فلسفه روزه از دیدگاه امام رضا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین جلال جابریان، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در سلسله نشست های اخلاقی ماه رمضان که در دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار شد، به روایتی از فضل بن شاذان، یکی از اصحاب برجسته امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: فضل بن شاذان مباحث و سؤالاتی را با حضرت امام رضا(ع) مطرح می کنند که آنها را به صورت یک کتاب نگاشته است.
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان اظهار داشت: فضل بن شاذان از حضرت رضا(ع) سؤال می کنند که «فلسفه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان چیست؟» که امام در چند محور پاسخ فضل بن شاذان را می دهند.
روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بهترین وسیله برای رسیدن به عبودیت الهی است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در محور نخست روز گرفتن از دیدگاه امام رضا(ع) رسیدن به مقام عبودیت است، ابراز داشت: در ماه مبارک رمضان دستیابی به مقام عبودیت و نزدیکی به خداوند آسان می شود؛ چراکه خداوند در این ماه زمینه ای را برای کمال و رسیدن به عبودیت الهی آماده کرده است که در ماه های دیگر وجود ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین جابریان با طرح پرسشی مبنی بر این که «آیابندگی تنها ویژه ماه مبارک رمضان است؟»، بیان داشت: بندگی تنها ویژه ماه مبارک رمضان نیست بلکه در همه زمان ها و مکان ها باید بندگی خداوند متعال را انجام دهیم اما زمینه ای که در ماه مبارک رمضان مهیا است در دیگر ماه های سال وجود ندارد.
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: قرائت یک آیه قرآن در ماه مبارک رمضان معادل ختم آن است و هر نفسی هم در ماه رمضان برای ما تسبیح خداوند به شمار می رود که طبق تحقیقات دانشمندان غربی انسان در روز 200 هزار بار نفس می کشد که در ماه رمضان به 200 هزار تسبیح پروردگار عالم تبدیل می شود.
امام جمعه موقت عین دو اهواز با بیان این که در ماه مبارک رمضان زمینه بسیار آماده است، خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان انسان هایی هم که تنبل هستند، تشویق می شوند که در مسیر عبودیت الهی حرکت کنند؛ چراکه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بهترین وسیله برای رسیدن به عبودیت الهی است.
وی دومین محور فلسفه روزه داری از دیدگاه امام رضا(ع) را حس کردن تشنگی و گرسنگی روز قیامت بیان کرد و گفت: انسان همواره به دنبال محسوسات است و هر چقدر هم بگوییم که در روز قیامت تشنگی و گرسنگی وجود دارد کسی باور نمی کند اما ماه مبارک رمضان این زمینه را آماده می کند که تشنگی و گرسنگی روز قیامت را احساس کنیم.
روزه داری خضوع و خشوع را برای روزه دار به ارمغان می آورد
حجت الاسلام و المسلمین جابریان با بیان این که محور سوم فلسفه روزه داری از نظر امام رضا(ع) خضوع و خشوع است، بیان داشت: وقتی که انسان در ماه مبارک رمضان روزه می گیرد خضوع و خشوع در او نمایان می شود و این از برکات روزه در رمضان است.
استاد حوزه و دانشگاه به تشریح تفاوت خضوع و خشوع پرداخت و گفت: خضوع حالت ظاهری است که در اندام و جوارح انسان نمایان می شود و حالت برونی دارد اما خشوع حالتی درونی است و در قلب انسان برای ارتباط با خداوند متعال ایجاد می شود؛ خضوع دیده می شود اما خشوع قابل رؤیت نیست.
روزه داری ماه رمضان تمرین اخلاص است
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که محور چهارم فلسفه روزه داری در ماه رمضان از دیدگاه امام رضا(ع) تمرین اخلاص است، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان چگونگی عمل کردن برای خدا را یاد می گیریم و تمرین اخلاص است که در این ماه دیگر فرصتی برای ریا نیست و ریا در این ماه کم رنگ می شود.
روزه داری در رمضان درس استقامت است
امام جمعه موقت عین دو اهواز پنجمین محور فلسفه روزه داری از نظر امام رضا(ع) را درس استقامت دانست و گفت: روزه داری در ماه مبارک رمضان به ویژه در گرمای سوزان خوزستان سبب می شود که درس استقامت و صبر در سختی ها را به ما بدهد.
حجت الاسلام والمسلمین جابریان با بیان این در طول زندگی شرایطی پیش می آید که زمانه فریاد می زند «أین الرمضانیون»، ابراز داشت: در زندگی انسان سختی هایی به وجود می آید که باید بسیار استقامت و صبر کنیم اما آیا ممکن است؟ بله ممکن است در عملیات خیبر هزار و 850 نفر اسیر شدند که یازده روز خبری از غذا و آب نبود و وقتی نانی را به هوا می انداختند صدها دست برای گرفتن آن به آسمان بلند می شد.
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که روزه داری در ماه رمضان و تحمل تشنگی و گرسنگی در شرایط سخت برای انسان مفید است، تصریح کرد: تحمل تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان مقدمه ای برای تحمل سختی و فراز و نشیب هایی است که در زندگی انسان به وجود می آید.
حجت الاسلام والمسلمین در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: روزه داری در رمضان و تحمل تشنگی و گرسنگی سبب می شود که دین را به خاطر شکم از دست ندهیم و بسیار اتفاق افتاده که به سبب گرسنگی دین و ناموس خود را فروخته اند.
اهل بیت پل ارتباط انسان با خداوند هستند
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که هر حکمی که در دین مبین اسلام تشریع می شود دارای حمکت ها و عواملی است، بیان داشت: به اندازه حکمتی می دانیم که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ما گفته اند و ما نمی توانیم به دانشی دستیابیم مگر اینکه خداوند اجازه دهد که در این زمینه اهل بیت(ع) پل ارتباط انسان با خداوند هستند./9461/پ202/ع