۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۶۶۳۴۲
به مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر؛

ویژه نامه اینترنتی «سپهر دانش» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «سپهر دانش» به مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
سپهر دانش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «سپهر دانش» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان  به پیشوای پنجم حضرت امام محمد باقر، با امام باقر در سایه قرآن، روایت امام صادق(ع) از سیره امام باقر(ع)، دوران امام باقر(ع) و شاخصه آن، امام باقر(ع) و نماز عشق بر سجده‌گاه عبودیت، امام باقر(ع) و نشر فرهنگ شیعی، امام باقر(ع) و فرق و مذاهب، جایگاه و فعالیت‌های علمی امام باقر(ع) در یک نگاه، زندگی اجتماعی امام باقر(ع)، کرامات امام محمد باقر(ع)، مبارزات سیاسی امام باقر(ع)، امام باقر(ع) نقطه عطف تحول در شیعه و تربیت در سیره امام باقر(ع) اشاره کرد.
پیشوای پنجم حضرت امام محمد باقر
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: امام ابو جعفر، باقر العلوم، پنجمین پیشوای ما، جمعه‏ نخستین روز ماه رجب سال پنجاه و هفت هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، او را«محمد»نامیدند و«ابو جعفر»کنیه و«باقر العلوم‏» یعنی‏«شکافنده‏ی دانش‌ها» لقب آن گرامی است، به هنگام تولد هاله‏ای از شکوه و عظمت نوزاد اهل‌بیت را فرا گرفته بود و همچون دیگر امامان پاک و پاکیزه به دنیا آمد.
امام باقر علیه السلام از دو طرف پدر و مادر نسبت‏به پیامبر و حضرت علی و زهرا علیهم السلام می‏رساند، زیرا پدر او امام زین العابدین فرزند امام حسین و مادر او بانوی گرامی‏«ام عبد الله‏» دختر امام مجتبی علیهم السلام است.
عظمت امام باقر علیه السلام زبانزد خاص و عام بود،هر جا سخن‏از والایی هاشمیان و علویان و فاطمیان به میان می‏آمد او را یگانه وارث آنهمه قداست و شجاعت و بزرگواری می‏شناختند و هاشمی و علوی و فاطمیش می‏خواندند.
راستگوترین لهجه‏ها و جذاب‏ترین چهره‏ها و بخشنده‏ترین انسانها برخی از ویژگی‌های امام باقر علیه السلام است.
پیامبر علیه السلام به یکی از یاران پارسای خود«جابر بن عبد الله انصاری‏» فرمود«ای جابر، تو زنده می‏مانی و فرزندم‏«محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب‏» را که نامش در تورات‏«باقر»است در می‏یابی، بدان هنگام سلام مرا بدو برسان.
پیامبر در گذشت و جابر عمری دراز یافت و بعدها روزی به خانه‏ امام زین العابدین آمد و امام باقر را که کودکی خرد سال بود دید به او گفت: پیش بیا، امام باقر علیه السلام) آمد، گفت: برو، امام بازگشت، جابر اندام و راه رفتن او را تماشا کرد و گفت: «به خدای کعبه سوگند آیینه‏ تمام نمای پیامبر است»، آنگاه از امام سجاد پرسید این کودک کیست.
امام صادق(ع) فرمود: «امام پس از من فرزندم‏(محمد باقر)است».
جابر برخاست و بر پای امام باقر بوسه زد و گفت: فدایت‏شوم ای فرزند پیامبر علیه السلام، سلام و درود پدرت پیامبر خدا علیه السلام را بپذیر چه او ترا سلام رسانده است.
دیدگان امام باقر پر از اشگ شد و فرمود: «سلام و درود بر پدرم پیامبر خدا باد تا بدان هنگام که آسمان‌ها و زمین پایدارند و بر تو ای جابر که سلام او را به من رساندی.
