گزارش یک کارگاه علمی؛
نظامها و مدلهای برنامهریزی آموزشی در انگلستان
خبرگزاری رسا ـ کارگاه علمی بررسی نظامها و مدلهای برنامهریزی آموزشی در انگلستان از دیدگاه کالج اسلامی لندن با حضور استادان و مدیران گروههای علمی جامعةالمصطفی العالمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش از ظهر پنجشنبه 19 اردیبهشتماه، کارگاهی علمی تخصصی ویژه مدیران و اعضای گروههای علمی جامعةالمصطفی در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برپا شد که هدفی را در خود نهفته داشت؛ بررسی نظامها و مدلهای برنامهریزی آموزشی در انگلستان از دیدگاه کالج اسلامی لندن عنوان این کارگاه علمی بود که از سوی ادارهکل گسترش و برنامهریزی آموزشی معاونت آموزش جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.
حجتالاسلام محمدجعفر علمی، معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه، از نخستین افرادی بود که در این کارگاه علمی حضور یافت و البته در سخنانی به اهداف برگزاری آن نیز اشاره کرد؛ وی هدف برپایی این کارگاه را آشنایی اساتید و مدیران المصطفی با برنامهریزی آموزشی کشورهای جهان عنوان کرد و با بیان اینکه جامعةالمصطفی یک نهاد آموزشی بینالمللی است، آشنایی دستاندرکاران آموزشی آن را با مدلها و نظامهای آموزشی کشورهای مختلف و استفاده از فضاهای آموزشی کشورهای جهان را در نظام آموزشی المصطفی ضروری دانست.
مدیرکل گسترش و برنامهریزی آموزشی جامعةالمصطفی از دیگر سخنرانهای این مراسم بود که به تبیین اهمیت و ضرورت برپایی این کارگاه علمی پرداخت و با بیان اینکه برنامهریزی درسی به عنوان یکی از شاخههای علوم تربیتی با انگیزه مهندسی تعلیم و تربیت شکل گرفته است، گفت: نخستین پدیدآورندگان این رشته علمی و صاحبنظرانی که برای تعیین ماهیت رشته تعلیم و تربیت و برنامهریزی درسی در جهان علم تلاش کردند، در برابر این سؤال اساسی قرار داشتند که مجموعه اقدامات و فعالیتهای تعلیم و تربیت برای تحقق یادگیری مؤثر و مفید با چه ضوابط و سازوکارهایی انتخاب و ساماندهی شود.
حجتالاسلام سیدعباس هاشمی با بیان اینکه تفاوت ضریفی بین برنامهریزی درسی و آموزشی وجود دارد، اظهار کرد: برنامهریزی درسی رکن اصلی و محور اساسی برنامهریزی آموزشی است، اما در برنامهریزی آموزشی کلیه ابعاد و ارقام فرایند تعلیم و تربیت مانند ماده درسی، طلبه یا دانشپژوه، استاد، فضا و تکنولوژی درسی مورد بررسی قرار میگیرد اما در بین همه این ارکان آن رکن اساسی برنامه درسی است.
وی در بخشی از سخنان خود برنامهریزی درسی را به محتوای رسمی و غیررسمی و آموزشهای آشکار و پنهانی که طی آن یک طلبه، دانش لازم را کسب میکند، مهارتهایی را فرا میگیرد و ارزشها و گرایشهایی را در خود یا تغییر میدهد و یا آن را ارتقا میبخشد، تعریف کرد و با اشاره به شعار راهبردی جامعةالمصطفی العالمیه «تحقق هر گروه یک مدرسه»، گفت: باید با تلاش بیشتر، همه ارکان المصطفی دست به دست هم دهند تا این شعار محقق شود که تحقق این شعار در حوزه برنامهریزی درسی اگر با راهنمایی صاحبنظران و اساتید و اهتمام مدیران و اعضای گروه علمی همراه شود، چندان دور از ذهن نیست.
