۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۷۲۲۲۷

دوره تربیت مربی قرآن طلاب منتخب کشور در خوی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ دوره تربیت مربی قرآن کریم با حضور طلاب منتخب سراسر کشور به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و با همکاری حوزه علمیه خوی برگزار می شود.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، قائم مقام مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان غربی امروز در افتتاحیه دوره تربیت مربی قرآن کریم طلاب منتخب سراسر کشور در خوی اظهار داشت: آذربایجان غربی استانی مرزی است که با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان هم‌مرز بوده و به دلیل حضور فیزیکی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت مرزها از حساسیت ویژه برخوردار است.


وی خاطرنشان کرد: جمعیت این استان ترکیبی از اقوام، مذاهب و گاه پیروان دیگر ادیان الهی که به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند، با چنین اوصافی نقش حوزه های علمیه استان به ویژه شهرستان خوی به مراتب حساس‌تر و مهم‌تر از گذشته است که بایستی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.


حجت الاسلام شکوری با اشاره به سابقه تاریخی حوزه علمیه خوی اظهار داشت: شهرستان خوی از قرن ششم دارای حوزه علمیه بوده و مدارس علمیه فرج، شفیعیه، حاج آقا حسین امام جمعه، نمازی، خان، امام خمینی و مدرسه علمیه الزهرا خواهران از جمله مدارس علمیه این شهرستان بوده است.


وی با بیان این‌که هم اکنون پانصد طلبه برادر و خواهر تا پایان سطح در این حوزه مشغ
ول تحصیل هستند، گفت: وجود یک هزار و سیصد جلد نسخ خطی نفیس، سه هزار جلد نسخ چاپی سنگی و پنجاه هزار جلد نسخ چاپی از جمله امتیازات حوزه علمیه خوی است که در کمتر مدرسه‌ علمیه‌ای مشاهده شده است.


قائم مقام مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان غربی ادامه داد: به دلیل محوریت حوزه خوی قبل از پیروزی انقلاب، این مرکز علوم دینی کل طلاب استان و سایر شهرهای کشور را تغذیه می کرد و حتی از کشور ترکیه، نخجوان، ایروان و سایر کشورهای همسایه در این حوزه علمیه مشغول به تحصیل بودند.


متولی حوزه علمیه خوی افزود: در گذشته پرداختن به علوم و تفسیر قرآن به صورت مستقل مورد توجه حوزه ها نبوده و علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ مجموعه های تفسیری و سایر موضوعات علوم قرآنی را به یادگار گذاشتند که التبیان شیخ طوسی، مجمع البیان طبرسی، المیزان علامه طباطبایی و ده‌ها تفسیر عربی و فارسی یادگارانی از ادوار گذشته در حوزه علمیه شیعه بوده است.


حجت الاسلام شکوری تصریح کرد: امروز جامعه اسلامی ایران نیازمند یک توجه ویژه به علوم قرآنی است، امروز جای بسی تقدیر و سپاس است که مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، علوم قرآنی را به عنوان یک رشته تخصصی راه اندازی کرده و ده‌ها نفر از طلاب علوم دینی در سطوح عالی مشغول به تحصیل هستند.


وی ادامه داد: استخراج احکام حکومتی از قرآن ،پاسخ گویی به شبهات جدید، نقد علمی تفاسیر گذشته، تغذیه فکری جوامع اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران، نقد نظام های فکری و فلسفی جهان، استخراج مبانی فقه حکومتی و ده‌ها موضوع دیگر می طلبد که با روش جدید تفسیر گسترده و جامع الاطرافی برای قرآن نوشته و در سایر موضوعات قرآنی کتاب‌های مورد نیاز جوامع اسلامی تفهیم شود./935/پ202/ب

ارسال نظرات