۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۶۶۳۷۲
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

شورای ترویج فرهنگ وقف با مشارکت ائمه جمعه و اوقاف تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور پیشنهاد داد: شورایی متشکل از ائمه جمعه در استان‌ها و مسؤولان اوقاف تشکیل شود تا برنامه ترویجی و تبلیغی در جهت گسترش فرهنگ وقف تدوین و اجرا شود.
حجت الاسلام سيد رضا تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، امروز، در همایش احیای فرهنگ وقف در جمع ائمه جمعه استان تهران و مدیران و مسؤولان سازمان اوقاف با استقبال از پیشنهادها و ایده‌های خوب در راستای ارتقاء مسائل دینی و فرهنگی تصریح کرد: باید با فکر و تدبیر و برنامه‌ریزی و با برگزاری چنین اجتماعاتی کارها را پیش ببریم، اینکه بگوییم فلان مسوول شبانه‌روز کار می‌کند اشتباه است، باید ابتدا تفکر کنیم و پس از آن کارها را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یک ایرادی که به نظام اداری و تشکیلاتی ما وارد است، این است که گاهی 80 ساعت می‌دویم و 20 ساعت هم فکر نمی‌کنیم و این سبب می‌شود که کیفیت کار پایین بیاید.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این‌که «نیروسازی،‌ برنامه ریزی و ساماندهی برای بالارفتن کیفیت کار اقدام ارزشمندی است» افزود: باید سعه‌صدر داشته باشیم، ایرادات و پاسخ‌ها را بشنویم و از گفت‌وگو نگران نباشیم.

وی در ادامه به راه‌کارهای احیای فرهنگ وقف در جامعه پرداخت و تصریح کرد: ابتدا باید به لحاظ علمی و فقهی خودمان مسائل وقف را بشناسیم و بر آنها مسلط باشیم و نظرات علما و فقها درباره این سنت حسنه را بدانیم.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی خاطرنشان کرد: انصافا ائمه جمعه از نیروهای مخلص،‌ بی‌توقع و یا کم توقع و یا در خدمت همه نهادها هستند و حوزه‌های علمیه را در شهرها ائمه جمعه می‌گردانند، اگر یک روز خودشان را کنار بکشانند نمی‌توانند آنها را به این شکل اداره کنند، بنابراین مسوولان نظام باید چنین نیروهایی را حمایت کنند و مسائل و مشکلات آنها را نیز در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: نهاد نماز جمعه همواره در خدمت علما، حوزه‌های علمیه، خدمتگزاران و همه دستگاه‌های کشور است که هر هفته مسائل مهم را رصد می‌کند و در خطبه‌های نماز جمعه به آنها می‌پردازد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این‌که «نهاد نمازجمعه نزدیکترین نهاد به سازمان اوقاف است» گفت: بنای سازمان اوقاف بر خیر و حفظ باقیات الصالحات مردم و خدمت نورانی از طریق موقوفات است، بنابراین توقع ما این است که مشکلات را با همفکری هم از طریق یک راه ‌حل مشخص حل و فصل کنیم.

وی افزود: ما به عنوان نماینده ولی فقیه در سازمان‌های متبوع خود می‌توانیم با اعجازاتی که داریم کارها را پیش ببریم و از گره خوردن آنها جلوگیری کنیم در سازمان اوقاف نیز نماینده ولی فقیه می‌تواند با همکاری ائمه جمعه مشکلات مربوط به موقوفات را برطرف کند زیرا ائمه جمعه نیز دغدغه نظام و حل این مشکلات را دارند.

وی با تاکید بر این‌که «باید با کمک ائمه جمعه نگاه مردم به اوقاف و موقوفات را تغییر دهیم و اعتماد آنها را جلب کنیم» گفت: پیشنهاد ما این است که یک فصلی در مطالعاتمان نسبت به وقف از لحاظ فقهی و تاریخی باز کنیم و ببینیم چگونه باید آن را ترویج کنیم و نماز جمعه با چه روش‌هایی می‌تواند آن را انجام دهد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: سازمان اوقاف نیز می‌تواند با اقدامات ترویجی و تبلیغی این کار را به پیش ببرند به عنوان مثال هر سال یک فیلم بلند در ارتباط با وقف بسازد که بتواند در سطح دنیا حرف بزند، اما کار ما در نهاد نماز جمعه ساز و کار خاصی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه با بیان این‌که «باید مسائل و احکام وقف و برکات آن برای مردم تبیین شود» گفت: وقف عملی است که چند عمل خیر را در دل خود دارد، وقف یک صدقه جاریه، احسان، انفاق، توشه آخرت‌، سنت حسنه و عمل صالح است که آثار درونی برای خود واقف و آثار بیرونی و اجتماعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بخش عظیمی از بهداشت و درمان در کشور بر عهده موقوفات است به طوری که سه چهارم مسائل درمان از محل موقوفه تامین می‌شود یا جزء موقوفات است.

این مقام مسؤول با اشاره به این‌که «سازمان اوقاف سازمان حمایت از مردم و وقف عاملی برای توسعه و پیشرفت است» گفت: باید این آثار و برکات و کارکردهای وقف با استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ها و شیوه‌های تبلیغی درست تبیین شود و ائمه جمعه نیز در این زمینه نقش اثرگذاری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آسیب‌شناسی وقف را یکی از مسائل مهمی دانست که می‌تواند در جلب اعتماد مردم موثر باشد و گفت: همواره در طول تاریخ عده‌ای چشم طمع به موقوفات داشتند و اولین آسیب وقف در زمان حاکمان ستمگر پهلوی اول و دوم زده شد و بسیاری از گرفتاری‌های ما در جمهوری اسلامی به خاطر ستمی است که نظام شاهنشاهی به نظام موقوفات کرد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور موقوفه‌خواری و موقوفه خوران را از دیگر آسیب‌های متوجه این سنت حسنه عنوان کرد و گفت: باندهای موقوفه‌خوار در کمین موقوفات هستند که حتی با بمب اتم هم نمی‌شود آنها را دور کرد، همه باید برای مقابله با آنها بسیج شویم و فضاسازی کنیم، زیرا یکی از راه‌های کنار زدن آنها ایجاد فرهنگ منطقی علیه موقوفه ‌خواری است زیرا آنها موقوفه‌خواری را حق خود می‌دانند و با شقاوت تمام به آن دست می‌اندازند.

وی افزود: کوتاهی کردن ناظر موقوفات نیز به آن آسیب می‌زند و در برخی موارد این آسیب مشاهده می‌شود که سازمان اوقاف باید نظارت خود را به لحاظ حقوقی و قانونی تقویت کند و ما نیز در این عرصه حامی و کمک حال این سازمان خواهیم بود.

این مقام مسؤول همچنین با اشاره به این‌که «برای شکوفایی جریان وقف باید چند کار انجام دهیم» گفت: معرفی وقف با عنوان یک امر انسانی و اسلامی،‌ تشویق مردم به شیوه‌های مختلف، تجلیل از واقفان، هدایت واقفان و خیرین به سمت وقف‌های جدید و ضروری، پاسداری از سرمایه‌های وقفی و صرف درآمد در راستای نیت واقفین و تربیت مدیران شایسته و توانا برای سازمان اوقاف از جمله این اقدامات است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در پایان پیشنهاد داد: با حکم رئیس سازمان اوقاف برخی ائمه جمعه مشاور وی در آن استان در امور مربوط به موقوفات شوند و شورای سیاستگذاری در ادارات اوقاف شهرستان‌ها تشکیل شود./967/د101/غ

ارسال نظرات