مهمترین بخش این کارگاه علمی، بررسی نظامها و مدلهای برنامهریزی آموزشی در کشور انگلستان با حضور محمد اسماعیل مصباح، معاون آموزشی کالج اسلامی لندن بود که وی با بیان اینکه در سیستم آموزشی کشور انگلستان بر خلاف کشور ایران، مخالف امتحان گرفتن هستند و دانشآموزان تا سن 16 سالگی هیچ امتحانی ندارند، گفت: در نظام آموزشی انگلستان با سن جلو میروند، کتاب درسی هم در این کشور وجود ندارد، در این سیستم برای ارزیابی آموزشی دانشآموزان و دانشجویان، سطح درس مورد نظر است.
وی با یادآوری این نکته که دانشجویان در انگلستان میتوانند پیش از اتمام یک مقطع تحصیلی در یک دانشگاه با دارا بودن یک سطح، سطوح دیگر را در دیگر دانشگاهها بخوانند؛ یعنی ممکن است دانشجویی سطح 4 (سال اول دوره کارشناسی) را در کالج اسلامی و سطوح 5 و 6 (سال دوم و سوم کارشناسی) را در دانشگاه دیگری بخواند به بررسی نظامها و مدلهای برنامهریزی آموزشی در این کشور پرداخت و افزود: در دانشگاههای انگلیس، سطوح علمی در مراکز آموزشی، اعم از مدارس ابتدایی، متوسطه، پیش دانشگاهی (A Level) و مدارج دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، افزون بر تقسیم بندی براساس مدارک رایج دنیا، (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، براساس سطوح عددی «A Level (سطح 3)، B.A. سال اول (سطح 4)، B.A. سال دوم (سطح 5)، B.A. سال سوم (سطح 6)، M.A. (سطح 7) و PhD (سطوح 8، 9 و 10)»، تعریف میشوند.
معاون آموزش کالج اسلامی لندن ادامه داد: کلیه مدارک خارجی نیز پایه سطوح فوق ارزشیابی و سطحبندی میشوند. نکته قابل توجه این است که دانشجویان میتوانند پیش از اتمام یک مقطع تحصیلی در یک دانشگاه، با دارا بودن یک سطح، سطوح دیگر را در دیگر دانشگاهها بخوانند. به عنون مثال، ممکن است دانشجویی سطح 4 (سال اول دوره کارشناسی) را در کالج اسلامی و سطوح 5 و 6 (سال دوم و سوم کارشناسی) را در دانشگاه دیگری بخواند. برای تغییر محصل تحصیل، دو کار باید انجام شود: یکم اینکه دانشگاه مبدأ و دانشگاه مقصد با انتقال دانشجو موافقت کنند؛ و دوم اینکه دروس اصلی (Core modules) رشته مقصد در دانشگاه مقصد خوانده شود. بنابراین انتقال از هر رشتهای به رشته دیگر امکانپذیر است و دانشجو چنانچه در دروس اصلی رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد مبدأ نخوانده باشد، باید آنها را در دانشگاه مقصد بخواند.
نظام آموزشی در انگلستان
وی در ادامه به بررسی نظام آموزشی در کشور انگلستان پرداخت و گفت: در نظام آموزشی بریتانیا ارزیابیها و نمرههای پایان ترم سال اول ابتدایی تا سال 11 دبیرستان تأثیری در ورود به دانشگاه ندارد. اما نمرههای سالهای 12 و 13 که A Level نامیده میشوند، تعیین کننده اصلی در قبولی و عدم قبولی داوطلبان ورود به دانشگاهها هستند. بنابراین لازم است توضیحات بیشتری درباره A Level ارائه شود.
همانند دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد، برای برگزار کردن دورههای A Level هم شرایطی وجود دارد که کالج اسلامی لندن مجوز برگزاری آن را در همه موضوعات درسی دارا میباشد. اعطای مجوز رسمی و همچنین آزمونهای جامع A Level از سوی سازمانهای AQA, OCR و EDEXCEL صورت میپذیرد.