امام باقر و نماز عشق بر سجده‌گاه عبودیت
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: نماز در میان تمامی عبادات و مسائل معنوی و عرفانی از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است، از این رو تمامی انبیا، امامان و عارفان و عاشقان به ادای این فریضه الهی اشاره و سفارش کرده‌اند، نماز در زندگی و حیات انسان به اندازه‌ای ارزش دارد که اولیای الهی برای یک لحظه از آن غافل نبودند و از هر راهی که ممکن بود دیگران را هم به این عبادت ملکوتی تشویق می‌کردند.
امام محمد باقر علیه السلام معروف به باقرالعلوم امام پنجم شیعیان نیز همانند دیگر معصومین در طول عمر پربرکت خود همواره به یاد خدا مشغول بود، در زهد و فضل و تقوا و آشنایی با رموز قرآن و سنت و تفسیر و احکام شرع سرآمد همگان بود، امام باقر علیه السلام را از زاهدان بزرگ عالم اسلام خوانده‌اند به گونه‌ای که ابو نعیم با عبارت «الحاضر الذاکر» و«الخاشع الصابر» از ایشان یاد کرده است.
عطار نیشابوری کتاب تذکره الاولیا خود را با یاد این امام خاتمه داده و به پیروی از هجویری از آن حضرت به «برهان ارباب مشاهدت» و «امام اولاد نبی» و «گزیده نسل علی» تعبیر کرده است، علاوه بر زهد عملی، بیانات آن حضرت در تفسیر الفاظی چون عبادت، محبت، غنا، تقوا، توکل و دنیا راهگشای کسانی بوده که دین را از وجهه معنوی و عرفانی می‌نگریسته‌اند.
کلینی از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که فرمود: «پدرم همواره ذکر خدا می‌گفت و افراد خانواده خود را هم به این کار سفارش می‌کرد».
در روایتی از ابی‌ایوب پیرامون کیفیت نماز امام باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام آمده است: «هنگامی که امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام به نماز می‌ایستادند، رنگ صورت مبارکشان گاهی قرمز می‌شد و گاهی زرد می‌گشت و مثل این‌که این دو بزرگوار با کسی که با چشم او را می‌بینند مناجات می‌کردند.
بسیاری از بزرگان از جمله علامه مجلسی نقل کرده‌اند که در سفر حج امام باقر علیه السلام را دیدند که غسل کرد و با پای برهنه وارد منطقه حرم شد، چون به مسجد الحرام رسید، به کعبه نگریست و با صدای بلند گریه کرد، آنگاه طواف کرد و بعد از نماز سربه سجده نهاد، هنگامی که سر از زمین برداشت محل سجده از بسیاری اشک مرطوب شده بود.
همچنین نقل شده است که امام باقر علیه السلام در شبانه روز صد و پنجاه رکعت نماز می‌گزارد و از امام صادق علیه السلام روایت شده است که پدرش را بنابر وصیت خود او در جامه‌ای که هنگام نماز بر تن می‌کرد به خاک سپردند.
آن امام بزرگوار از خوف خدا بسیار می‌گریست و هنگام مشکلات اهل‌بیت را جمع می‌کرد و با هم به ذکر و استغفار می‌پرداختند.
با وجود این که نماز به کسانی واجب است که به سن تکلیف رسیده باشند، اما به دلیل اهمیت و ارزش آن، امامان همواره سفارش می‌کردند که کودکان خود را از سنین شش و هفت سالگی به ادای این فریضه معنوی تشویق کنید.
امام باقر و نشر فرهنگ شیعى
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه با عنوان امام باقر و نشر فرهنگ شیعى چنین آمده است: دوران زندگانى امام باقر علیه السلام مقارن با افول قدرت و هیبت امویان و اقتدار عباسیان‏شده بود، در دوره‏اى که جامعه هنوز در تب و تاب بزرگ‏ترین و تأثیرگذارترین انقلاب صدر اسلام، عاشورا مى‏سوخت و طواغیت زمان کمر به ریشه کن کردن جنبش‏هاى ناشى از این انقلاب سترگ بسته بودند، امام باقر علیه‌السلام در سنگرى دیگر مبارزه را ادامه داد و تمام لحظات عمر با برکت خویش را صرف تعالى فرهنگ ناب شیعى کرد.
