذب کنند.

وی خطاب به طلاب افزود: طلابی که به شهرستان‌ها می‌روند در رعایت آداب و ذی‌طلبگی باید دقت زیادی داشته باشند، نباید روحانی مانند عوام هر جا برود، برای نمونه خوب نیست روحانی کنار درب ساندویچی بایستد و ساندویج بخورد، در هر مجلسی نیز نباید شرکت کند.

حجت‌الاسلام قاروبی با اشاره به این‌که برخی افراد نسبت به سخنان روحانیان دقت زیادی دارند، خاطرنشان کرد: روحانی می‌توان کاری کند که کمتر حرف بزنند، روحانی ذی‌اش این نیست که ساعت مچی بر دست داشته باشد حرام نیست ولی مناسب هم نیست.

وی تصریح کرد: همچنین روحانی نباید موهایش را به قدری زیاد کند که وقتی عمامه خود را در می‌آورد موهایش پریشان باشد، روحانی باید از مواضع تهمت دوری کند، جایی نروید که شما را متهم کنند، با طلبه‌ای که در درس تلاش نمی‌کند رفاقت نکند.

تعطیلی برای طلبه معنا ندارد

این استاد اخلاق حوزه‌ علمیه قم با بیان روایتی، روزهای زندگی افراد را به سه قسمت تقسیم کرد و بیان داشت: روزهای زندگی انسان به گذشته‌، ‌حال و آینده تقسیم می‌شود که روز گذشته قابل برگشت نیست و روز آینده نیز هنوز نیامده است.

وی بیان داشت: روزی در زندگی افراد مهم است که ظرف زمان حاضر بوده و مردم در آن حضور داشته باشند، این روزها را باید غنیمت شمرد و از آن نهایت بهره را برد، مانند این‌که طلاب در جلسه درس اخلاق حضور داشته و از آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام قاروبی با تأکید بر تلاش طلاب در جهت کسب علم دین، گفت: قدر درس‌های فقه، اصول و غیره که در حوزه تحصیل می‌کنید را بدانید، طلبه باید حتی در روزهای که مردم در حال استراحت و تعطیلی هستند به تحصیل خود بپردازد.

وی افزود: نباید انسان عمر خود را در جهت کسب علمی که در قیامت و آخرت به نفع او نیست صرف کند، فرد باید برای رضای خدا درس بخواند و متأسفانه برخی از افراد برای فرار از خدمت سربازی و یا به خیال این‌که در طلبگی پول است طلبه می‌شوند؛ قبول اعمال انسان‌ها بستگی به نیت‌ آن‌ها دارد و اگر این نیت مادی باشد فرد به جایی نمی‌رسد.

تفسیر قرآن باید از سوی معصوم صورت بگیرد

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم، طلاب را به صبر و بردباری دعوت کرد و خاطرنشان کرد: در روایتی ‌آمده کسی که سه صفت در او نباشد ایمانش شکوفه نمی‌کند، انسان باید بردبار باشدو ورع و سازگاری با مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: نادانی نادان را باید با بردباری رفع کرد، این‌گونه نیست که انسان هر سخنی را جواب بدهد، قرآن می‌فرماید «مؤمنان در زمین با تواضع راه می‌روند»، انسان نباید در زمین به قلدری و پهلوانی راه برود بلکه باید همیشه برای مردم دعا و طلب خیر کند.

حجت‌الاسلام قاروبی با اشاره به این‌که ورع از تقوا بالاتر است، اظهار داشت: تقوا یعنی ترک محرمات و انجام واجبات، ولی ورع به معنا این است که فرد حتی فکر گناه را نیز در ذهن خود نداشته باشد؛ انسان باید ورع داشته و به دنبال حرام نباشد، با مردم سازگاری داشته و نباید ایمان او به گونه‌ای باشد که سبب تنفر مردم از او بشود.

حجت‌الاسلام قاروبی با بیان روایتی از پیامبر(ص) درباره فضایل امیرمؤمنان(ع) گفت: اهل‌بیت(ع) معلم قرآن هستند و این‌گونه نیست که بتوان گفت قرآن برای ما کافی است، چرا که در قرآن کریم آیات متشابه و محکمه وجود دارد، آیات محکمه مشخص است ولی آیات متشابه را باید ائمه(ع) برای ما مشخص کنند./993/پ202/ن

ارسال نظرات