A Level مشتمل بر دو سال تحصیلی است که سال اول آن A2 و سال دوم آن AS نامیده میشود. در این دو سال دانشآموزان بسته به علاقهمندیهای خود و بسته به اینکه چه رشتهای را در دانشگاه میخواهند بخوانند، میتوانند عناوین و موضوعات مختلف درسی را انتخاب کرده و آنها را بخوانند. این عنوانهای درسی در حدود 40 تا 50 عنوان هستند که از مهمترین و محبوبترین آنها میتوان به ریاضی، فیزیک، انگلیسی و زیست اشاره کرد؛ یکی از این موضوعات هم تعلیمات دینی است.
عنوانهای درسی در A Level از بخشهای مختلفی با عنوان Unit تشکیل میشود. به سبب پیش نیاز داشتن برخی ازUnit ها در اکثر دروسA Level ، امکان گذراندن دوره در ظرف یک سال منتفی میشود.
برای ورود به رشتههای مختلف دانشگاهی باید دید که هر دانشگاه برای رشتههای خود چه درسهایی از A Level را با چه نمرههایی مطالبه میکند. ممکن است برخی از دروس A Level برای برخی از رشتههای دانشگاهی پیش نیاز قلمداد شود. برای مثال، درس زیستشناسی در A Level پیش نیاز ورود به دوره کارشناسی پزشکی است.
دانشگاههای معتبر برای پذیرش دانشجویان جدید، بین 3 تا 4 درس در A Level از متقاضیان درخواست میکنند، از اینرو دآنشاموزان هم بیشتر در آزمون 3 تا 5 درس در A Level شرکت میکنند.
پیش از ورود به دوره A Level دانشاموزان باید دوره GCSE را با موفقیت سپری کنند. دوره GCSE در واقع به سالهای تحصیلی 11 و 12 در بریتانیا اطلاق میشود. بیشتر دانشآموزان 8 ماده درسی را در GCSE میخوانند؛ اما مدارس بریتانیا برای ورود به دوره A Level فقط به پنج ماده درسی در GCSE نیاز دارند. یکی از مواد درسی در GCSE آشنایی با یکی از زبانهای غیرانگلیسی است، از اینرو بسیاری از مسلمانان زبان فارسی یا عربی را به عنوان یکی از مواد درسی GCSE انتخاب کرده و در آزمون آن شرکت میکنند. نمره فارسی و عربی معیار خوبی برای تشخیص سطح عربی و فارسی متقاضیان ورود به کالج اسلامی است.
روش تحصیل در کشور انگلستان
در نظام آموزش عالی بریتانیا، متقضایان ورود به رشتههای دانشگاهی در مقطع کارشناسی از طریق سایت www.ucas.ac.ukو برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق سایتwww.ukpass.ac.ukاقدام به پذیرش میکنند. در حقیقت، سیستم UCAS و UKPASS مانند سازمان سنجش ایران عمل میکند. تمامی دانشگاههایی که مدرک معتبر بریتانیا را به فارغالتحصیلان اعطا میکنند در این سیستم عضو هستند. فرایند عضویت در این سیستم شرایط بسیاری دارد و حدود دو تا سه سال زمان نیاز دارد؛ بدین سبب، هر دانشگاهی نمیتواند عضو UCAS و UKPASS از یک دانشگاه واسط که صلاحیت اعطا دانشنامه رسمی به فارغ التحصیلان را دارا است استفاده میکند و با دانشگاه میدلسکس قرارداد همکاری دارد. بدین ترتیب با استفاده از این دانشگاه واسط، کالج اسلامی عضو UCAS و UKPASS است.
متقاضیان تحصیل در دانشگاههای انگلیس پس از مراجعه به سایت UCAS یاUKPASS ، رشتههای مورد علاقه خود را جستجو کرده و با دانشگاهها و مراکز آموزشی برگزار کننده رشتههای دلخواه، شرایط پذیرش و نیز هزینههای تحصیل آشنا میشوند. سپس فرم مفصلی را پر کرده و دو تأییدیه (Referee) از دو فرد آکادمیک معتبر به فرم ضمیمه میکنند. هر متقاضی میتواند در این فرم چند دانشگاه را برای تحصیل در یک رشته انتخاب کند. فرم ثبتنام، فرم متحدالشکل است و برای تقاضا در کلیه رشتههای دانشگاهی بریتانیا به کار گرفتته میشود. در این فرم ثبتنام کلیه مدارک و سوابق آموزشی و پژوهشی متقاضی ثبت شده و بررسی صحت و سقم مدارک برعهده UCAS و UKPASS است.
فرم تقاضای تحصیل پس از ثبت توسط متقاضی، از طریق سیستم به دانشگاههای درخواست شده ارسال میشود. مسؤولان آموزشی دانشگاه با ورود به سیستم میتوانند متقاضیان تحصیل در رشتههای خود را مشاهده کنند. آنها همچنین میبینند که فرد متقاضی افزون بر دانشگاه خود، چند دانشگاه دیگر را برای تحصیل در این رشته انتخاب کرده است؛ اما برای جلوگیری از هرگونه مداخله در فرایند پذیرش صرفا تعداد دانشگاههای درخواست شده از سوی متقاضی را مشاهده میکنند، نه نام و مشخصات آنها را.
در مرحله پایانی، فرم تقاضا توسط مسؤولان آموزشی دانشگاه بررسی شده و پس از بررسی صلاحیتهای متقاضی، قبولی یا عدم قبولی وی در سیستم UCAS یا UKPASS ثبت میشود. در صورت قبولی متقاضی به مصاحبه علمی دعوت شده و پس از قبولی در آن مطابق با مقررات دانشگاه، تحصیل را آغاز میکند. پس از اعلام نتیجه نهایی دانشگاهها میتوانند اسامی دانشگاههای انتخاب شده توسط متقاضی را برای هر رشته مشاهده کنند.
جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
در جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد، رشته، سطح رشته و نمرههای دانشجو در سطح کارشناسی مهمتر از خود دانشگاه ها قبلی قلمداد میشود. نمرههای دانشجویی در بریتانیا بر این اساس ارزشیابی و سطحبندی میشود که در سطح 1 میانگین نمرههای 50 درصد دروس گذرانده شده باید بالاتر از 70 (70 تا 100) باشد؛ در سطح 1٫2 میانگین نمرههای 50 درصد دروس گذارنده شده بالاتر از 60 باشد و در سطح 2٫2 میانگین نمرههای 50 درصد دروس گذرانده شده بالاتر از 50 باشد.
معیار پذیرش در کالج اسلامی سطح 1٫2 است. افزون بر آن رشته کارشناسی خوانده شده از سوی دانشجو باید نزدیک به رشته کارشناسی ارشد باشد. در سیستم ارزشیابی بریتانیا اخذ نمره بالاتر از 70 دشوار است، به گونهای که تنها حدود 10 درصد از دانشجویان میتوانند بالاتر از 70 اخذ کنند. در صورتی که دانشجو بالاتر از 70 اخذ کند، برای اطمینان بیشتر برگه امتحانی وی به مصحح سوم خارج از دانشگاه دانشجو ارجاع داده میشود. در حقیقت، هر برگه توسط دو مصحح در خود کالج تصحیح میشود و در صورتی که نمرهای بالاتر از 70 یا کمتر از 40 باشد به مصحح سوم که خارج از کالج است، ارجاع داده میشود.
در سطح کارشناسی مصحح دوم نمرههای مصحح اول را نیز در اختیار دارد ولی در سطح کارشناسی ارشد معمولا از آنها بیاطلاع است. هر استادی که در کالج اسلامی یا مراکز دیگر مشغول به تدریس میشود، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. ارزیابی اساتید، از طریق دانشجویان، مدیر گروه، ارزیاب خارج از کالج و نماینده دانشگاه میدلسکس انجام میشود. مدیر گروه به صورت حضوری در کلاس تدریس استاد جدید حاضر شده و تدریس استاد را براساس معیارهای موجود در فرمهای مربوطه، ارزیابی میکند. ارزیابی اساتید درباره سایر اساتید به صورت تصادفی انجام میشود. دانشگاه میدلسکس هم میتواند هر ترم نمایندهای فرستاده و فرایند آموزش را ارزیابی کند.
ارزیابی دانشجویان از اساتید به این شیوه است که پس از پایان یافتن ترم آموزشی، جلسه Board of Study برای هر رشته تشکیل میشود. در این جلسه، مدیر آموزش، تمامی اساتید رشته، مدیر رشته و نماینده دانشجویان از هر درسی شرکت میکنند و ارزیابی خود را نسبت به کلاسهای برگزار شده اعلام میکنند. البته ارزیابی دانشجویان از طریق اینترنت و تکمیل فرم ارزیابی برای هر کدام از عنوانهای درسی در پایان ترم درسی اجباری است.
برای هر دوره (رشته) یک ارزیاب بیرونی (External) تعیین شده است که لزوما باید خارج از کالج و غیرمرتبط با کالج و عضو هیأت علمی یک دانشگاه معتبر باشد. همچنین ناظرهای بیرونی برای دورههای مختلف باید از دانشگاههای مختلف باشند نه از یک دانشگاه. شیوه کار ناظر بیرونی به این صورت است که افزون بر دسترسی به سامانه آموزش سایت کالج و ارزیابی اینترنتی فرایند آموزشی، شیوه تدریس اساتید، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، تحقیقات و ارائههای درسی، برگههای امتحانی و مقالات پایان ترم را به صورت ا نتخاب تصادفی ارزیابی میکند. البته چنانچه نمره دانشجویی در آزمون یا تحقیق درسی بالاتر از 70 و یا کمتر از 40 باشد، به صورت تصادفی عمل نکرده و آنها را جداگانه مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت ارزیاب خارجی نتیجه نهایی را به دانشگاه میدلسکس گزارش میکند.
در جلسه Board of Study گزارش تهیه شده توسط ارزیاب بیرونی نیز مطرح شده و بازخورد اعضای جلسه به ناظر ارسال میشود. در جلسه Board of Study همه مسائل کلاسها و واحدهای درسی، حتی آموزشهای غیرحضوری، به صورت جداگانه بررسی میشود.
ارزیاب نهایی پیشرفت فرایند آموزشی نهادها و مراکز آموزشی بریتانیا که در نهایت کیفیت آموزشی کلیه دانشگاهها را به عنوان مرجع بالاتر ارزیابی و منتشر میکند. در سایتQAA به نشانی اینترنتی www.qaa.ac.uk گزارشهای مفصل و پیوستهای از کیفیت آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزشی مختلف در اختیار همه بازدیدکنندگان قرار داده است.
در سیستم انگلیسی، دوره کارشناسی ارشد متشکل از 180 credit است و تطبیق این واحدها با واحدهای درسی ایران، به سبب تفاوت در تعریف و کم و کیف واحدها عملا ناممکن است ولی تقریبا هر credit پنج واحد است. در سیستم انگلیسی، در هر عنوان درسی دارای10 credit یا20 credit است به جای 2 یا 4 واحد اما برای درسی که 10 credit، دارد 20 ساعت جلسه آموزشی تشکیل میشود و 80 ساعت به تحقیق درباره درس اختصاص داده شده است و از طرفی در یک عنوان درسی دارای 20 credit، افزون بر 40 ساعت آموزش، دانشجو موظف است تا به میزان 160 ساعت به تحقیق آموزشی درباره درس اختصاص دهد. به عبارت دیگر وزن پژوهشی در کارشناسی ارشد 80 درصد و وزن آموزشی 20 درصد میباشد؛ و به این ترتیب عمده وقت دانشجو به مطالعه و تحقیق سپری میشود. افزون بر این، این 40 ساعت، در حقیقت زمان راهنمایی تحقیق و پژوهش (contact time) برای دانشپژوهان است نه صرفا کلاس آموزشی.