امام باقر علیه‌السلام به عنوان شخصیت ممتاز علمى عصر، با تکیه بر این ویژگى خود، بزرگ‏ترین خدمات ممکن را در عصر خود به اسلام کرد، شخصیت علمى امام باقر علیه السلام در دوران حیات او، بسیار برجسته و محضر او همواره مملو از دانشمندان و دانشورانى بود که در جست و جوى سرچشمه دانش بودند.
امام از کودکى شکافنده دانش‏ها خوانده مى‏شد، چرا که سرآمد دانشمندان و عالمان روزگار بود، آوازه دانش امام علیه‌السلام به تمامى سرزمین‏هاى اسلامى رسیده بود و مردم، به ویژه دانشوران شیفته نام و آوازه او بودند و این شیفتگى در بین مردم عراق بیشتر به چشم مى‏خورد و دوست و دشمن زبان به ستایش دانایى او گشوده بودند.
آمده است: هشام بن عبدالملک(خلیفه وقت)، او را در مسجد الحرام دید، در حالى که بر دست غلامش تکیه کرده بود، پرسید: «آیا او همان کسى است که مردم عراق شیفته و بهت زده [علم] اویند»، پاسخ داد: آرى، سپس به غلامش دستور داد تا نزد او برود و امام را براى پاسخ به پرسش‏هاى خلیفه فرا خواند، خلیفه پرسش‏هایش را مطرح کرد و امام به گونه‏اى پاسخ داد که هشام خاموش ماند و هیچ نتوانست بگوید.
در پى انحرافات عمیقى که پس از رحلت رسول اکرم صلى الله علیه و آله به وجود آمد، رخداد تأسف‌برانگیزى دامن‏گیر جهان اسلام شد و آن جلوگیرى از تدوین احادیث اهل‏بیت علیهم‏السلام بود که آثار زیان‏بار آن سالیان دراز بر پیشانى فرهنگ دینى مردم باقى ماند، نزدیک به یک قرن از نگاشتن و محفوظ داشتن احادیث نبوى صلى الله علیه و آله و سخنان تابناک اهل‏بیت علیهم‏السلام جلوگیرى شدیدى به عمل آمد و به جاى آن سیل عظیمى از تحریفات در زمینه احادیث نبوى و جعل آن‏ها به فرهنگ و اعتقاد مردم روى آورد که به «اسرائیلیات» شهرت یافت، تا سال 100 هجرى که«عمر بن عبدالعزیز» فرمان تدوین احادیث را به «ابوبکر بن محمد انصارى» صادر کرد.
او که از رجال و بزرگان تابعین به شمار مى‏رفت و از اصحاب على علیه‌السلام شمرده مى‏شد، به بازگرداندن فدک به اهل‏بیت علیهم‏السلام و تدوین حدیث کمر بست، امام باقر علیه‌السلام از این فرصت استثنایى کمال بهره ‏را برد و بیان احادیث را آغاز کرد و راویان مختلف از ایشان ده‏ها هزار حدیث نقل کردند، در واقع، امام باقر علیه‌السلام، نماینده مکتب اهل‏بیت علیهم‏السلام و نخستین سرو سامان‌دهنده احادیث تابناک معصومان علیهم‏السلام بود.
از این رو، بسیارى از محدثان وقت با دیدن تلاش‏هاى بى دریغ امام، به نگاشتن و نگاهدارى سخنان امام کمر بستند و بدین سبب، بیشتر احادیث اهل‏بیت علیهم‏السلام، از امام باقر و امام صادق علیهم‏السلام است.
ویژه نامه اینترنتی «سپهر دانش» به مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات