۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۰
کد خبر: ۱۷۱۴۲۰
آیت الله مصباح یزدی:

مهر ورزی مطلق تبری را تحت الشعاع قرار می دهد/ویژگی حزب الله دشمن ستیزی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی تولی و تبری را دو اصل مهم در اصول اعتقادی شیعه دانست و گفت: مهر ورزی مطلق از شیعیان پذیرفته شده نیست و باید خط و مرز دوست و دشمن را مشخص کرد.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه امام خمینی(ره) شب گذشته در ادامه درس اخلاق خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم یکی از اصول شیعیان را داشتن تولی و تبری دانست و اظهار داشت: مهر ورزی مطلق پذیرفته نیست شیعه باید جاذبه و دافعه داشته باشد؛ تبری و تولی پیش تر جزو فروع دین ما بود که متأسفانه امروزه حذف شده است.

وی افزود: تولی و تبری جفت هم است، تولی بدون تبری دوام ندارد؛ اگر کسی دشمنان خدا را دشمن نداند کم کم دوستی اش با دوستان خدا نیز از بین می رود، مانند کسی که خوردن همه چیز را دوست داشته باشد آنگاه وقتی غذای مضری بخورد طولی نمی کشد که مریض می شود و دنیا را رها می کند، بنابراین همان گونه نسبت به غذاها باید انتخاب داشته باشیم نسبت به دوستی ها و دشمنی ها نیز باید تفاوت قائل باشیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تبیین آیه 22 سوره مجادله، گفت: خداوند می فرماید هیچ مردمی را نخواهی یافت که ایمان به پیامبر(ص) داشته باشند و این صفت را داشته باشند که دوست بدارند کسانی را که با خدا و پیامبر(ص) در افتاده باشند هرچند که از پدران، فرزندان، برادران و عشیره آنها باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یعنی اگر پدرت هم  مخالف خدا بود نباید دوستش بداری، احترامش را باید حفظ کنی اما رابطه ولایی با وی نداشته باشی؛ اگر کسی این گونه بود خدا ایمان را در دلش تثبیت کرده و برایش ضمانت می کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: روح یکی از نیروهای فوق طبیعی است که خداوند بوسیله وی اولیائش و چنین کسانی را تأیید می کند و سرانجام آنها را به بهشت می برد، خدا از آنها رضایت دارد و آنها نیز از خدا راضی هستند؛ ویژگی حزب الله همین است که دشمن ستیز بوده با دشمنان خدا دوست نمی شود.

کسی که همه را دوست دارد به نفاق دچار شده است

وی با بیان این که دلی که جای محبت خدا شد دیگر محبت دشمنان خدا در آن راه پیدا نمی کند، ابراز داشت: اگر دنبال این هستید که مشمول«رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» باشید باید با دشمنان خدا دشمن باشید، کسی که همه را دوست دارد دچار نوعی نفاق است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: خداوند می فرماید به ابراهیم تأسی کنید که در برابر قومش که خدا پرست نبودند اعلام کرد که ما از شما بری هستیم و صریحا اعلام کرد که ما با شما دشمن هستیم«قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَاءُ أَبَداً».

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: بعد می فرماید یک جا را استثناء می کنم در آن مورد به ابراهیم تأسی نکنید«إِلاَّ قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ» آنجا که به پدر یا پدر زن و یا عمویش وعده داد که از خدا برایش طلب استغفار و بخشش می کند؛ یعنی اگر کسی دشمن خدا بود و مردم را نیز منحرف می کرد نه تنها نباید به چنین فردی محبت کنید بلکه حتی نباید برایش طلب استغفار کنید.

آیت الله مصباح یزدی در بیان روایتی از حضرت عیسی(ع)، گفت: حضرت به حواریون فرمود کاری کنید که نزد خدا محبوب باشید و به خدا نزدیک شوید، پرسیدند چگونه؟ فرمود دشمنان خدا را دشمن بدانید، اهل گناه و کسانی که نافرمانی خدا را می کنند دشمن بدانید.