بنابراین دانشجویان میتوانند 40 ساعت آموزشی را به صورت غیرحضوری بخوانند و صرفا در امتحان نهایی درس شرکت کنند. به طور کلی دانشجو محوری در همه مقاطع تحصیلی به ویژه مقاطع ارشد و دکتری که تحقیق محور است، حاکم میباشد.
نکته نهایی اینکه دورههای ارشد در بریتانیا به دو صورت قابل اجرا است: یکم آموزشی ـ پژوهشی است مثل دورههایی کالج اسلامی که 120 credit به آموزش و 60 credit به پایان نامه اختصاص دارد (تقریبا 12 واحد). دوم صرفا پژوهشی است که کل 180 credit به نوشتن پایاننامه اختصاص دارد.
تعریف پیشنیاز، اقدام جدید کالج اسلامی لندن
یکی از اقدامات اخیر کالج اسلامی تعریف پیشنیاز جدیدی برای ورود به رشتههای کارشناسی یا کارشناسی ارشد مطالعات اسلامی است. متقاضیان ورود به رشته کارشناسی باید دوره یکساله آموزش زبان عربی و قرآن (Quranic Arabic) را با موفقیت سپری کنند. این دوره که از نوع دورههای Foundation در A level است، برابر با 3 موضوع درسی در A level است. از جمله مزایای این دوره این است که بنیه علمی دانشپژوهان در ادبیات عربی تقویت میشود و نیازی نیست که در دوره کارشناسی نصف دوره را به آموزش ادبیات عربی و قرآن اختصاص دهند. همچنین دانشپژوهان میتوانند پس از گذراندن این دوره به دانشگاههای دیگر مراجعه کرده و رشتههای دلخواه خود را در آنها بخوانند، زیرا دیگر دانشگاهها این دوره را به عنوان سه موضوع A level میپذیرند.
مشابه این متقاضیان ورود به رشته کارشناسی ارشد باید دوره مقدماتی مطالعات اسلامی را با موفقیت سپری کنند. این دوره که از نوع دورههای Foundation در ارشد است، برابر با 40 credit (تقریبا 8 واحد) موضوع درسی در کارشناسی است. از جمله مزایای این دوره آن است که بنیه علمی دانشپژوهان در زمینه های اسلامی تقویت میشود، و دانشپژوهان میتوانند پس از گذراندن این دوره به دانشگاههای دیگر مراجعه کرده و رشتههای دلخواه خود را در آنها بخوانند.
بخش دوم این کارگاه علمی که از بخشهای عملی آن به شمار میرفت، بررسی نظامها و مدلهای برنامهریزی آموزشی در انگلستان به همراه ارائه تمرین به پژوهشگران و مدیران گروههای علمی المصطفی از سوی معاون آموزش کالج اسلامی لندن در دو بخش شناسه عنوان درسی و شناسه دورههای درسی بود که در ادامه این گزارش، صرفا به عنوانهای ارائه شده اکتفا میشود.
شناسه عنوان درسی
در سیستم کالج اسلامی که مطابق با استانداردهای آموزش عالی بریتانیا است، هر عنوان درسی باید دارای شناسه و چارچوب مشخصی در دفترچه راهنمای رشته باشد. شناسه هر واحد درسی شامل کد درس که براساس استاندارد خاصی تعریف میشود و معمولا نوع واحد (الزامی یا اختیاری) به صورت داخل پرانتز در مقابل کد درس ذکر میشود؛ عنوان درس؛ تعداد واحد که در بریتانیا با نظام درسی واحدی ایران متفاوت است؛ مدیر درس که لزوما ارائه دهنده درس نیست، اما هر درسی باید یک مدیر و پشتوانه علمی داشته باشد؛ پیشنیاز؛ اهداف که باید به صورت عینی و جملههای خبری نوشته شود و سرفصلها که این قسمت از شناسه کاملا مشابه با سرفصلهای دروس در دانشگاههای ایران است، میشود.
از دیگر شناسه عنوان درسی میتوان به این موارد اشاره کرد: نتایج آموزشی که این قسمت شاید مشابه با اهداف آموزشی عینی در سرفصلهای ایران باشد، در دو قسمت نتایج شناختی و نتایج مهارتی نگاشته شده و برای هر کدام چند نتیجه شناختی و مهارتی ذکر میشود، کدهایی که به شکل حروف و اعداد در مقابل نتایج آموزشی درج میشود باید با اهداف عینی دوره که در نقشه هر رشته تعریف شده، همخوان باشد؛ استراتژی ارزیابی یاددهی و یادگیری که در این قسمت ضمن اشاره کوتاه به راهبردهای ارزیابی درس، این راهبردها در دو محور (formative) و (Summative) ذکر میشود، برای انجام ارزشیابی Summative باید چند نمونه ارزشیابی Formative وجود داشته باشد؛ توزیع نمرات ارزشیابی که در این قسمت مشخص میشود هر کدام از مؤلفههای ارزشیابی، به عنوان مثال امتحان کتبی، شفاهی، ارائه درسی، تحقیق کلاسی، چند درصد از نمره را به خود اختصاص میدهد؛ منابع اصلی که در این بخش امتحان هر درس براساس منابع اصلی انجام میشود و اعتبار دوره هم بر همین اساس ارزیابی میشود و در پایان منابع پیشنهادی که افزون بر منابع اصلی، برای مطالعه بیشتر دانشجویان پیشنهاد میشود.
شناسه دورههای درسی
در سیستم آموزش عالی بریتانیا، هر دوره درسی باید دارای شناسه و چارچوب مشخصی در دفترچه راهنمای رشته باشد که شامل شناسه واحدهای درسی همراه با مشخصات کلی، جدول عنوانها، سرفصلها و نقشه تحصیلی میباشد. نام دوره، دانشگاه صادرکننده مدرک، دانشکده ارائه کننده دوره، اعتبار دوره، عنوان و سطح دوره، سال تحصیلی، زبان تدریس، روش تدریس (حضوری یا غیرحضوری)، مخاطبان دوره و شرایط پذیرش، اهداف دوره و نتایج آموزشی، روش برگزاری دوره، نقشه تحصیلی، اساس استراتژی ارزیابی یاددهی و یادگیری، کارورزی در دوره، نقش و تواناییهای دوره برای آمادگی کاریابی پس از دوره، کد دوره، گروه ارزیابی منتخب، معیارهای معین برای دوره و اطلاعات اضافه، از شناسه دورههای درسی به شمار میروند.
در بخش نتایج آموزشی اهداف عینی دوره در چهار قسمت نتایج شناختی، نتایج تحلیلیف نتایج مهارتی و نتایج کاریابی دوره نگاشته میشود و برای هر کدام چند نتیجه ذکر میشود که باید با نتایج آموزشی که در شناسه عنوانهای درسی درج میشود، همخوان باشد و منجر به تدوین نقشه تحصیلی میگردد و نیز روش برگزاری دوره شامل سیاستهای آموزشی، روش برگزاری، مدت و محتوای دوره، دروس پیشنیاز، عنوانها و تعداد واحدهای دروس میباشد. /920/ز501/ی
ارسال نظرات