آثار و ویژگی هایی افرادی که خدا از آنها راضی است

وی در بیان آثار و ویژگی افرادی که خدا از آنها راضی است، اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرماید اگر کسی معرفت به خدا داشته باشد لازمه اش این است که از سویی خوف و از طرفی رجا داشته باشد و با این دوبال ایمان به سوی رضوان الهی پرواز کند تا به آن برسد؛ در جای دیگر می فرماید زیاد استغفار کردن، در برابر دیگران سهل گیری کردن، سخت گیری نکردن و تحویل گرفتن دیگران موجب رضایت خدا می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری درتوضیح روایتی از امام رضا(ع)، گفت: حضرت در بیان روایت قدسی می فرماید خداوند به عزت و جلالش قسم می خورد که اگر کسی خواسته من را بر خواسته دلش مقدم بدارد چند چیز را برایش ضمانت می کنم، اول این که یک عزت نفسی به وی می دهم که احساس نیاز به هیچ کسی نمی کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: کسی مزه شیرینی عزت نفس را درک می کند که پیش مردم خوار و خفیف شده باشد و آبرویش را برده باشند آنگاه می فهمد عزت نفس چه نعمت بزرگی است؛ دوم این که به دنیا اهمیت نمی دهد همه نقشه نمی کشد که سال آینده چه کنم در تمام زندگی اش به فکر آخرت است.

آیت الله مصباح یزدی در بیان یکی دیگر از پاداش های الهی به این افراد، گفت: هر حاجتی که دارند خود خدا برآورده می کند و خدا دنبال حاجتش است؛ دنیایی که این همه مردم راغب آن هستند برایش سر و دست می شکنند خودش به سراغ چنین افرادی می آید و تسلیم آنها می شود.

وی ادامه داد: اما اگر کسی خواسته خود را بر خواسته من (خدا) مقدم بدارد، قسم به عزت و جلالم به هرجایی که امید بسته باشد امیدش را قطع می کنم، آخرش به آنچه که من مقدر کردم می رسد و زحمت ها، رنج هایی که در این راه می کشد همه اش باد هوا است.

کسی که از خود راضی باشد خدا از او راضی نیست

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: یک نکته ای که در روایت ها ذکر شده این است که اگر کسی طالب رضای خدا است خود پسند نمی شود و از خودش همیشه گله دارد، بنابراین کسی که از خود راضی باشد بدانید که خدا از وی راضی نیست؛ در روایتی از حضرت لقمان آمده است، انسان به به رضای خدا نمی رسد مگر این که نسبت به خودش خشمگین باشد، چنین آدمی همیشه متواضع است.

رضایت الهی در گرو اطاعت است

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین روایتی از امام صادق(ع) ابراز کرد: حضرت می فرماید این را بدانید که رضایت خداوند جز از راه اطاعت خدا، پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) حاصل نمی شود.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که نمی توان با فریب دادن خدا به بهشت رسید، افزود: ما آدمی زادها عدت کرده ایم که برای دیگران نقشه بکشیم و از آنها امتیاز بگیریم؛ خدعه گذاری و کلاه برداری برای برخی ملکه شده است به همین دلیل به خدا هم می خواهند به دروغ بگویند ما این کار را به خاطر تو انجام دادیم.

وی با بیان این که در گذشته مردم کارهایی را به صورت سر خود انجام می دادند تا به خیال خود مورد رضایت خدا قرار گیرد، گفت: مثلا در قرآن رهبانیت مسیحیان در صومعه ها را از جمله این کارها بر می شمرده است؛ اما در روایات اهل بیت(ع) بر این مطلب تکیه شده که رضایت خدا در این است که هرآنچه گفته را عمل کنیم.

سنجش میزان رضایت خداوند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در توضیح روایتی از امیرالمؤمنین(ع) اظهار داشت: حضرت می فرماید اگر می خواهید بدانید که خدا از شما راضی است یا نه ببینید شما از مقدرات الهی راضی هستید یا نه؟ چه این مقدرات خوشایند شما باشد یا نباشد؛ برخی در دل نسبت به مقدرات ناخوشایند عصبانی می شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت موسی(ع) از خدا خواست تا راه کسب رضایت الهی را به وی بیاموزد، خداوند فرمود این کاری است که طاقتش را نداری و ناخوشایند تو است بعد از گریه و اصرار حضرت موسی(ع) خداوند فرمود اگر می خواهی من از تو راضی باشم تو از قضای من راضی باش؛ یعنی آنچه را که برای تو مقدر کرده ام بپسند و ابراز گله و شکایت نکن.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که رابطه انسان با خدا گاهی یک طرفه و برخی مواقع دوطرفه است، بیان داشت: اطاعت، عبادت، توکل تنها از جانب انسان است، خدا هیچ گاه به انسان توکل نمی کند اما محبت، شکر و رضا دو طرفی است یعنی مؤنین از قضای الهی رضایت دارند و خدا نیز از آنها راضی است«رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ».

گفتنی است آخرین جلسه درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی در سال تحصیلی جاری هفته آینده برگزار خواهد شد./928/پ201/ج

ارسال نظرات